شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
کم‌تحرکی عامل اصلی بارداری‌های دشوار

مترجم کتاب «آمادگی جسمانی دوره بارداری» معتقد است: کم‌تحرکی در جامعه زنان نمود بیشتری دارد و این امر باعث می‌شود که دوران بارداری دشوارتری داشته باشند. این موضوع در کتاب «آمادگی جسمانی دوره بارداری» به‌خوبی بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بهبودی پس از زایمان، روندی تدریجی داشته و نیاز به اتخاذ راهکارهایی مانند استفاده از فعالیت‌های ورزشی هدفمند، برای تسریع دوره بازیافت دارد. اهمیت ورزش در دوران بارداری، زایمان و مادری بالاست، به همین دلیل آشنایی مادران و افراد متخصصی که در مراقبت از آن‌ها، نقش اساسی ایفا می‌کنند از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.
 
قابل‌توجه است که زایمان رویدادی فیزیکی است و به‌طورکلی هر رویداد فیزیکی نیاز به آماده‌سازی بدن دارد و مادران باید برای آن آموزش ببیند. توان‌بخشی عضلات ناحیه کف لگن و شکم، جزو موارد حساس در دوران بارداری است، درحالی‌که شاهد این بوده‌ایم که در بسیاری از برنامه‌های آموزشی دوران بارداری مغفول مانده‌اند.
 
معصومه هلالی‌زاده؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی و مترجم کتاب «آمادگی جسمانی دوره بارداری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا بیان کرد: با توجه به اینکه آمار کم‌تحرکی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است، مشکلاتی که از این منظر در سد راه سلامت جسمی زنان وجود دارد نیز بیشتر است. در حقیقت کم‌تحرکی در جامعه زنان نمود بیشتری دارد و این امر باعث می‌شود که دوران بارداری دشوارتری داشته باشند.
 
وی ادامه داد: با توجه به این موضوع، نیازسنجی فراگیری در کشور انجام شد. مطابق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و انجمن طب ورزش آمریکا و انجمن زنان زایمان آمریکا و اروپا، مشاهده شد که تمامی زنان در بیشتر کشورها به انجام فعالیت‌های ورزشی منظم تشویق می‌شوند. از سوی دیگر چون ملاحظات دوران بارداری بیشتر است، برخی بانوان این نگرانی را دارند که آیا این ورزش برای خود یا فرزندشان ضرر دارد یا خیر؟
 
این پژوهشگر با اشاره به موضوع کتاب «آمادگی جسمانی دوره بارداری»، گفت: در این کتاب توضیحات دقیقی درباره تحرکات ورزشی مناسب برای دوران بارداری درج شده که از سوی سازمان‌های مختلف تأیید شده‌اند. تمامی تمرینات ورزشی طبقه‌بندی شدند و در قالب سه ماه اول، سه ماهه دوم، سه ماهه سوم و سه ماهه اول پس از زایمان با شکل و توضیحات کامل از سوی نویسنده نگاشته شده است.
 
هلالی‌زاده گفت: بر اساس محتوای این اثر بانوان باردار می‌توانند یک برنامه تمرینی مستمر را برای خود مدنظر قرار دهد و به مدت سی الی چهل دقیقه متناسب با هر دوره در دوران بارداری به انجام تمرینات ورزشی بپردازند. این تمرینات به شکلی طراحی شده‌اند که بالاترین میزان اثر بخشی و ایمنی را دارند. لازم به ذکر است، انتهای هر تمرین نکات ایمنی و خطرهایی که  ممکن است بانوان باردار را بر اثر این تمرین تهدید کند، آورده شده است و آگاهی کافی به مادران باردار می‌دهد.
 
به بیان وی، این اثر یک مجموعه کامل و اصولی برای فعالیت ورزشی مادران است که می‌تواند هم برای متخصصان زنان و زایمان و بیمارانشان و هم برای جامعه ماماها یا مربیان مراقبت سلامت دوران بارداری موثر واقع شود.
 
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی، افزود: فصل‌های نخست کتاب بر این متمرکز شده که در دوران بارداری چه اتفاقاتی برای بدن می‌افتد و مخاطبان می‌توانند با فیزیولوژی دوران بارداری آشنا ‌شوند.
 
 
وی ادامه داد: در فصل‌های بعدی کتاب، توضیحاتی درباره تقویت در ناحیه عضلات کف لگن و شکم و نواحی مرکزی بدن داده شده است؛ اینکه چگونه ممکن است تضعیف شوند و چگونه می‌توانیم نه تنها از ضعیف شدن آن‌ها جلوگیری کنیم، بلکه آن‌ها را تقویت کنیم تا بتوانیم به تضمین سلامت بدن بانوان برسیم.
 
به گفته این مترجم، در بخش ترجمه لغات تخصصی ورزشی از مربیان حرفه‌ای در عرصه تربیت بدنی هم در این اثر کمک گرفته شده است.
 
هلالی‌زاده اظهار کرد: تمامی انجمن‌های سلامت و بهداشت جهانی این توصیه را می‌کنند که اگر بانوان برای طی شدن دوران بارداری ورزش خاصی انجام نمی‌دهند، می‌توانند در هر زمانی خود را برای شروع یک برنامه مدون آماده کنند. بنابراین در هر دوره بارداری امکان شروع برنامه ورزشی وجود دارد. ضمن اینکه برنامه‌های ورزشی فردی هم باید درنظر گرفته شود. برای مثال اگر فردی مشکل دیابت بارداری دارد یا دارای فشارخون است، باید ملاحظات خاص ورزشی به‌صورت انفرادی داشته باشد که این اثر به این موضوع هم پرداخته است.
 
وی افزود: حتی برای بانوان بارداری که بنا به شرایط خاص باید در استراحت مطلق باشند، یک برنامه تمرینی و اصولی مجزا در کتاب درج شده که می‌توانند از آن بهره بگیرند. بنابراین می‌توان گفت، در هر شرایط و دوره زمانی می‌‌توان نسبت به انجام حرکات ورزشی امیدوار بود. اگر مادران باردار در این دوران کنترلی بر وزنشان نداشته باشند، متأسفانه باید متحمل مشکلات اسکلتی و عضلانی در سنین بالا باشند.  
 
این مترجم ادامه داد: در نتیجه بانوان باید حداقل هفته‌ای دوبار تمرینات مقاومتی و انعطاف‌پذیری داشته باشد. این اثر دارای تمریناتی است که می‌توان در خانه و با کمترین امکانات ممکن انجام داد.
 
به گفته هلالی‌زاده، این اثر دارای اشکال کاملی است که برای رفع ابهام از سوی یک فرد باردار نشان داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها