پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
«سینوس پرسیکوس»، نام خلیج فارس در نقشه بطلمیوس

اطلس خلیج‌فارس که حاوی نقشه‌های چالشی این خلیج است به‌منظور رفع برخی شبهات با همکاری وزارت ارشاد و وزارت دفاع در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شده است. در این اطلس نخستین نقشه علمی دنیا که منصوب به بطلمیوس است نیز وجود دارد که مکان فعلی خلیج فارس با نام «سینوس پرسیکوس» در آن آمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اطلس «خلیج‌فارس در آیینه اسناد» در روز ملی خلیج‌فارس با حضور رییس جمهور، وزرای کشور، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد.

در این جلسه با دستور رییس جمهور مقرر شد نقشه‌های منحصر به فرد این اطلس در غرفه وزارت دفاع در سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران به معرض دید عموم گذاشته شود.

این اطلس شامل همه اسنادی می‌شود که در سازمان جغرافیایی کشور موجود است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. نخستین نقشه علمی دنیا که منصوب به بطلمیوس است نیز در این اطلس قرار دارد و در آن خلیج‌فارس با عنوان «سینوس پرسیکوس» نامیده شده، همچنین نقشه‌های موجود در این اطلس تا دهه ۱۹۹۰ میلادی جمع‌آوری شده است.

غرفه وزارت دفاع «اطلس خلیج‌فارس» را در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند. این غرفه همچنین ۲۰ نقشه چالشی که به نوعی اعراب درباره آن صحبت می‌کنند را به معرض نمایش گذارده تا به شبهات موجود در این زمینه پاسخ داده شود.

۲۰۰ نقشه نیز روی مانیتور این غرفه به صورت گردشی به نمایش گذاشته شده است.

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پیام «ربع قرن جهاد فرهنگی» تا ۲۳ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) ادامه دارد.

سایت نمایشگاه به نشانی www. tibf. ir قابل دسترس و همچنین شماره تماس ۹۰-۸۸۴۹۶۲۸۱ برای ارتباط با ستاد اطلاع رسانی نمایشگاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها