سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
«درسجین»؛ روستایی توریستی که حالا «دوستدار کتاب» هم هست

کتابخانه روستای درسجین از توابع شهرستان ابهر واقع در استان زنجان، سال 1374 در زمینی به مساحت 2500 مترمربع فعالیت خود را با 300 جلد کتاب آغاز کرد، اما با تلاش صورت گرفته طی سالیان گذشته، تعداد منابع کتابخانه‌ای آن حالا به 17 هزار جلد رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با برگزاری هفتمین جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای درسجین از توابع شهرستان ابهر به‌عنوان یکی از ١٠ روستای برگزیده هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی و از معصومه رجبی کتابدار کتابخانه باقر العلوم در این روستا تقدیر شد.

درسجین یک روستای گردشگری از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر است که پیشنیه تاریخی آن به قبل از اسلام بازمی‌گردد و به دلیل دارا بودن ویژگی‌های شاخص معماری، گویش متفاوت مردمان آن و بهره‌مندی از موهبت‌های طبیعی، به عنوان یکی از روستاهای دارای بافت با ارزش، در کشور معرفی شده است. ساکنان روستا از پنج طایفه اصلی و بزرگ دودانگه، قدیمی، عزیزخانی، طاهری و رجبی تشکیل یافته است.

مصعومه رجبی کتابدار نمونه روستای درسجین که از 1393 به‌صورت رسمی مسئولیت این کتابخانه را به عهده دارد، به بهانه برگزیده شدن این روستا در هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، با خبرنگار ایبنا به گفت‌وگو نشست.


این کتابدار 29 ساله که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته کتابداری است، گفت: کتابخانه روستای درسجین از جایی آغاز به فعالیت کرده که تعداد اعضای آن بسیار محدود بود و اهالی روستا هم چندان شناختی از فعالیت کتابخانه آن نداشتند.

رجبی با اشاره به اینکه کتابخانه روستای درسجین از سال 1374 در زمینی به مساحت 2500 مترمربع فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: در ابتدا این کتابخانه فعالیت خود را با 300 جلد آغاز کرد، اما با تلاش صورت گرفته در طی سالیان گذشته تعداد منابع کتابخانه‌ای آن اکنون به 17 هزار جلد رسیده است.
 

 
وی با اشاره به زمان کاری این کتابخانه نیز گفت: كتابخانه عمومی باقرالعلوم زیر نظر نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور در نیم سال اول در دو شیفت صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ۱۲ تا 17 و 30 دقیقه و در نیمه دوم سال نیز در نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت 12 تا 17 به اعضا خدمات ارائه می‌دهد.

کتابدار نمونه روستای درسجین تعداد اعضای این کتابخانه را 350 نفر به‌صورت عضو فعال اعلام کرد و افزود: برای بهره‌مندی سه روستای اطراف، کتابخانه سیار نیز دایر شده است که بنده با حضور در آن روستاها، کتاب‌ها را برای استفاده اهالی به آنها امانت می‌دهم که همین موضوع موجب استفاده اهالی آن روستاها نیز شده است.

رجبی با اشاره به اینکه کتابخانه باقرالعلوم روستای درسجین هم اکنون دارای یک سالن مطالعه با 60 صندلی و مخزن کتاب است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر اغلب منابع کتابخانه‌ای ویژه کودک و نوجوان در این کتابخانه روستایی موجود است.

وی با اشاره به اینکه این كتابخانه به دلیل قرار گرفتن در روستای درسجین كه به‌عنوان بخش مركزی ۵ روستای همجوار محسوب می‌شود، گفت: این کتابخانه دارای بخش كودک مستقل، بخش مخزن كتاب، بخش نشریات و روزنامه و دیداری شنیداری، بخش امانت، بخش مرجع و نمازخانه و آبدارخانه است.

کتابدار نمونه روستای درسجین به تشریح جزئیات بخش‌های مختلف این کتابخانه پرداخت و افزود: بخش کودک این کتابخانه دارای 500 جلد کتاب است که درواقع قلب کتابخانه محسوب می‌شود، چراکه تعداد اعضای کودک آن قابل توجه است.
 

 
رجبی ادامه داد: زیباسازی و تزیین بخش کودک و قفسه‌بندی ویژه آن موجب تشویق و ترغیب کودکان و استقبال این قشر برای حضور در کتابخانه شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مخزن کتابخانه باقرالعلوم روستای درسجین نیز 12 هزار نسخه کتاب نگهداری می‌شود، تصریح کرد: این بخش، پایه و اساس وجودی كتابخانه محسوب می‌شود كه با اجرای طرح افزودن كتاب‌های تازه و جدید، اجرای طرح رف‌خوانی سالیانه، وجین كتب فرسوده و بدون مخاطب، تلاش کرده‌ایم پویایی كتابخانه را حفظ کنیم.

کتابدار نمونه روستای درسجین با اشاره به اینکه برای راحتی کار اعضا، کتابخانه به‌صورت قفسه باز اداره می‌شود، تصریح کرد: در این طرح مراجعه‌کنندگان می‌توانند از مخزن كتابخانه استفاده کرده و كتاب‌های مورد علاقه خود را جستجو کنند.

رجبی گفت: در ابتکار عمل صورت گرفته، کتاب‌های بخش کودک و پایگاه بزرگسالان علاوه بر امانت کتاب در داخل کتابخانه با طرح کتابخانه سیار در روستاهای اطراف نیز به امانت داده می‌شود.

کتابدار نمونه روستای درسجین همچنین به شیوه اداره بخش روزنامه و نشریات در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: در این بخش نشریات به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و فصلی در قفسه مخصوص قرار داده می‌شود و مراجعان می‌توانند به‌راحتی نشریه و مجلات مورد علاقه خود را مطالعه کنند.

وی افزود: در بخش امانت‌دهی کتابخانه نیز امور فنی کتاب‌های مختلف انجام شده و همه منابع از جمله کتاب‌ها، نشریات، منابع دیداری و شنیداری و مقالات در اختیار اعضا قرار داده می‌شود.

رجبی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه باقرالعلوم نیز اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های مناسبتی هفته كتاب، هفته دفاع مقدس، دهه فجر، روز جهانی كودک و روز معلم، برگزاری فعالیت‌های فوق برنامه تابستانی، كلاس‌های آموزشی زبان، آموزش قرآن، قصه‌خوانی برای خردسالان و كودكان، نمایش فیلم و كارتون، اردوهای تفریحی و... و برگزاری جشن در هفته كتاب و دهه فجر از برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه است.
 

 
کتابدار نمونه روستای درسجین ادامه داد: برنامه دعوت از کودکان و دانش‌آموزان برای بازدید از مدارس، برگزاری نمایشگاه كتاب در مناسبات مختلف، برگزاری نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای، آموزش کاردستی، کارگاه‌ نقاشی ویترای، آموزش نقاشی کودکانه و کارگاه‌های عروسک نمددوزی برای نوجوانان از دیگر برنامه‌های فرهنگی است که در کتابخانه اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های شاهنامه‌خوانی و جمع‌خوانی، نشست شعرخوانی، آموزش اعداد و حروف الفبا به کودکان پیش‌دبستانی، ایجاد باشگاه کتابخوانی و جلب مشارکت اعضای کتابخانه، ایجاد صفحه رسمی کتابخانه در اینستاگرام، ایجاد گروه واتس‌آپی، ایجاد وبلاگ ویژه کتابخانه، مشارکت در مسابقه نقاشی، مکتوب و آنلاین جشنواره رضوی، از دیگر فعالیت‌هایی است که با مشارکت اعضا انجام شده است.

رجبی ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در معرفی کتابخانه‌های کوچک روستایی، افزود: برگزاری این جشنواره گامی به سوی عدالت فرهنگی است؛ چراکه موجب می‌شود دست‌اندکاران برای مطرح کردن کتابخانه، در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات تلاش کنند.

کتابدار نمونه روستای درسجین با اشاره به اینکه فعالیت‌های ترویجی روستای درسجین از گذشته تا به امروز قابل قبول بوده است، افزود: البته مهاجرت روستائیان به شهر، موجب کم شدن تعداد اعضای کتابخانه نیز شده است، اما تلاش بنده این بوده است که فرهنگ کتابخوانی تضعیف نشود و به همین منظور دنبال اجرای برنامه‌های نوین بوده‌ایم.

وی همچنین به حاکم شدن شرایط کرونایی از یک سال گذشته و محدودیت فعالیت کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم در این ایام اعضای کتابخانه به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان را با راهکارهای مطالعه در فضای مجازی آشنا کنیم که خوشبختانه با این اقدامات تعداد اعضا در یک سال گذشته کاهش پیدا نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها