سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
بررسي ابعاد قدرت نرم در سیاست خارجی در یک کتاب

«قدرت نرم در سیاست خارجی» عنوان کتابی است نوشته «آلن چونگ» که با تاکید بر فضای جهانی اطلاعات به بررسی ابعاد قدرت نرم مبنی بر رهبری داخل به خارج و خارج به داخل در سیاست خارجی می‌پردازد. این کتاب توسط مهدی ذوالفقاری به فارسی برگردان شده است.-

مترجم کتاب «قدرت نرم در سیاست خارجی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: با توجه به نظریه‌های ارایه شده محققان و ادبیات رایج در این حوزه، قدرت سخت و قدرت نرم به شدت به هم وابسته‌اند. 

مهدی ذوالفقاری ادامه داد: امروزه اظهاراتی از قبیل این ‌مطالب که «اهمیت قدرت نرم در عصر اطلاعات جهانی در حال افزایش است و این‌که در محیطی که وابستگی ملت‌ها به یکدیگر ابعاد بسیار پیچیده‌ای پیدا کرده و فقدان قدرت نرم می‌تواند به ضرر قدرت سخت باشد»، به صورت‌ کلیشه‌ در آمده‌اند. 

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان افزود: صاحب‌نظران و مفسران سیاسی در بسیاری از کشور‌ها به شدت درگیر مفهوم قدرت نرم شده‌اند و دستگاه‌های مربوط به مسایل بین‌المللی در حکومت‌های مختلف به چگونگی استفاده اثربخش از این مفهوم و اصول مربوط به آن می‌پردازند. 

ذوالفقاری بابیان این‌که دیپلماسی عمومی یکی از ابزار‌های اصلی اعمال قدرت نرم است، عنوان کرد: دیپلماسی سیاسی که با هدف جهت‌دهی افکار ملت‌های بیگانه صورت می‌گیرد مفهومی تازه نیست بلکه پدیده‌ای است که از دیرباز وجود داشته و امروزه آن‌را تحت عنوان دیپلماسی عمومی مطرح می‌کنند که قدمتی به اندازه خود دیپلماسی دارد. 

مترجم کتاب در ادامه با اشاره به محتوای کتاب «قدرت نرم در سیاست خارجی» گفت: نویسنده در این کتاب به ارکان قدرت نرم و دیپلماسی عمومی در جهان بعد از واقعه 11 سپتامبر می‌پردازد.
 
وی افزود: همچنین ابتکار نویسنده در تقسیم‌بندی و تفکیک مفهومی قدرت نرم در سیاست خارجی با دو حوزه مفهومی «رهبری داخل به خارج» و «رهبری خارج به داخل» با مطالعه تطبیقی مدل سنگاپور و شیلی صورت گرفته است. 

ذوالفقاری ادامه داد: توفیقی که این کتاب در حوزه مطالعات قدرت نرم داشته، از آن اثری مرجع و مستند ساخته  و موجب شده است، شهرت و غنای این کتاب با اثر «جوزف نای» پژوهشگر مطرح این حوزه برابری کند. 

مترجم کتاب با بیان این مطلب که کتاب «قدرت نرم در سیاست خارجی» شامل 6 بخش اصلی است، افزود: «فضای اطلاعات جهانی»، «جامعه استدلالی و قدرت نرم»، «قدرت نرم در سیاست خارجی»، «رهبری داخل به خارج و خارج به داخل در سیاست خارجی»، «سیاست‌های بینا‌درونی در سیاست خارجی» و «سیاست خارجی بر مبنای قدرت نرم» از موضوعات مطرح شده در این کتاب است. 

معاون علمی راهبردی بنیاد بین‌المللی صبح قریب در پایان با اشاره به انگیزه ترجمه کتاب گفت: هدف از ترجمه این اثر که می‌تواند به عنوان یک مرجع در گفتمان‌های جامعه دانشگاهی مطرح شود، پایه‌گذار ادبیات جدید در سیاست خارجی ایران بوده است. 

چاپ نخست کتاب «قدرت نرم در سیاست خارجی» تالیف «آلن چونگ» و ترجمه مهدی ذوالفقاری در 580 صفحه با شمارگان یک هزار و 500 نسخه و بهای یازده هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها