شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
«نیمه برتر» به شما می‌گوید که چرا زنان از مردان قوی‌ترند

«نیمه برتر» آخرین بیانات شارلون مولم، پزشک و نویسنده در زمینه استدلال کلی برای برتری زنان را به لحاظ زیست‌شناسی نسبت به مردان بیان می‌کند اینکه چرا کویید 19 قربانیان بیشتری از مردان گرفته تا زنان.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز کتاب «نیمه برتر» با عنوان اصلی  Better Half نوشته شارون مولم (Shoron moalem) به حقایق جالبی درباره ویژگی‌های زیستی زنان در مقایسه با مردان می‌پردازد. این اثر چندان بی ارتباط با شمار تلفات انسانی در برخورد با ویورس کرونا نیست.
 
زنان طول عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند و ما می‌دانیم که کویید19 بیشتر مردان را قربانی می‌کند تا زنان.
 
بیایید بشنویم درباره گونه‌ای به نام زن و کروموزوم ایکس او. در واقع زنان در تشخیص رنگ‌ها، واکنش ایمنیشان، طول عمر و حتی بقای آن‌ها از تولد تا مرگ نسبت به مردان برتری دارند و شارون مولم در کتابش به خوبی این موارد را تشریح کرده است.  پس از دهه‌ها یا حتی قرن‌ها فشار بد به زنان که آن‌ها «جنس ضعیف هستند»؛ این کتاب به حقایقی اشاره می‌کند که تقریبا هر آنچه که انجامش به لحاظ بیولوژیکی در زندگی دشوار بوده است، توسط زنان بهتر انجام شده است.

 
درباره نویسنده
مولم(نویسنده) یک پزشک کانادایی و پژوهشگر ژنتیک است که دو بیماری ژنتیک نادر را کشف کرده است. وی در سراسر دنیا در حوزه پزشکی کودکان فعالیت داشته  که شامل کلینیک‌های نوزادان مبتلا به ایدز است. وی همچنین یک کارآفرین و نویسنده پرفروش کتاب در زمینه فناوری زیست‌شناسی هم هست. این اثر یعنی «نیمه برتر» آخرین بیانات او در زمینه علم برای همه است و استدلال کلی برای برتری  زنان به لحاظ زیست‌شناسی را نسبت به مردان بیان می‌کند.
 
ساخت یک زن دشوارتر از ساخت یک مرد است
همواره زن دارای دو کروموزوم ایکس از مادر و پدر است، در حالیکه مرد تنها یکی از آن‌ها را داراست که از مادر به ارث برده و با یک کروموزوم Y که از پدرش به وی رسیده است جفت شده است. مولم  از داده های پزشکی و تاریخی استفاده می‌کند تا نشان دهد که در بسیاری موارد، برتری زیست‌شناسی زنان به صراحت با در اختیار داشتن کروموزوم X دیگر مرتبط است.
 
زنان مقاوم‌ترند
وی ادعا می‌کند بدن زنان پیچیده‌تر است و همین عامل رمز موفقیت آن‌هاست در واقع ساختن یک زن دشوارتر از ساختن یک مرد است. زنان دارای سیستم ایمنی هستند که کمتر دچار بیماری‌های عفونی می‌شوند. در حقیقت بدن زنان در مقابل تهدیدکننده‌های زندگی مانند گرسنگی، بیماری‌ها مانند سرطان مقاوم‌تر است حتی نتیجه‌گیری مولم درباره کویید 19 هم اینگونه بود.
 
آمارها در سال 1662 نشان می‌دهد که زنان طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند و اکنون افرادی که سنشان 110 سال است بیشتر زن هستند. در ورزش هم مسابقاتی مانند دو ماراتن موفقیت زنان بیشتر از مردان بود و این آمار دیدگاه متفاوتی را از شرایط جسمی زنان القا کرد؛ در حالیکه این برتری تا حد زیادی از سوی علم پزشکی نادیده انگاشته می‌شد.

 
در یک بخش از کتاب به این موضوع می‌پردازد که چرا سلامت زنان مانند سلامت مردان نیست همچنین در چند فصل کتاب نویسنده درباره غیر فعال شدن کروموزوم ایکس هم صحبت می‌کند با این وجود این کتاب پر از مباحث شگفت‌انگیز است در واقع مولم یک پادزهر قدرتمند در برابر این تفکر که زنان جنس ضعیف هستند نوشته است.
 
تصور کنید در دنیایی زندگی می‌کنید که اغلب افراد می‌توانند طیفی از رنگ‌ها به طول یک متری را ببینند اما در یک گروه از این افراد که مردان را تشکیل می‌دهند هشت درصد آن‌ها نمی‌توانند تفاوت بین رنگ‌ها را بیان کنند؛ در حالیکه در گروه دوم این جمعیت یعنی زنان تقریبا همگی می‌توانند به طور استاندارد و دقیق تفاوت رنگ‌ها را بیان کنند
 
آیا پسرها بیشتر مبتلا به اوتیسم می‌شوند؟
در یک بخش دیگر کتاب که عنوان آن «مغز مرد» است به تفاوت‌های مغزی مردان و زنان می‌پردازد و مولم به اوتیسم اشاره می‌کند. وی در کتابش به این نظر می‌رسد که اوتیسم در پسران نسبت به دختران شایع‌تر است با این وجود شاید میزان دختران و پسران دربرابر این اختلال برابر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها