دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
كتاب نقد رمان‌هاي مسعود كيميايي منتشر مي‌شود

كتاب نقد رمان‌هاي «جسدهاي شيشه‌اي» و «حسد بر زندگي عين‌القضات» نوشته مسعود كيميايي به قلم منصور ياقوتي و آرش سنجابي منتشر مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ياقوتي درباره اين دو اثر نقد كه هر دو در يک كتاب منتشر خواهند شد، توضيح داد: كتاب «جسدهاي شيشه‌اي» كيميايي مروري بر تاريخ معاصر ايران با شخصيت‌پردازي‌هاي بسيار متنوع و حرفه‌اي از اقشار متعدد جامعه ايراني است. اين كتاب تحليل مفصلي از وضعيت فرهنگي اجتماعي و سياسي ايران در دوره معاصر است كه به دقت نظر بيشتري در قالب نقدپردازي نياز داشته است.

وي افزود: كتاب «حسد بر زندگي عين‌القضات» نيز حاصل تحقيقات ايشان در زمينه كتب عرفاني و نگاهي تازه و امروزي به عین‌القضات، عارف ايراني، و اوضاع و شرايطي است كه بر وي گذشته كه آرش سنجابي نقدي بر آن نوشته است. 

به گقته ياقوتي، نقد وي حدود 140 صفحه و نقد سنجابي حدود 100 صفحه است كه هر دو در يک كتاب از سوي نشر اختران منتشر خواهند شد.

ياقوتي شخصيت‌پردازي رمان «جسدهاي شيشه‌اي» را به آثار «داستايفسكي» و «استريندبرگ» شبيه دانست. ولي انتقاد وارد بر اين رمان را تعداد زياد تيپ‌ها و نحوه پايان‌بندي براي آن‌ها دانست.

«حسد بر زندگی عین‌القضات» دیگر کتاب مسعود کیمیایی، زمستان سال ۱۳۸۷ منتشر شده است. این کتاب براساس زندگی و نگرش عین‌القضات، عارف و متفکر ایرانی قرن ششم هجری نوشته شده است.

کیمیایی، روایتی در قالب نو از دوران‌های مختلف زندگی عین‌القضات را خلق کرده است. آنچه در این کتاب قبل از هر چیز جلب توجه می‌کند، نام کتاب است که با توضیح «بر زندگی عین القضات» در زیرعنوان، تمرکز خاص نویسنده را بر موضوعی که مد نظر او بوده، آشکار می‌کند.

این موضوع، بیان حسادت‌های گروهی از افراد ریاکار و فرصت‌طلب چون «ابوالقاسم درگزینی»، وزیر دربار سلجوقی است كه نويسنده در صفحه ۲۴۸ درباره او از قول عين‌القضات چنین گفته است: «رویم به شماست درگزینی، چه دور از کمال است که کسی با حسودان دشمنی کند. تعصب، سرمایی کورکننده و بدساز است. زمانی که به این حد می‌رسد، حسادت جامی پر از زهر ماران سهمگین است...».

عین‌القضات که عارفی آزادیخواه بود، در کودکی آموختن علوم دینی را پشت سر گذاشت و در ۱۰ سال آخر عمر کوتاهش به نتایج تازه‌ای در تفکر و علوم کلامی و عرفانی دست یافت. او یکی از بهترین کتاب هایش را با نام «زبدةالحقایق» در همین سال‌ها نوشت.  

رمان پرورق «جسدهاي شيشه‌اي» نيز در سال ۱۳۸۷ به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط