شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
واقعیت‌هایی درباره طبیعت به گزارش نیویورک تایمز

سروکله زدن درباره بحث‌هایی چون تغییرات اقلیمی و موضوعاتی درباب پایان طبیعت از جمله مباحثی است که در گزارش جدید نیویورک تایمز درباره کتاب‌ها درج شده است. علاقه‌مندان به طبیعت این گزارش را بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، کارآمدترین کتاب‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی که نقش مهمی در آگاهی بخشی انسان‌ها دارند معرفی شد.
 

 
از تغییرات اقلیمی چه می‌دانیم
ایمانوئل، اقلیم‌شناس از دانشگاه ام آی تی به روشی دقیق و علمی زنگ هشدار زیست‌محیطی را به صدا درآورده‌ است. وی درباره آنچه که می‌دانیم و نمی‌دانیم مباحثی را روشن کرده‌ است.  در کتاب «از تغییرات اقلیمی چه می‌دانیم» کمی ترس به همراه اطلاعات نگران‌کننده زیادی درج شده است.
 
نویسنده در سال 2013 در مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز داشته است گفت:  جوانانی که درباره این معضل جهانی با پدرمادر و اقوامشان سر و کله می‌زنند، آن‌ها می‌توانند این کتاب را به کسانی که با آن‌ها اختلاف‌نظر دارند، بدهند و بگویند بخوانید تا ذهنیتتان درباره تغییرات اقلیمی عوض شود.

 
پایان طبیعت
کتاب «پایان طبیعت» از سوی مک‌کیبین زمانی نوشته شده است که گرمایش جهانی هنوز آنقدر آسیب‌زا نبوده است. در واقع درست زمانی‌که کارشناسان محیط‌زیست درباره لایه ازن حرف می‌زدند. وی معتقد است بحران‌ها به هم پیوسته هستند و بی اعتنایی به طبیعت بسیار آسیب‌زننده خواهد بود.
 
وی می‌نویسد حتی اگر همه کارها برای توقف گرمایش جهانی انجام شود، باز هم مداخله انسان در فرایندهای طبیعی بسیار اثرگذار خواهد بود.


 
انقراض ششم
اندرس از جنگل‌های بارانی آمازون گزارش می‌دهد و کلبرت هم تاثیرات تغییرات اقلیمی بر سیاره ما را ثبت می‌کند. آنچه پدیدار می‌شود شکلی از انقراض ششم است که بیست تا پنجاه درصد کل گونه‌های زمین را در طی این قرن تهدید می‌کند. در کتاب «انقراض ششم» همه نگرانی‌ها از جمله افزایش سطح آب دریا، جنگل‌زدایی، پراکندگی گونه‌های حامل بیماری درج شده است.
 
کلبرت می‌نویسد: با مختل کردن این سیستم‌ها، ما بقای خودمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم.
 

 
نیویورک 2140
به راحتی می‌توان فراموش کرد که جزیره منهتن تنها یک جزیره است، اما با افزایش تجاوز آب‌ها به اراضی ساحلی در همه جا، زندگی در این شهر امکان تغییر چشمگیر را دارد. کتاب «نیویورک 2140» نوشته کیم‌استنلی رابینسون شهری را متصور می‌شود که به جای خیابان‌ها دارای کانال‌ها و شهر در ارتفاع با آسمان‌خراش‌های بسیار بزرگ گسترش یافته است.
 
هوا
جنی افیل در رمان خود به نام «هوا» به روایت داستان مادری می‌پردازد که با ترس و وحشت دست و پنجه نرم می‌کند. وی علاوه‌بر اینکه با مشکلات مالی و بهبود شرایط برادرش نگران وضعیت جهان در حال اتمام است.
 
شما چگونه می‌توانید ناراحتی‌های شخصی و روزانه خود را با این ترس که جهان در حال خاتمه است، پیوند دهید؟  در نهایت این اثر، داستانی است درباره تغییرات آب و هوایی.
 
فصل پنجم
«فصل پنجم» اولین کتاب از سه گانه جمسین (نویسنده) با عنوان «زمین شکسته» است. این اثر فروپاشی اجتماعی را همراه با فجایع زمین‌شناسی می‌داند. در روزنامه تایمز ، آنالی نوویتز، نویسنده داستان‌های علمی این كتاب را به دلیل كشف علمی كه در اغلب داستان‌ها مورد غفلت قرار گرفته است، مورد ستایش قرار داد.
 
اگرچه ما در مورد فیزیک سفر فضایی و زیست‌شناسی زندگی بیگانگان داستان‌های زیادی داریم ، اما نویسندگان بسیار کمی با شواهد واقعی سنگی و گازی که سیارات از آن ساخته شده‌اند، شروع به نوشتن داستان کرده‌اند. جمیسین این کار را با به خوبی انجام می‌دهد و داستانی را حکایت می‌کند که هم هیجان‌انگیز و هم علمی پیچیده است.
 
تاجران
اورسکس و کونوی دو مورخ علم هستند که تلاش می‌کنند رابطه میان صنعت تنباکو را با لایه ازن و باران‌های اسیدی دریابند. آن‌ها جزئیات این موضوع را نشان می‌دهند که چگونه گروه‌های معدود اما شناخته شده‌ای چون موسسه Heartland و موسسه شرکت‌های رقابتی توانسته‌اند به نمایندگی از صنایعی که علاقه‌ای به مقابله با گرم شدن کره زمین ندارند شک و تردید ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها