چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
ايراني‌ها يادداشت‌هاي سياسي «گئورگ لوكاچ» را مي‌خوانند

يادداشت‌هاي سياسي «گئورگ لوكاچ» مربوط به سال‌هاي 1919 تا 1929 در كتابي با عنوان «تزهاي بلوم» با ترجمه اميد مهرگان به زودي در ايران منتشر مي‌شود.-

عليرضا جاويد، دبير بخش فرهنگ و علوم انساني انتشارات ثالث، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: لوكاچ در اين اثر، به عنوان يك متفكر چپ، تحولات پس از انقلاب اكتبر 1917 و تاثيرات آن را در اروپا بررسي مي‌كند.

وي افزود: لوكاچ، فيلسوف ماركسيست مجارستاني است كه پس از مهاجرت به آلمان، كتاب‌هاي زيادي به زبان آلماني نوشت. «نظريه رمان» شناخته شده‌ترين كتاب او در ايران است. براي نخستين بار است كه نظريات سياسي وي به فارسي منتشر مي‌شوند.

به گفته دبير بخش فرهنگ و علوم انساني انتشارات ثالث، لوكاچ در اين اثر كه آن را پس از وقوع انقلاب اكتبر روسيه نوشت، از ماركسيسم عملي سخن مي‌گويد. او تنها بر موضوع انقلاب متمركز نمي‌شود، بلكه نظرياتي را نيز درباره خاستگاه‌هاي كمونيسم و ماركسيسم سياسي ارايه مي‌كند.

وي در پايان گفت: كتاب «تزهاي بلوم» مجوز نشر را دريافت كرده است و تا يك ماه آينده از سوي انتشارات ثالث منتشر مي‌شود. ترجمه اين اثر را اميد مهرگان بر عهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط