سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
کارنامه 26 سال تلاش نويسندگان دفاع مقدس منتشر مي‌شود

«کتابشناسی دفاع مقدس» اثري است كه آذر خزاعي سرچشمه به انتشارات اميركبير سپرده است. خزاعي با همكاري دو پژوهشگر ديگر اين نوشتار را با هدف معرفي كتاب‌هاي منتشر شده دفاع مقدس از سال 1359 تا 1385 به مولفان و محققان، به نگارش درآورده است._

آذر خزاعي سرچشمه درباره «کتابشناسی دفاع مقدس» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اين کتابشناسی بر پايه بررسی و تدوین فهرست در کتاب‌های دفاع مقدس طرح‌ریزی و انجام شده است.در هنگام گردآوری و تنظیم فهرست کتاب‌ها،سنجش موضوعی آن‌ها داستان، خاطره، شعر، تحقیق، زندگینامه، هنر و... در نظر گرفته شده است.

وي هدف از تاليف «کتابشناسی دفاع مقدس» را معرفی شناسه‌های کتاب‌های منتشر شده دفاع مقدس برای محققان، مدرسان، دانشجویان، مؤلفان وعلاقه مندان در حوزه دفاع مقدس عنوان كرد و افزود: اين نوشتار را با همكاري سعید مهدی‌پور و پرویزشیشه‌گران تاليف كرده‌ام.

اين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با بيان اين‌كه «در گزینش آثار از یک نوشته كامل تا ادعای نویسنده را ملاک قرار داده‌ام» گفت: گرچه در پاره‌ای از موارد ادعاي نويسنده روشن و دقیق نبود اما این کتابشناسی تمامي اين موارد را در نظر گرفته است. «کتابشناسی دفاع مقدس» از نظر موضوعی انواع دیگر ادبی مانند یادداشت، وصیت‌نامه، روایت و... را نیز در بر دارد.

خزاعي سرچشمه اين اثر را شامل تمامي کتاب‌های دفاع‌ مقدس از سال 1359 تا سال 1385 معرفي كرد و درباره نحوه گزينش آثار گفت: در اين گزينش از نظر موضوعی، تا 50 درصد به محتواي آثار متعلق به دفاع مقدس توجه كرده‌ايم. البته در برخي موارد خاص، به‌خاطر اهميت كتاب، موضوع كتاب، ارگان، حزب يا ساير موارد خاص، اين درصد در نظر گرفته نشده است.

اين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس درباره دشواري‌هاي انجام اين پژوهش خاطر نشان کرد: با توجه به پراکندگی فهرست‌ها و کاستی‌ها در اين زمينه، گردآوري، دشوار و کم بازده بود. کم و کاست این کتابشناسی اندک نیست اما تلاش شده كه آن‌چه در دسترس بوده، از قلم نیفتد.

نويسنده كتاب «نگاهي ديگر» درباره منابع مورد استفاده در «کتابشناسی دفاع مقدس» توضيح داد: براي انجام پژوهش به فهرست‌هاي موسسه خانه کتاب، كتابخانه ايثار و شهادت بنياد شهيد، کتابخانه حوزه هنری و برخي کتابخانه‌های شخصی و نرم‌افزارهاي كتابشناسي مراجعه كردم و از حدود چهار هزار عنوان کتاب دفاع مقدس براي تدوین اين کتابشناسی استفاده كردم.

اين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس «کتابشناسی دفاع مقدس» را دارای دو بخش اصلي دانست و گفت: در بخش نخست اين اثر مشخصات کتابشناسی هر عنوان کتاب را زیر نام نویسنده آن به ترتیب الفبا آورده‌ام.

خزاعي سرچشمه درباره دومين بخش «کتابشناسی دفاع مقدس» گفت: فهرست‌ها و بخش‌های فرعی از جمله «فهرست عنوان کتاب‌ها»، «فهرست ناشران (الفبایی)»، «فهرست موضوعي (داستان، خاطره، شعر، تحقیق، زندگینامه و...)» و «فهرست سال نشر» در دومين بخش ديده خواهند شد.

وي درپايان گفت كه اين نوشتار را در 700 صفحه به انتشارات اميركبير سپرده و اكنون «کتابشناسی دفاع مقدس» مراحل بازبيني و تصحيح را سپري مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها