جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
روز جهانی کتاب در سایه کرونا/کلاً نوجوانان به مطالعه کتاب بی‌علاقه هستند

امسال این هفته درحالی با کمپین مبارزه با ویروس کرونا همزمان شده است که سازمان‌های فرهنگی در بریتانیا از کاهش کتابخوانی در این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، روز جهانی کتاب سازمان ملل متحد هر سال از 23 آوریل به مدت یک هفته برگزار می‌شود ولی در انگلیس هفته اول ماه مارس جشن گرفته می‌شود. امسال این هفته درحالی با کمپین مبارزه با ویروس کرونا همزمان شده است که سازمان‌های فرهنگی در بریتانیا از کاهش کتابخوانی در این کشور خبر می‌دهند.
 
امسال بسیاری از جشنواره‌ها و تجمع‌های مربوط به روز یا هفته جهانی کتاب در بریتانیا لغو شده است ولی ظاهراً آن‌طور که سازمان‌های دولتی این کشور آمار می‌دهند زیاد هم به حال مطالعه این کشور فرقی نمی‌کند چون به طور کلی سرانه مطالعه در این کشور پایین آمده است.
 
هر سال دولت بریتانیا مبلغی در حدود یک میلیون پوند برای خرید کتاب مدارس و مهدکودک‌های این کشور اختصاص می‌دهد. بسیاری از سازمان‌های خیریه نیز در این طرح مشارکت می‌کنند. مطالعات جدیدی در بریتانیا نشان می‌دهد کودکان این کشور کمتر از گذشته به مطالعه علاقه نشان می‌دهند.
 
تحقیقات یک موسسه غیرانتفاعی در بریتانیا موسوم به بنیاد ملی ادبی (NLT) نشان می‌‌دهد میزان ساعت‌های مطالعه روزانه بین نوجوانان بین 9 تا 18 سال در بریتانیا از سال 2005 تا 2019 سیر نزولی داشته است. بنا بر داده‌های آماری این موسسه غیردولتی در سال 2019 تنها 25درصد از کودکان اوقات فراغت خود را به مطالعه اختصاص دادند که این پایین‌ترین آمار مطالعه در طول پنج سال گذشته است.
 
داده‌های تخصصی‌تر این مرکز می‌گوید میزان لذت کودکان از مطالعه کتاب برای آنها نیز کاهش یافته است. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از کودکان ساکن بریتانیا (53درصد) دیگر از مطالعه لذت نمی‌برند و سرگرمی‌های دیگری مثل تلویزیون و فضای مجازی را ترجیح می‌دهند.
 
نتایج این تحقیق که در مجله این بنیاد با عنوان کودکان و مطالعه جوانان در سال 2019 منتشر شده است از طریق نظرسنجی و تکمیل پرسشنامه‌هایی از بین بیش از 56هزار نوجوان بین 9 تا 18 سال به دست آمده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد نوجوانان کمتر به مطالعه کتاب با عنوان سرگرمی و لذت‌های روزانه نگاه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها