سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
فائو چالش‌های منابع آب و غذای جهان را بررسی کرد

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد( فائو) در کتابی جدید، چالش‌های پیش روی انسان در رابطه با منابع آب و غذایی جهان را برسی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از « اگری‌پالس» در این کتاب که با عنوان «وضعیت امروز منابع زمین و آب جهان» منتشر شده، تاکید شده که منابع آب و زمین با 3 چالش روبه‌رو است که اهداف آتي کشاورزی نیز باید در جهت این چالش‌ها تعيين شود؛ نخست، چالش افزایش تولید مواد غذایی تا 70 درصد در سال 2050، دوم کاهش گرسنگی و تقویت معاش  فقیرترين طبقات و سوم: به حداقل رساندن یا کنترل سرعت تخریب زمین و آب و در کل، اکوسیستم.

چاپ نخست این کتاب که روز دوشنبه منتشر شده، در واقع مکمل گزارش «وضعیت جهانی» محسوب می‌شود که فائو به طور مداوم منتشر می‌كند. ژاك ديوف مدیرکل فائو در اين باره گفت: این کتاب سعي در نشان دادن اين مهم دارد كه اثرات جمعی فشارها (چالش‌ها)ی یاد شده و تغییر شکل کشاورزی ناشي از آن باعث شده که برخی سيستم‌های تولیدی، یکپارچگی محیط و ظرفيت‌هاي تولیدي آن‌ها را در معرض خطر قرار دهند.
 
وی افزود: سيستم‌هاي در معرض خطر قادر نخواهند بود نیازهای انسانی سال 2050 را آن‌طور که پیش بینی می‌شود، تامین کنند و نتیجه آن که وضعیت گرسنگی و فقر به شرایط غیر قابل قبولي خواهد رسيد. بنابراين باید از همین حالا اقدامات جبرانی صورت بگيرد.

کتاب «وضعیت امروز منابع زمین و آب جهان» که در قالب گزارش وضعیت منتشر شده و قرار است هر سه تا پنج سال تجدید چاپ شود، به بررسي تصمیم‌گيري‌های رده‌بالا در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها مي‌پردازد. کتاب فائو همچنین بر دو چشم انداز تحلیلی تمرکز دارد؛ نخست، کمیت و کیفیت منابع آب و زمین. دوم، سرعت بهره‌برداري و مدیریت پایدار این منابع با توجه به عوامل اجتماعی-اقتصادی مرتبط و نگرانی‌های موجود از جمله امنیت غذایی، فقر و تغییرات آب و هوایی.

کتاب جدید فائو سعی کرده که وضعیت کنونی منابع زمین و آب را تحلیل و جهت‌گيري‌هاي آینده را به خصوص با درنظر گرفتن نیاز و میزان استفاده از منابع طبیعی تا سال 2050 پیش بینی کند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها