پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
این 5 کتاب را در ابتدای 2015 بخوانید / از عصر دوم ماشین تا جنگی که به صلح ختم شد

«گیل گروس» متخصص خانواده درهافینگتن پست، خواندن 5 کتاب زیر را در ابتدای 2015 پیشنهاد می‌دهد. وی به روش یاددهی غیرمستقیم اشاره‌کرده و می‌گوید اگر والدین بدون اینکه مستقیم به فرزند خود کتاب خواندن پیشنهاد کنند، خودشان کتاب در دست گرفته و مطالعه کنند، قطعا فرزندان نیزغیرمستقیم رفتارشان را تکرارخواهند کرد.

باهم این کتاب‌ها را مرور می‌کنیم:


1- انطباق با زندگی /  Adaptation to Life / جرج وای لنت

بین سال‌های 1939 و 1942 یکی از دانشگاه‌های آمریکایی اقدام به استخدام 268 نفر از سالم‌ترین و شادترین دانشجویان دوره کارشناسی خود برای حضور در پروژه‌ای تحقیقاتی درباره «چرخه زندگی انسانی» کرد. «جرج وال لنت» رئیس این تحقیق، معتقد بود که راه‌های پزشکی برای بالا بردن امید به زندگی خیلی سنگین است و باید راه‌های دیگری را پیدا کرد و به همین خاطر پروژه خود را باهدف بالا بردن امید در اعضا و مطالعه روی زندگی آن‌ها آغاز کرد.

40 سال بعد وی دست به اندازه‌گیری مردان عضو این تحقیق زد. نتایج قانع‌کننده بود و نشان داد چه تفاوت‌های فردی میان افراد مختلف در برابر تنش‌های زندگی وجود دارد و روش‌های انطباق بازندگی در آن‌ها چه بوده است.چرا برخی از ما با زندگی کنار می‌آییم و به خوبی جلو می‌رویم درحالی‌که دیگران زندگی را سخت گرفته و با زندگی معامله دیگری انجام می‌دهیم؟ الگوهای رفتاری چگونه برای دو نوع افراد امیدوار و غیرامیدوار تعریف می‌شود و از ما انسان راضی، ناراضی، ناسالم و سالم  و غیرعقلانی و عقلانی می‌سازد؟
از تمام این مباحث نویسنده و محقق آمریکایی  - جرج وای لنت- مکانیزم تطبیقی را الگوسازی کرده و بر حسب امتیازدهی، بلوغ امید، زندگی عصبی و پرخاشگرایانه، عدم بلوغ امید و رفتار منفی را تعریف کرده و روش‌های مقابله با هر نوع عامل منفی را موردبحث و بررسی قرار می‌دهد.
این کتاب را دانشگاه هاروارد در 416 صفحه منتشر کرده است.


2- عصر دوم ماشین: کار،پیشرفت و رفاه در زمان اوج درخشان فناوری‌ها / The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies / اریک برین‌جولفسون، اندرو مک‌آفی

یک انقلاب بزرگ در راه است. در این سال‌ها اتومبیل‌های گوگل هزاران مایل را در بزرگراه‌های امریکا طی کرده‌اند و واتسون آی بی ام نیز بزرگ‌ترین مخاطرات انسانی را درهم‌شکسته است.بازیگران فناوری، فناوری‌های دیجیتال چه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شبکه‌های بزرگ پزشکی که در آینده انواع بیماری‌ها را خود تشخیص می‌دهند، داده‌های عظیم روی سرورهای خرده‌فروشی و بسیاری وظایف دیگر که فکر می‌کردیم فقط انسان از عهده آن برمی‌آید را به غیر انسان منتقل کرده‌ایم.
اریک برین‌جولفسون و اندرو مک‌آفی، هر دو از متفکران MIT، در خط مقدم جبهه‌ای هستند که زندگی و اقتصاد انسانی را از نو تعریف کرده‌اند. وقتی تأثیر کامل فناوری دیجیتال رخ دهد، تفاوت زیرساخت‌ها، دسترسی بی‌حد و حصر به همه چیز را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که زندگی ما را غنی خواهند کرد.
در این میان شاهد تغییرات غم‌انگیز نیز هستیم. حرفه‌ای شدن – از راننده کامیون گرفته تا وکیل – برای همیشه به یک‌جهت تغییر می‌کند. کمپانی‌ها مجبورند یا تغییر کنند یا بمیرند. شاخص‌های اخیر اقتصادی تأثیر این تغییر جهت را در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده‌اند. مردم کمتری کار می‌کنند، علی‌رغم بالا رفتن تولید و سود، دستمزدها پایین آمده است و ...
در این میان ، این دو محقق به این سؤال پاسخ می‌دهند که بهترین راه برای بقاء چیست؟ مسیر جدید برای رفاه چیست؟ آن‌ها به بازسازی آموزش و پرورش فکر می‌کنند که برای اقتصاد آینده آماده شود. همکاری جدید برای بالا بردن پردازش با نبوغ بشری و سیاست‌های دگرگون‌سازی را پیشنهاد می‌دهند.
این کتاب بسیار خوش‌بینانه البته به آینده می‌نگرد و به عصر دوم ماشین فکر می‌کند.
این کتاب در 320 صفحه توسط انتشارات نورتون راهی بازار شده است.



3- جنگی که به صلح ختم شد / The War That Ended Peace: The Road to 1914 / نوشته مارگارت مک میلان

نویسنده کتاب پاریس 1919، این کتاب 784 صفحه‌ای را نیز با شاهکار روایی غیر داستانی از وقایع اروپا از 1900 تا جنگ جهانی دوم به رشته تحریر درآورده است.
قرن پس از پایان جنگ‌های ناپلئونی را صلح‌آمیزترین سال‌های تاریخ اروپا از زمان سقوط امپراتوری رم می‌شناختند و درابتدای قرن 20 معتقد بودند اروپا دوران طلایی خود را در شادی و رفاه به سر خواهد برد. اما در عوض، رقابت میان شخصیت‌های پیچیده، استعمار و ناسیونالیسم و اتحادها باعث شد تا صلح طولانی شکست بخورد! و جنگی جهانی را به بار آورد.
کتاب«جنگی که به صلح ختم شد» از رهبران نظامی، سیاسیون، دیپلمات‌ها، بانک داران و خانواده‌هایی می‌گوید که اروپا را به جنگ کشاندند: امپراتور آلمان ویلهلم دوم،رئیس ستاد کل ارتش آلمان بنام هلموت فون مالتکه جوان، فرانتس یوزف امپراتور اتریش-مجارستان که سخت تلاش کرد تا دفع هرج‌ومرج در آینده امپراتوری خود کند، در روسیه تزار نیکلای دوم و همسرش، در بریتانیا پادشاه ادوارد هفتم،نخست‌وزیر انگلیس هربرت آسکوئیت، و دریاسالار انگلیسی جکی فیشر که مسابقه تسلیحاتی با آلمان راه انداخت و جنگ بزرگی را موجب شد...
در این میان افرادی هم مانند آلفرد نوبل پیدا شدند که زندگی خودشان را وقف صلح کردند، برتا فون سانتر نویسنده زن و اولین برنده صلح نوبل و ....
در این کتاب به خوبی آمده است که تصمیمات سرنوشت‌ساز چند نفر از مردم قدرتمند آن زمان جنگی تاریخی را در جهان راه انداخت و چگونه می‌توان جلوی یک جنگ را گرفت و همه چیز به صلح ختم شود.


4- دشمنی دیرین: کلینتون‌ها علیه اوباماها! / Blood Feud: The Clintons vs. the Obamas / نوشته ادوارد کلین

مدیر تحریریه سابق نیویورک‌تایمز از تاریخ روابط سخت میان دو خانواده کلینتون و اوباما می‌گوید که از روی صدها مصاحبه با نزدیکان هر دو پیاده‌سازی شده است. وی از خصومت، حسادت، و رقابت بین دو زوج سیاسی سخن می‌گوید که چگونه روابط قدرت درون حزبی را در میان دمکرات‌های آمریکایی تحت تأثیر قرار داده است.
این کتاب 320 صفحه‌ای را رگنری پابلیشینگ راهی بازار نشر کرده است.


5- مبارزات ارزشمند: خاطرات رهبری در جنگ و صلح /Worthy Fights: A Memoir of Leadership in War and Peace / نوشته لئون پانتا و جیم نیوتن

این کتاب اتوبیوگرافی وزیر دفاع و رئیس اسبق سازمان سیا است که جنگ‌های اطلاعاتی و کشتن بن‌لادن  در دوره ریاست وی انجام شد. او دو منصب مهم را در 50 سال اخیر در تاریخ امریکا به عهده گرفت و به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد، نفوذ زیادی در کنگره امریکا داشته است. بودجه‌های کلینتون در کنگره را راهبری کرد و کاخ سفید را در زمان ریاستش بر کاخ به خوبی هدایت کرد. پس از بازنشستگی با همسرش سیلویا موسسه پانتا برای مطالعه درباره عراق را راه‌اندازی کرد و برای حفظ خط ساحلی کالیفرنیا راسا وارد عمل شد. بحران شکنجه در سازمان سیا در دوران بوش را پشت سر گذاشت و کمپین ترور بن لادن را با کار پیچیده عملیاتی راهبری کرد و بعد با گرفتن پست وزارت دفاع وارث ریاضت دوران پس از دو جنگ شد. پانتا همراه خانواده در مزرعه زیبای گردو در دره کارمل در کالیفرنیا زندگی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها