دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
کتابی در شرح اهمیت فضای باز مجموعه‌های مسکونی منتشر شد

نویسنده کتاب «درآمدی بر طراحی محوطه مجموعه‌های مسکونی» در این اثر بر اهمیت فضای باز در طراحی مسکن تاکید دارد و چشم‌انداز و ضوابطی را برای طراحی فضای باز در کشور ارایه می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب از شش فصل تشکیل شده و نویسنده کوشیده به کمک شناخت اولیه از فضاهایی که خصوصیاتی متفاوتی نسبت به گذشته دارند، شناختی روشن‌تر از فضای باز و متعاقب آن کل مسکن در مجموعه‌های مسکونی به دست دهد و در نهایت چشم‌اندازهایی بر طراحی فضای باز در این‌گونه ساخت و سازها بگشاید.

رامیار درباره چگونگی انتخاب این موضوع برای نگارش کتاب توضیح داد: این موضوع را بر اساس یک پروژه مسکن و پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشدم انتخاب کردم زیرا کتاب مدونی درباره موضوع فضای باز در ایران وجود نداشت و طراحان و مهندسان از ضابطه خاصی پیروی نمی‌کردند.

وی با تاکید بر نیاز کشور به طرح این مساله و نشان دادن میزان اهمیت این موضوع اظهار داشت: سکونت فقط به معنی زندگی در فضای خانه نیست و طراحی فضای باز بیرون از خانه هم اهمیت زیادی دارد.

رامیار درباره ویژگی‌های این اثر گفت: نمونه‌های موردی ارایه شده در این اثر به مخاطب در درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند. در این کتاب نمونه‌ها و پروژه‌های آپارتمان‌سازی و مجتمع‌های بزرگ کشور در کنار نمونه‌های خارجی مطرح شده‌اند و چارچوبی کلی به مخاطب ارایه می‌دهند.

وی بررسی پژوهش‌های محققان و نمونه‌های خارجی را نشان‌دهنده اهمیت فضای بیرونی خانه دانست و اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته توجه خاصی به فضای خارج از خانه می‌شود اما در ایران نمونه داخلی خوبی که بتوان به آن استناد کرد به ندرت یافت می‌شود و مطرح شدن این موضوع در قالب یک کتاب می‌تواند تغییری در شرایط موجود به وجود بیاورد.

رامیار افزود: در فصل نخست این کتاب توضیحاتی درباره مفاهیم مختلفی مانند خانه، همسایگی، حیاط، فضای باز و رضایتمندی آمده و بر اهمیت توجه به این مفاهیم تاکید شده است.

وی این کتاب را مقدمه و شروعی برای توجه به یک موضوع جدید در کشور دانست و عنوان کرد: در کشوری مانند انگلستان بیش از نیم قرن است که ضوابط خاصی برای طراحی فضای باز تدوین شده و بعد از ساخت هم محل سکونت و فضاهای مختلف بررسی و اشتباهات موجود مشخص می‌شوند تا در پروژه‌های بعدی آن مشکل تکرار نشود. 

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که «مسایل فرهنگی تا چه حد در ساخت مجموعه‌های مسکونی نقش دارند؟» گفت: فرهنگ موضوعی محوری در این بحث است و در الگوهای طراحی همواره مدنظر قرار گرفته. از همین رو کوشیدم مطالب را در این کتاب تا حد ممکن بومی کنم و به شیوه زندگی در ایران توجه داشته باشم.

این كتاب در 431 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها