سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
کزازی: ثروتیان یکی از شیفتگان نظامی بود

میرجلال‌الدین کزازی، مترجم و پژوهشگر ادبی، با ابراز تاسف از درگذشت بهروز ثروتیان، پژوهشگر و نظامی‌‌شناس، گفت: روانشاد ثروتیان یکی از شیفتگان و باورمندان نظامی بود و بیشینه پژوهش‌ها و تلاش‌های ادبی‌ او به «پنج گنج» نظامی باز می‌گردد.-

کزازی درباره مرحوم ثروتیان و اهمیت فعالیت‌های این پژوهشگر در حوزه نظامی‌پژوهی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: بیشینه پژوهش‌ها و تلاش‌های ادبی‌ روانشاد ثروتیان به «پنج گنج» نظامی باز می‌گردد. خود او می‌‌گفت که بیشینه سالیان زندگانی‌ا‌ش را در کار شناساندن نظامی به ادب‌دوستان صرف کرده است.

وی ادامه داد: گذشته از «پنج گنج» نظامی که وی ویرایشی از آن‌ها به دست داده است، چند کتاب نیز درباره اندیشه‌ها و دیدگاه‌های نظامی و شیوه سخن‌وری او نوشته است. 

این پژوهشگر، از ثروتیان به عنوان چهره‌ای برجسته یاد کرد و توضیح داد: وی از این دید در میان استادان ادب پارسی چهره‌ای برجسته بود؛ چراکه نظامی بزرگترین بزمنامه‌سرای ایران است و هنوز جایگاه او در سخن پارسی بدان سان که می‌سزد، شناخته نشده است.

وی افزود: براین پایه هر فردی به نظامی و یادگارهای او بپردازد این کاستی و تهیگی را به گونه‌ای از میان بر می‌دارد.

کزازی اظهار کرد: روانشاد ثروتیان هم بر پایه آنچه گفته شد، آن‌چنان دلبسته نظامی بود که چندین دهه از زندگانی خود را به «پنج گنج» او اختصاص داد. هرچند در ویرایش‌هایی که او از «پنج گنج» به دست داده یا در پاره‌ای از گزارش‌هایی که از بیت‌های نظامی کرده است، چند و چون می‌توان آورد.

وی در پایان یادآور شد: به هر روی تلاش آن روانشاد در این زمینه ارزشمند و ستودنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط