چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
پارسیان پدید آورندگان هند مدرنند

رمان نویس و تاریخ نگار مشهور هندی در کتاب تاره‌اش تاکید کرده که جامعه فارسی‌زبانان هند پدیدآورنده هندوستان مدرن بوده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از  آی.بی.ان نیوز هند، «آمیتا قوش» در کتاب جدید خود با عنوان «رودخانه دود» که دومین جلد از کتاب سه جلدی او محسوب می‌شود، گفته است که جامعه فارسی‌زبانان هند منبع سرشار استعدادهای خدادادی اند و آنطور که ما می‌دانیم، پدیدآورندگان هند مدرن محسوب می‌شوند.

نخستين جلد مجموعه 3 جلدی آمیتا قوش با عنوان «دریای خشخاش‌ها» روایتی از مهاجرت کارگران زحمتکش هندی از کلکته به خارج هند در قرن نوزدهم و تجارت تریاک در این کشور است که در سال 2008 در فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه بوکر قرار گرفت. او در کتاب جدید خود به تشریح اهمیت جامعه پارسی زبانان در جامعه هند پرداخته؛ جامعه‌ای که بر اساس نقل بسیاری از منابع، حدود 1200 سال قبل، از ایران به هندوستان مهاجرت کرده اند.

او در گفت و گو با آژانس خبری آیندو- ایشن با تشریح کتاب خود گفت: «تعداد پارسی زبانان در کشور هند کاهش یافته که البته دلایل آن نیز کاملا مشخص است، ولی پارسی زبانان همچنان یکی از درخشان ترین جوامع قومی هند محسوب می شوند. از همه چیز که بگذریم، خاندان حاکم ما پارسی اند و برخی از بزرگ‌ترین شرکت های صنعتی مربوط به پارسی ها ست و وکلای برجسته، پزشکان و بسیاری از اهل حرفه پارسی اند. این جامعه منبع سرشار استعداد است.»

این نویسنده 55 ساله هندی می‌گوید: «آنطور که ما می دانیم، آنها( پارسیان) اساسا پدید آورنده هند مدرنند. چه کسی بازی کریکت را به هندی‌ها معرفی کرد؟. پارسی‌ها این کار را کردند.» قوش می‌گوید: «تا حد قابل توجهی، بمبئی یک شهر پارسی بوده و با جهان بینی های پارسی که در تعداد باورنکردنی از نهادهای انسانی این شهر منعکس است، شکل و صورت گرفته است. ما این چیزها را در کلکته نمی‌بینیم.»

آمیتا قوش که برنده جایزه «آکادمی ساهیتیا» نیز هست، به خاطر آثار داستانی و غیر داستانی‌اش مانند «سایه خطوط»، «چرخه دليل»، «کروموزوم کلکته» و « قصر شیشه‌ای» شناخته می‌شود. 

رمان «درياي دود» اوايل تير منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها