سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
اعلام برنامه‌های همایش نسخه‌های خطی و متون چاپی فارسی در شبه قاره

همایش «نسخه‌های خطی و متون چاپی فارسی در شبه قاره» همراه با بزرگداشت دکتر عارف نوشاهی (نسخه‌پژوه پاکستانی) چهارشنبه 21 تیرماه در مجتمع باغ زیبا برگزار می‌شود. معین‌الدین عقیل از کشور پاکستان، شریف حسین قاسمی از کشور هند و کامران فانی از سخنرانان این همایش‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز پژوهشی میراث مکتوب، در بخش نخست این همایش، دکتر معین‌الدین عقیل از کشور پاکستان درباره «تاریخچه چاپ سنگی در شبه قاره» سخنرانی خواهد کرد و دکتر شریف حسین قاسمی از کشور هند درباره «نقش پرفسور سید امیرحسن عابدی در شناخت زبان و ادبیات فارسی در هند» به ارایه سخنرانی خواهد پرداخت.
 

سخنرانی دکتر ناتالینا ایوانوا درباره «فرهنگ میانجی در شناخت اروپاییان از ایران (نسخ فارسی در هند از دیدگاه ایرانشناسی)»، دکتر محسن جعفری‌مذهب درباره «چاپخانه خانگی در شبه قاره» و دکتر کامران فانی با موضوع «نقش بلند شبه قاره در چاپ کتاب‌های فارسی» از دیگر برنامه‌های بخش نخست این همایش‌اند.

در بخش دوم این همایش دکتر نجدت توسون از ترکیه پیرامون «اهمیت فهرست کتاب‌های چاپی فارسی شبه قاره برای قلمرو فارسی و مطالعات اسلامی و عرفانی» سخنرانی خواهد کرد و دکتر عصمت دُرانی به بیان سخنانی با موضوع «خدمات فهرست‌نویسی و کتابشناسی عارف نوشاهی» خواهد پرداخت. 

سخنرانی دکتر اکبر ثبوت درباره «نشر آثار فرهنگی ایران در شبه قاره (مخطوطات و آثار چاپی)»، دکتر حسن انوشه درباره «تاریخچه فهرست‌نویسی زبان فارسی در شبه قاره» و دکتر محمدحسین تسبیحی با موضوع «میراث مکتوب: مفاخر ایران، مآثر پاکستان» از دیگر برنامه‌های دومین بخش این همایش‌اند.

در این همایش همچنین دکتر عارف نوشاهی (مصحح، فهرست‌نویس و نسخ‌ پژوه پاکستانی) درباره «تاریخچه فهرست‌نویسی و کتابشناسی در شبه قاره» سخن خواهد گفت. 

علاوه بر این در همایش «نسخه‌های خطی و متون چاپی فارسی در شبه قاره» کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان و بنگلادش) در چهار جلد، فهرست نسخه‌هاى خطى فارسى کتابخانه مرکزی دانشگاه پنجاب لاهور پاکستان در دو جلد، فهرست نسخه‌های خطی فارسی آرشیو ملی پاکستان، اسلام‌آباد گنجینه مفتی فضل عظیم بهیروی، سیه بر سفید و جشن‌نامه دکتر عارف نوشاهی با عنوان نذر عارف رونمایی خواهند شد.

این مراسم با همکاری مرکز پژوهشی میراث مکتوب، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

همایش «نسخه های خطی و متون چاپی فارسی در شبه قاره» چهارشنبه 21 تیرماه از ساعت 16 تا 20 در مجتمع باغ زیبا واقع در تهران، خیابان شریعتی، خیابان قبا، میدان قبا، خیابان زیبا، نبش کوچه کاج برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها