چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
روایت حوادث انقلاب از زبان آدم‌های عادی جامعه

بهزاد دانشگر گفت: «تولد یک انقلاب»، روایت‌گر چگونگی رخدادها و حوادث مابین سال‌های 1356 تا 1357 است، دقیقا از جایی که روند اعتراضات مردمی خیلی تند می‌شود. سعی کردم این کتاب روایت کسانی باشد که آدم‌های عادی جامعه هستند و اکنون مقام و منصبی ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، هنوز بیان وجوه مختلف آن در قالب‌های گوناگون از سوی راویان، پژوهشگران و نویسندگان، خواندنی است و بازهم بسیاری از ناگفته‌ها و یا وقایعی که کمتر به آن‌ها پرداخته ‌شده وجود دارد که می‌توانند دستمایه خلق آثار قرار گیرند.
 
«تولد یک انقلاب»، یکی از کتاب‌هایی است که به روایت چرایی و چگونگی وقوع انقلاب از زاویه‌ای نو می‌پردازد. «دختران آفتاب»، «ادواردو»، «پادشاهان پیاده» و «نفس» نیز دیگر آثاری هستند که در کارنامه ادبی بهزاد دانشگر دیده می‌شوند.  
 
وی درباره این کتاب به خبرنگار ایبنا، گفت: این اثر در حقیقت روایت‌گر چگونگی رخدادها و حوادث مابین سال‌های 1356 تا 1357 است، دقیقا از جایی که روند اعتراضات مردمی خیلی تند می‌شود. تلاش کردم وقایع را از زاویه نگاه طرف‌های مختلف درگیر در حوادث انقلاب روایت کنم، از نیروهای انقلابی تا نظامی‌ها و حتی نزدیکان رژیم و گروه‌های مختلف سیاسی. حتی در بخش‌هایی از کتاب چند نفر یک حادثه را روایت می‌کنند. سعی کردم این کتاب خاطرات کسانی باشد که آدم‌های عادی جامعه هستند و اکنون مقام و منصبی ندارند.
 

مدیر «روایت‌خانه» اصفهان، افزود: ایده نوشتن این کتاب براساس دغدغه‌های مطالعاتی خودم برای شناخت بهتر و بیشتر انقلاب بود. پژوهش در این زمینه در واقع پاسخ به سؤالات ذهنی‌ام بود، ازجمله اینکه چرا و چگونه انقلاب رخ داد؟ چه چیزی مردم را در میدان انقلاب جمع کرد؟ چه شد مردم 13 آبان و 17 شهریور به میدان آمدند؟ آن سال‌ها آرمان و خواسته مردم چه بود؟ مردم و شخصیت‌های تأثیرگذار در انقلاب چه تصوری از سال‌های بعد از انقلاب داشتند؟ به این فکر کردم که بیان این وقایع از وجوه مختلف می‌تواند برای مایی که آن‌ روزها را درک نکرده‌ایم، جذاب باشد و بسیاری از سؤالات ذهنی‌مان را پاسخ دهد.
 
دانشگر بیان کرد: تلاش کردم با انتخاب فرم روایی، رویدادها و افراد مؤثر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی را به‌گونه‌ای کاملا مستند و البته جذاب بیان کنم. ساختار روایی کتاب از قطعاتی مربوط به کتاب‌های تاریخ شفاهی، کتاب‌های خاطرات، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و کتاب‌های تاریخی تشکیل‌شده است که بدون تغییر و هیچ دخل و تصرفی، در کنار هم قرار گرفته‌اند. سعی کردم از این مستندات تاریخی یک روایت واحد بسازم که شرح‌دهنده روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، وقایع و انسان‌های موثر در آن باشد.
 
وی ادامه داد: خواننده پس از مطالعه کتاب، هم با چگونگی شکل‌گیری اتفاقات و حوادث آشنا می‌شود و هم به نقش گروه‌های درگیر در انقلاب پی می‌برد و هم با انگیزه‌ها و ریشه‌های درونی و معنوی انقلاب آشنا می‌شود.

 
این نویسنده با اشاره به اینکه تمامی مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های تأثیرگذار درباره حوادث طرح‌شده در کتاب، براساس خاطره‌ها و اسناد معتبر است، گفت: سال 1387 نوشتن کتاب را آغاز و پس از یک سال این اثر نخستین‌بار در سال 1388 با عنوان «به روایت اول شخص مفرد» (نشر آرما) به چاپ رسید و اکنون کتاب با عنوان «تولد یک انقلاب» از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
 
دانشگر اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه کمبود منابع مستند درباره انقلاب در سال‌‌های گذشته این بوده که افراد و شخصیت‌هایی که مسئولیت‌های سیاسی و فرهنگی جامعه را عهده‌دار بودند و انقلاب را درک کرده‌ و نسبت بین حوادث آن‌ را نیز دیده بودند، احساس می‌کردند که دیگران نیاز چندانی به دانستن شرح وقایع و چرایی و چگونگی آن‌ها ندارند و دغدغه چندانی در زمینه بیان و نوشتن رخدادها نداشتند و لذا منابع زیادی به‌جز خاطرات تولید نشد. لذا سعی کردم در این کتاب، تصویر کامل‌تری از انقلاب ارائه دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها