شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱
رحيمي از ويژگي‌هاي يك «خانواده موفق» نوشت

چاپ نخست كتاب «خانواده موفق» نوشته عباس رحيمي از سوي نشر جمال منتشر و روانه بازار كتاب شد. اين كتاب، اهميت يك خانواده موفق را دستمايه تحقيق قرار داده و با نمونه‌هاي عيني كه معرفي مي‌كند، در پي شناسايي آن براي آگاهي و موفقيت نسل جوان است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب بر آن است تا با شناسايي آسيب‌هايي كه يك زندگي شيرين را تهديد مي‌كند، آن‌ها را كشف و بررسي كند و زوج‌هاي جوان را با آن آشنا سازد. 

كتاب حاضر در هفت فصل، نشانه‌هاي خانواده موفق را از منظر آيات، روايات و سيره اهل‌بيت(عليهم‌السلام) براي آشنايي همسران جوان، مورد توجه قرار داده است.

نقش عوامل اقتصادي در خانواده، اخلاقي – رفتاري، مسايل اجتماعي، نقش اخلاق در زندگي، روابط همسران و فرزندان، جايگاه معنويت در خانواده، رعايت نكات اخلاقي، عناوين فصول هفتگانه اين اثرند. 

بي‌گمان خانواده به ويژه در اسلام‌ از قداست، ارزش و اهميت بسياري برخوردار است. خانواده كانون حفظ سنن ملي و اخلاقي و مركز رشد عواطف و احساسات انساني و نخستين اجتماعي است كه هر انساني در آن گام مي‌نهد و آداب زندگي و اصول و رسوم اجتماعي و تعامل و همكاري و ايثار و از خودگذشتگي را در آن فرا مي‌گيرد.

خانواده علي(ع) بهترين خانواده تاريخ بشري
«بهترين خانواده‌اي كه در اسلام شكل گرفت و اساس بسياري از فضائل انساني شد و تا اوج خدا پيش رفت، خانواده علي(ع) و فاطمه(س) است.»

نويسنده با نگارش اين جملات، اين‌گونه ادامه مي‌دهد:«عملكرد اين خانواده مي‌تواند آينه‌اي شفاف براي تمام خانواده‌ها باشد. اگر خانواده‌اي مانند خانواده علي و فاطمه(س) شكل بگيرد، ميوه‌هايي مانند حسن و حسين و زينب و ام‌كلثوم(عليهم‌السلام) خواهد داد، خانواده‌اي كه در آن از دنيا، زر و زيور‌ها، مغازه، ماشين، ساختمان مجلل، مبلمان، مد و ... خبري نبود، اما همه‌اش نور بود و فداكاري، انسانيت و مركز ثقل اخلاق اسلامي و انساني بود.» 

هرگاه پيامبر(ص) به خانه آنان مي‌رفت. صدا مي‌زد: «السلام عليكم يا اهل‌بيت النبوة.» قرآن نيز اين افراد را به پاكي ياد مي‌كند و مي‌فرمايد: «انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل‌البيت و يطهركم تطهيرا(احزاب، آيه33)». 

اكنون مروري بر رفتار اين خانواده موفق مي‌كنيم تا به ويژه زوج‌هاي جوان با آن آشنا شوند.

فاطمه زهرا(س) تازه به حد بلوغ و 9 سالگي كامل رسيده بود، چون ياران پيامبر(ص) فضائل و ويژگي‌هاي او را مي‌دانستند، هركس دوست داشت سعادت دامادي پيامبر(ص) را به دست بياورد ولي رسول خدا(ص) همه خواستگاران را رد كرد، زيرا بايد خواستگار فاطمه(س) همتاي او باشد. امام صادق(ع) فرمود: «اگر خداوند علي را نيافريده بود، هرگز براي فاطمه شوهري همتا از آدم و غير او يافت نمي‌شد.(فروع كافي)»

علي(ع) كه دست‌پرورده شخص پيامبر(ص) است، از فاطمه خواستگاري كرد و پيامبر(ص) فرمود: «فاطمه! تو را به همسري مي‌دهم كه در خلق و خوي از همه نيكوتر و در مسلماني از همه پيشقدم‌تر است.»

در بخش ديگري از اين كتاب آمده است: «پيامبر(ص) عروس را بر استر خود (شهباء) سوار مي‌كند و زنان مهاجر و انصار دور او حلقه مي‌زنند و با شعار الله‌اكبر وي را به خانه شوهر مي‌برند.
مدتي در خانه حارث‌بن نعمان ساكن (مستاجر) بودند تا پيامبر(ص) اتاق كوچكي كنار حجره خود ـ‌كه دري به مسجد داشت‌ـ ساخت و در آن ساكن شدند.
ميان راه، فاطمه(س) لباس عروسي خود را درآورد و به نيازمندي داد و با همان لباس كهنه وارد خانه شوهر شد...كارهاي بيرون خانه مانند: تهيه آب، هيزم و... با علي(ع) و كارهاي منزل مانند: آسياب كردن گندم، خمير كردن، نان پختن و مانند آن با فاطمه(س) بود.
سلمان مي‌گويد: حضرت فاطمه(س) چادري بر سر كرده بود كه دوازده جاي آن با ليف خرما وصله خورده بود، اين چادر را كه ديدم گريستم كه چرا دختران قيصر و كسري جامه‌هاي ابريشمي و حرير بر تن دارند و دختر افضل خلايق اين چنين!». خود پيامبر(ص) گاهي از سادگي زندگي دخترش مي‌گريست. هم زمان، كار خانه‌داري، دسداس، تهيه نان، جارو و رسيدگي به امور بچه‌ها را انجام مي‌داد، پيامبر(ص) متاثر شد و فرمود: دخترم! مرارت و تلخي دنيا را براي رسيدن به شيريني آخرت هموار كن و او گفت: خداوندا! بر نعمت‌هايت شكر.» 

اين‌گونه بود كه آنان خانواده‌اي موفق بودند و اكنون آينه تمام‌نماي زندگي موفق ديني براي تمام خانواده‌ها و براي همه زنان و مردان عالم‌اند.
 
در انتهاي كتاب، چند سوال براي خودآزمايي خوانندگان درج شده است.

چاپ نخست كتاب «خانواده موفق» با شمارگان 5000 نسخه، 220 صفحه و به بهاي 21000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط