پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
آیا کتابفروشی‌ها دوباره بازمی‌گردند؟/رونق فروش در دوران پساکرونا

در دوره ای که کتابفروشی ها بعد از یک دهه رکود به رونق فروش رسیده بودند، به طور موقت توسط کرونا متوقف شدند ولی به نظر میرسد همچنان رونق آنها حفظ شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دبلیوتوک، در دوران بی‌ثباتی کمتر مکانی می‌توان یافت که به اندازه کتابفروشی‌ها آرام‌بخش باشند. هرچند این مکان‌های دوست داشتنی به خاطر شیوع ویروس کرونا به طور موقت بسته شده ولی در چند سال گذشته که جهان با بحران‌های مختلفی درگیر بوده، کتابفروشی‌های مستقل باز احیا شده و فضایی برای آرامش و احساس تعلق به دنیای سکوت کتاب‌ها فراهم آورده بودند.
 
طبق آمارهایی که اتحادیه کتابفروشان آمریکا (ABA) ارائه کرده است، کتابفروشان مستقل در این کشور بر خلاف دو دهه گذشته رونق خاصی گرفته بودند که البته ویروس کرونا نیز تا حدی نتوانسته مانع این رونق شود. به گفته این اتحادیه ویروس کرونا هرچند تاحدودی مانع کسب و کار کتابفروشان شده ولی هنوز به بازگشت و احیای پررونق این مکان‌های فرهنگی و محبوب امید زیادی وجود دارد. 
 
بر اساس گزارش اتحادیه کتابفروشان آمریکا اواسطه دهه 90 میلادی تا سال 2009 میلادی دوره رکود کتابفروشی‌ها بود و شاید دلیل این امر هم ظهور ابزارهای الکترونیک و دیجیتال بود ولی کارشناسان این اتحادیه معتقدند مردم از دنیای دیجیتال و دستگاه‌های الکترونیک خسته شده و دنبال جایی برای آرامش هستند. 
 
ویروس کرونا صنعت نشر و فروش کتاب را با شوک عجیبی روبرو کرده ولی انگیزه‌های زیادی هم برای مطالعه در قرنطینه ایجاد کرده است. البته در این میان کتابفروشی‌های مستقل به ابداع روش‌های خلاقانه برای فروش کتاب نیز روی آورده و همچنان امیدوارند بعد از دوران کرونا بتوانند مشتری‌های خود را داشته باشند. از خدمات کتاب‌رسانی توسط دوچرخه و اسکیت گرفته تا سرویس‌های آنلاین فروش همگی راه‌هایی بودند که در ماه‌های اخیر به کار گرفته شدند تا حیات کتابفروشی‌ها تضمین شود. 
 
از نظر مایک گاستافمن، مالک کتابفروشی لیتراتی ایالت میشیگان آمریکا ممکن است کرونا به طور موقت کتابفروشی‌ها را بسته یا حتی آن‌ها را در معرض خطر قرار داده باشد، ولی نمی‌توان گفت که آن‌ها دائمی تعطیل هستند. این کتابفروش آمریکایی می‌گوید آن‌ها نیز مانند سایر همکاران خود به کتابفروشی آنلاین روی آورده تا مشتری‌های ثابت خود را از دست ندهند. گاستافمن می‌گوید در روزهای اول معمولاً حدود 5 تا 10 جلد سفارش خرید کتاب از همسایه‌های دور و نزدیک داشتند ولی حالا این سفارش‌ها در هفته به 800 جلد کتاب نیز می‌رسد. او می‌گوید: گرچه تغییرات سریع اتفاق افتاد، ولی مشتری‌ها ما را تنها نگذاشتند و حتی علاوه بر سفارش کتاب در فضای مجازی پیام‌های دلگرم کننده نیز برای ما ارسال کردند و از ما خواستند که همچنان به کار خود ادامه دهیم. آنها به ما روحیه دادند و حالا من کاملاً درک می‌کنم که در چنین دوره‌ای که به نظر می‌رسد کتاب اولویت خرید مردم نباشد و انسان‌ها برای بقاء نیاز به کالاهای ضروری‌تری داشته باشند، ولی کتاب جایگاه خودش را در بین مردم حفظ کرده است و آن را به عنوان کالایی برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند. 
 
در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نیز فعالیت گسترده‌ای در تبلیغ و ترویج کتابفروشی در فضای مجازی به راه افتاده است. کتابفروشی بوک‌هایو در شهر نورویچ برای مردم در قرنطینه بسته‌های کتاب می‌فرستد و کتابفروشی مستربی به جای تعطیلی اعلام کرده مجموعه‌های کتاب ویژه ارائه می‌کند و در وب‌سایت خود پیشنهادهای خاصی به مشتری‌ها ارائه می‌کند. 
 
دریل هالس رئیس اتحادیه کتابفروشان بریتانیا می‌گوید: فروشندگان کتاب از منعطف‌ترین، پرشورترین و خوش‌فکرترین افراد جامعه هستند و کرونا نیز نتوانسته آنها را از رساندن کتاب به مردم بازدارد. هالس اعتقاد دارد هرچند آن‌ها هنوز به حمایت دولت و مردم نیاز دارند ولی به نظر می‌رسد دوره رونق و احیای کتابفروشی‌های مستقل با کرونا از بین نرفته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها