یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
در نگاه رهبر انقلاب، رسالت انبیای الهی تمدن‌سازی بوده است

روح‌الله سعیدی فاضل، مولف کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» و برگزیده هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی در حوزه علوم سیاسی، گفت: در نگاه رهبر انقلاب، رسالت انبیای الهی تمدن‌سازی بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، تمدّن نوین اسلامی آرمان انبیای الهی بوده که قادر است زمینه­‌ساز تمدّن مهدوی باشد و پایه­‌های آن را ایجاد کند؛ رهبر معظّم انقلاب با طرح ایده الگوسازی برای دستیابی هر چه سریعتر به تمدّن نوین اسلامی، مقدمات پی‌ریزی نقشه جامع حرکت کشور را مهیا و سندی را تحت عنوان «الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت» ابلاغ کردند. این الزامات راهبردی دلالت بر عزم جدّی ایشان برای پیش­‌بردن کشتی انقلاب اسلامی به سوی آرمان‌‌شهر مهدوی دارد؛ آرمان‌شهری که سعادت بشریت را تضمین نموده و او را به اعلی مراتب قرب الهی خواهد رساند.
 
حال از آنجا که وظیفه نخبگان، هدایت توده‌های مردم به یک سیر فکری منظم است، روح‌الله سعیدی فاضل این رسالت را با تحریر کتاب «تمدن نوین اسلامی» به ابعاد مختلف تمدّن نوین اسلامی با محوریت آرا و اندیشه‌‌های رهبر معظم انقلاب می‌پردازد. این کتاب سال گذشته در هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی عنوان و در موضوع علوم سیاسی برگزیده شد.
 
حجت‌الاسلام روح‌الله سعیدی فاضل، متولد 1368 و دارای مدرک دکترای علوم قرآن و حدیث است و تاکنون آثار پژوهشی بسیاری را در قالب نرم‌افزار، مقاله و کتاب از جمله اثر «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» ارائه کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا یکی از یافته‌های کتاب خود را تمدن و پیشرفت در منظومه فکری رهبری دانسته و می‌گوید: وحی، خاستگاه تمدن‌سازی است و در نگاه رهبر معظم انقلاب، رسالت انبیاء الهی تمدن‌سازی بوده است.
 

 
وی اضافه می‌کند: در تمدن اسلامی، پیشرفت با محوریت قوانین اسلام است و رهبر معظم انقلاب پیشرفت همه‌جانبه در حوزه مادی و معنوی را تحت تمدن اسلامی ممکن می‌دانند و به همین دلیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را معرفی کرده‌اند.
 
این پژوهشگر حوزوی درباره دیدگاه‌های مختلف نسبت به کارکرد دین، توضیح می‌دهد: برخی معتقد به کارکرد منفی دین هستند، برخی کارکرد دین را موثر اما حداقلی فرض می‌کنند، اما دیدگاه سوم، قائل به کارکرد مثبت و حداکثری آن است.
 
سعیدی فاضل همچنین ضمن تبیین چهار دیدگاه مختلف نسبت به رابطه دین و تمدن که به ترتیب دین را خاستگاه تمدن، انسجام‌بخش عناصر تمدن، روح تمدن و یا یکی از عناصر تمدن می‌دانند، بیان می‌کند: نظرات رهبر معظم انقلاب به دیدگاه اول نزدیک است و دین را خاستگاه تمدن می‌دانند.
 
وی با بیان اینکه قبلاً اثری جامع در حوزه بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به تمدن نوین اسلامی که استخراج و قاب‌بندی صحیحی داشته باشد، وجود نداشته است، عنوان می‌کند: بازخوانی اندیشه‌های معظم‌له جهت پی‌ریزی نقشه حرکت علمی، بازیابی عناصر تمدن در منظومه فکری ایشان و نسبت‌یابی این عناصر با هم و قرار گرفتن به عنوان منبع برای مجامع دانشگاهی و حوزوی، از دیگر اهداف این کتاب بوده است.
 
مولف کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» در تبیین مراحل تدوین کتاب با بیان اینکه در استخراج شبکه مفهومی و واژگانی رهبر معظم انقلاب، از سخنان محوری ایشان پیرامون الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی استفاده شده است، می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در باب نگارش‌های پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب و تبیین دیدگاه‌های ایشان وجود دارد، این است که قرائن کلامی قبل و بعد موضوع، مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما در این اثر سعی شده سیاق کلام رعایت شود.
 

 
وی اضافه می‌کند: ۶۰۹ فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب از سال ۵۹ تاکنون در مورد تمدن اسلامی در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است، اما سخنان ایشان در این باب محدود به این بازه زمانی نبوده و پیش از انقلاب نیز در مورد الگوی جامعه‌پردازی دینی در قالب طرح کلی اندیشه اسلامی در مساجد مشهد مقدس سخنرانی داشته‌اند که نشان می‌دهد دغدغه ایشان محدود به دیروز و امروز نیست.
 
حجت‌الاسلام فاضل با بیان اینکه تا پیش از این اثری جامع درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تمدن نوین اسلامی به نگارش درنیامده بود، تصریح کرد: در این اثر تمام بیانات ایشان را از پیش از انقلاب اسلامی در این موضوع گردآوری و تجمیع کردیم.

نویسنده «تمدن نوین اسلامی»، ترتیب و دسته‌بندی، حفط امانت دِلالی کلام، بهره‌برداری منابع بسیار در مقیاس عنوان کتاب و درج نمودارهای مختلف برای دسترسی‌های راحت‌تر را از دیگر نقاط قوت اثر خود برشمرد.
 
یادآوری می‌شود، کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» به همت انتشارات حوزه علمیه خراسان و در ۴ جلد چاپ شده است که هر مجلد به مباحث متفاوتی در زمینه تمدن‌سازی اشاره دارد: در جلد اول، ماهیّت، سیر تاریخی، امکان­‌سنجی و ضرورت، پایه­‌ها و شاخص­‌های تمدّن نوین اسلامی؛ در جلد دوم ابعاد و اهداف تمدّن نوین اسلامی و تمایز آن با تمدّن غرب و ظرفیّت­‌های تمدّن ساز انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در جلد سوم به بررسی مراحل دستیابی به تمدّن نوین اسلامی پرداخته شده ­است. الزامات، راهبردها و موانع دستیابی به تمدّن نوین اسلامی و نسبت گام دوّم انقلاب با تمدّن‌سازی نوین اسلامی نیز محتوای جلد چهارم را تشکیل می‌­دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها