دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱

«فلوریان لیپوس» نویسنده اسلوونیایی و «جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی با دریافت جایزه ادبی «پتراسا» 2011 به ارزش 20 هزار یورو از سوی بنیاد «هوبرت بوردا» در شهر مونیخ مورد تقدیر قرارگرفتند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این بنیاد با اهدای این جایزه از آثار آن دسته از نویسندگان اروپایی تقدیر مي‌شود که گر چه در کشور خودشان از شهرت و موفقیت برخوردارند ولی در آلمان به فراخور ارزشی که دارند، به آن ها توجه نشده است. 

«فلوریان لیپوس» در سال 1973 در بخش جنوبی شهر «کرنتن» متولد شده است. او از جمله مشهورترین نویسندگان منطقه «کرنتن» اسلوونی، جایی که آثارش را منحصرا به زبان اسلوونیایی به رشته تحریر درمی‌آورد، به شمار می‌رود. او از موسسان نشریه ادبی «یونگ والد» و از سال 1981 تا کنون سردبیر این نشریه است. معروفترین رمان او که در سال 1972 در اسلوونی منتشر شد را «پتر هانتکه» با عنوان «شاگرد تیاز» به آلماني برگردانده است.

با اهدای جایره «پتراسا» به «لیپوس» او برای رمان هایی که به رشته تحریر درآورده و به عنوان نماینده ادبیات نوشتاری «کرنتن» در اسلوونی قدردانی شد. 

«جان برنساید» دیگر برنده این جایزه متولد 19 مارس 1955 در اسکاتلند و از برجسته‌ترین نویسندگان حال حاضر این سرزمین است. هیات داوران جایزه «پتراسا» با انتخاب «برنساید» نویسنده‌ای را تحسین کرد که با رمان «دروغ‌هایی در مورد پدرم» که برگردان آلمانی آن در انتشارات «کناوس» منتشر شده، توجه‌ بسياري را به سوی خود جلب کرد. 

جایزه ادبی «پتراسا» از سال 1975 به شعرا و مترجمان معاصر اهدا می‌شود. این جایزه به نام «فرانسیسکو پتراسا» شاعر ایتالیایی که از سال 1304 تا 1374 می‌زیست نامگذاری شده است. این شاعر به خاطر اشعار عاشقانه‌اش قرن‌ها یک شخصیت الگو و نمونه به شمار می‌رفت. این جایزه قرار است یادآور تاریخچه شعر باشد و امسال «پتر هانتکه» و «میشاییل کروگر» هیات داوران این جایزه را تشکیل می‌دادند. این جایزه نقدی بین دو برنده امسال تقسیم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها