شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
دن‌کیشوت کتابفروشان در ایتالیا

یک کتابفروش در شهر میلان ایتالیا که به سبب اجاره بالا و مشکلات دیگر سال‌ها قبل از شروع پاندمی جهانی مجبور شد کتابفروشی خود را تعطیل کند حالا با تحویل کتاب به خانه‌های مردم با دوچرخه حتی آمازون را هم به چالش کشیده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته-برخی از اهالی شهر میلان به او به سبب مبارزه با خرده‌فروشان آنلاین بزرگ مثل آمازون، لقب دن‌کیشوت کتابفروشان را داده‌اند.

لوکا آمبروگیو آنتینی سال 2000 میلادی توانست یک کتابفروشی کوچک به مساحت 45 متر در شهر میلان افتتاح کند. او می‌گوید «آن کتابفروشی آنقدر پرشور، معروف و در محله قابل احترام بود که حتی کارلو فلترینلی، که اکنون صاحب معروف‌ترین کتابفروشی زنجیره‌ای در میلان است کتاب‌های خود را از آنجا خریداری می‌کرد.»

کتابفروشی او در سال 2003 به سبب هزینه‌های بالا تعطیل شد؛ اما کتابفروش ایتالیایی امید خود را از دست نداد و در سال 2015 به اولین کتابفروش دوره‌گرد در ایتالیا تبدیل شد که کتاب‌ها را شخصا به خانه مشتریان خود می‌رساند. در همین زمان بود که پروژه «کتاب‌ها دم در خانه شما» متولد شد.

 او هر روز با یک دوچرخه ساده قرمزرنگ که یک سبد و محفظه بزرگ به آن متصل است کتاب‌ها را بار می‌زند و سفر شاعرانه‌اش با کتاب‌ها در محله و منطقه شروع می‌شود.

او می‌گوید کارش شامل 3 نوع فعالیت می‌شود: تحویل کتاب به خانه‌ها، مشارکت فعال در رویدادهای محله که این امکان را به او می‌دهد تا مجموعه‌ای از کتاب‌ها را متناسب با موضوع رویداد به نمایش بگذارد و در نهایت پیشنهاد و برگزاری رویدادهایی در مدرسه و کتابخانه‌ها مانند  برنامه‌های کتاب‌خوانی یا برگزاری کارگاه‌هایی با حضور برخی نویسندگان محبوب.

آنتینی که کتاب‌هایش را با توجه به توصیه‌ها و پیشنهادهای مشتریانش انتخاب می‌کند می‌گوید «کتابفروشی من کوچک‌ترین کتابفروشی در دنیا است. به زحمت به دو متر می‌رسد؛ اما هر چه نیاز دارید را می‌توانید در آن پیدا کنید. پیش از این در کتابفروشی فیزیکی خود بیش از 12 هزار جلد کتاب داشتم و حالا کتاب‌هایم به هزار جلد هم نمی‌رسد؛ اما هر روز در انبارم دنبال جذاب‌ترین عنوان‌ها مطابق با سلیقه مشتریان خود می‌گردم که البته کار دشواری است اما به بودن و حمایت از بازار کتاب می‌ارزد.»

او در ادامه می‌گوید که با یک‌به‌یک مشتریان خود ارتباط صمیمانه و نزدیک و وفادارانه دارد و آن‌ها هم در مقابل به انتخاب وی اعتماد دارند و این را رمز موفقیت حرفه خودش به عنوان یک کتابفروش می‌داند.



کتابفروش ایتالیایی می‌گوید سفارش‌های مشتریان خود را از طریق فیسبوک و واتساپ و ایمیل دریافت می‌کند و امیدوار است بتواند سریع‌تر از آمازون کتاب‌ها را تحویل مشتریان دهد. او می‌گوید «در زمان پاندمی که مردم کم‌تر از خانه بیرون می‌روند اهمیت تحویل‌های خانگی و تبلیغ آنلاین پررنگ‌تر شده است و این البته چیزی است که برای کتابفروشی‌های مستقل آسان نیست. ما باید در برابر پاندمی مقاومت کنیم این موضوع که تجارت الکترونیک به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر جایی برای کتابفروشی‌ها باقی نمی‌گذارد اهمیت دارد؛ اما این حقیقت که وجود فیزیکی کتابفروشی‌ها که می‌توانند پیشنهادهایی را به مشتری ارائه کنند و دیالوگی بین آن‌ها شکل بگیرد از ارزش و اهمیت بالاتری برخوردار است؛ عنصری مهم که در حالا از بین رفتن است  است و وظیفه ما است که آن را حفظ کرده و از دست ندهیم.»

 و در پایاین سانتینی یاد‌آوری می‌کند که اگر چه اغلب رویداهای فرهنگی به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شده اما کتابفروشان باید به فروش خود از راه‌های خلاقانه ادامه دهند و به معنای واقعی کلمه مقاومت کنند؛ زیرا این نیز بگذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها