دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
گزارش سه ماه نخست سال میلادی در بازار کتاب آمریکا

گزارشی از فروش بازار کتاب آمریکا در سه ماهه نخست سال جدید میلادی ارائه شده است که به نظر می‌رسد دور از انتظار کارشناسان این بازار بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، موسسه تحقیقاتی بازار کتاب بوک‌اسکن ان‌پی‌دی (NPD BookScan) گزارشی از فروش بازار کتاب آمریکا در سه ماهه نخست سال جدید میلادی ارائه کرده است که به نظر می‌رسد دور از انتظار کارشناسان این بازار بوده است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی این موسسه آماری در سه ماهه نخست سال فروش کتاب‌های چاپی 29درصد رشد داشته و گفته می‌شود بیش از 250 میلیون جلد کتاب در این مدت فروخته شده است درحالیکه این رقم در دوره مشابه سال 2020 حدود 158 میلیون جلد بوده است.
 
«کریستن مک‌لین» مدیر روابط عمومی این موسسه در اظهاراتی گفته است که این رقم از سال 2004 تا کنون بی‌سابقه بوده است و این درحالی است که کارشناسان پیش از این به خاطر شیوع ویروس کرونا تخمین می‌زدند فروش کتاب‌های چاپی نسبت به کتاب‌های الکترونیک کاهش پیدا کند. به گفته مک‌لین کتاب‌های داستان به خصوص داستان‌های مخاطب نوجوانان سهم بیشتری از بازار کتاب در این دوره داشتند.
 
آمارهای مک‌لین نشان می‌دهد فروش کتاب‌های مستند نیز نسبت به دور مشابه سال قبل بیشتر شده است که حدود 16 میلیون جلد بیشتر از سال 2020 بوده است. فروش کتاب‌های آموزشی بیش از 600هزار جلد، کتاب‌های مذهبی بیش از 2میلیون جلد و کتاب‌های رفرنس نیز 2 میلیون جلد فروش داشته است.
 
یکی از نکات جالب گزارش موسسه بوک‌اسکن کاهش عجیب و البته قابل پیش‌بینی سفرنامه‌ها و کتاب‌های مربوط به اطلاعات و آمارهای کشورهای جهان است. فروش کتاب‌های جهانگردی و سفرنامه 300هزار جلد نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته کمتر شده است و در این میان کتاب‌های مربوط به اطلاعات کشورهای اروپایی بیشتر از همه افت داشته است. طبق آمارهای موجود در کشورهای اروپایی رشد ویروس کرونا شدیدتر از بقیه نقاط جهان بوده است.
 
بر اساس این گزارش کتاب‌های داستان‌های کودک و به طور کلی کتاب‌های ادبیات کودک به خصوص کتاب‌های مصور این رده سنی حدود 72  میلیون جلد فروش داشته است و این رقم 32درصد بیشتر از سال گذشته بود. این افزایش در مورد کتاب‌های رده‌های سنی تا نوجوان نیز صدق می‌کند. یکی از نکات جالب دیگر این گزارش تقاضای شدید خانواده‌های آمریکایی برای کتاب‌های رنگ‌آمیزی و نقاشی است که بسیاری از انواع این کتاب‌ها برای مخاطب بزرگسال چاپ شده است.
 
در سه ماهه نخست سال به خاطر تحریم بعضی از کتابخانه‌ها در مقابل کتاب‌های دکتر سوس داستان‌نویس مشهور آمریکایی فروش کتاب‌های این نویسنده کودک به نسبت زیادی افزایش داشته است به طوری که در ماه‌های گذشته کتاب‌های ممنوع شده دکتر سوس در صدر فروش کتاب‌های آمازون قرار داشته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها