چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
«هنر» و «ادبیات» یکی از مهمترین عرصه‌های حضور بسیج است

سردار علی ناظری که بیش از ۱۰ سال معاونت انتشارات سازمان حفظ آثار بسیج را بر عهده داشت، معتقد است: «هنر» و «ادبیات» یکی از مهمترین عرصه‌های حضور بسیج است.

خبرگزاري کتاب ایران (ایبنا)، سردار علی ناظری بیش از ۱۰ سال معاونت انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه را بر عهده داشت. وی تا سال ۱۳۵۸، یک معلم امور تربیتی در اصفهان بود اما از سال ۱۳۵۹ که با مسائل کردستان در اوایل انقلاب آشنا شد، تصمیم گرفت از آموزش و پرورش خارج شود و به صورت بسیجی در این منطقه خدمت کند. ناظری از سال ۱۳۶۳ وارد سپاه پاسداران انقلاب شد و حدود ۱۹ سال در مناطق شمال غرب، کردستان و آذربایجان در رده‌های نظامی، فرماندهی و برنامه‌ریزی حضور داشت. وی از سال ۱۳۷۸ مسئولیت امور اردویی بسیج تهران را بر عهده گرفت و سال ۱۳۸۷ به عنوان معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج به خدمت پرداخت.

وی معتقد است: هفته بسیج را باید به همه مردم ایران تبریک گفت زیرا در واقع همه مردم ایران که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشورشان را دوست دارند، بسیجی هستند. مردم دوست داشتن کشور خود را به شیوه‌های مختلفی نشان می‌دهند؛ حال ممکن است در سازمان بسیج مستضعفین عضویت داشته باشند یا خیر.

سردار ناظری با یادآوری رشادت‌های بسیجیان در دوران دفاع مقدس، می‌افزاید: کلمه «بسیج» خاطرات خوب پیروزی در دفاع مقدس، ایجاد امنیت در برابر جولان ضد انقلاب در کشور، مقابله با تهاجم فرهنگی برخی سرسپردگان داخلی و مقابله با شبیخون‌های فرهنگی را به خاطر می‌آورد. همچنین بسیج تداعی کننده یک نیروی برآمده از ظرفیت مردم است که همواره در هنگام مقابله با بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله به کمک مردم در اقصی نقاط کشور آمد. بسیجیان در عرصه بین‌المللی و مقابله با آمریکا و داعش نیز حضوری فعال داشته‌اند و حتی مقابله با ویروس کرونا که این روز‌ها با مجاهدت پزشکان و پرستاران صورت می‌گیرید، برگرفته از همین روحیه بسیجی مردم است.

به گفته وی، مردم با شنیدن نام «بسیج» احساس آرامش می‌کنند و روحیه با همت بسیجیان را به یاد می‌آورند که با حضورشان کارها به سرانجام می‌رسد.

این ناشر که مدیر مسئولی انتشارت فاتحان را بر عهده دارد، «هنر» و «ادبیات» را یکی از مهمترین عرصه‌های حضور بسیج می‌داند و می‌گوید: می‌دانیم که بخشی از تهدیدات خارجی از طریق هدف قرار دادن ارزش‌های دینی و ملی مردم کشورمان صوورت می‌گیرد. دشمنان ما سال‌هاست که با انتشار آثاری در حوزه‌های ادبی و اندیشه‌ای می‌کوشند ارزش‌های ملی، دینی و فرهنگی کشورمان را تحت تاثیر قرار دهند. رمان‌هایی منتشر می‌شوند که شاید عامه‌پسند باشند اما هدف آن‌ها ترویج فرهنگ خودشان است. رهبر معظم انقلاب بهترین راه مقابله با این تهاجم فرهنگی را تولید و توزیع آثار خوب دفاع مقدس می‌دانند. خدا رو شکر در سال‌های تصدی‌ام بر معاونت انتشارات سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج، توانستیم آثار خوبی منتشر کنیم که بتوانند با این جریان مقابله کنند.

وی می‌افزاید: مقابله، نه به این مفهوم که نویسنده و کتابی خاص را مورد هدف قرار داده باشیم بلکه توانستیم فرهنگی که در بطن جامعه وجود دارد را بازنمایی و بسیاری از مردم کشور و حتی خارج از کشور را با ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ بسیج آشنا کنیم. برای دفاع از این ارزش‌ها خیلی از مردم ایران جان خود را از دست داده‌اند. این افراد ارز‌ش‌آفرین بوده‌اند و توانسته‌اند تلاش دشمنان را نقش بر آب کنند.

سردار ناظری آموزش و تربیت حدود یک‌هزار نویسنده حوزه دفاع مقدس را یکی از فعالیت‌های موفق سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج می‌داند و می‌گوید: ما کوشیدیم نویسندگان نوقلم دختر و پسر را به گونه‌ای پرورش دهیم که اکنون پس از یک دهه آثار شاخصی از آنان در بازار نشر کشور مشاهده می‌کنیم. این آموزش‌ها در مناطق ترک‌نشین، کرد‌نشین، لُر نشین و بلوچ و سایر مناطق کشور انجام شد و نویسندگانی تربیت شدند که با ارزش‌های انقلاب اسلامی آشنایی کاملی دارند. آثار این نویسندگان نوقلم بارها و بارها توسط کارشناسان و استادان داستان‌نویسی مرود نقد و بررسی قرار گرفت و ما توانستیم گام‌های بلندی در زمینه فرهنگ دینی و مقاومت اسلامی برداریم. به گونه‌ای که امروزه وقتی هرجایی سخن از ادبیات و فرهنگ ایرانی به میان می‌آید، آثار حوزه دفاع مقدس هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

معاون سابق انتشارات سازمان حفظ آثر سپاه و بسیج  با اشاره به به ناشرانی که در عرصه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: با همراهی و کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم ۴۰ انتشارات وابسته به بسیج مستضعفین را در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم که این ناشران توانستند هزاران اثر با موضوع ارزش‌های فرهنگی کشورمان تولید و منتشر کنند. البته این تعداد ناشران، غیر از انتشاراتی است که به صورت مستقل در زمینه فرهنگ و تفکر بسیجی فعالیت دارند.

وی درباره دیگر اقدامات معاونت انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج می‌گوید: بعد از توسعه نیروی انسانی در حوزه نشر و تولید کتاب، حضور ناشران و عرضه تولیدات آن‌ها در سراسر کشور اهمیت یافت. ما چند نوع نمایشگاه طراحی کردیم که یکی از آن‌ها هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در سراسر کشور بود. این نمایشگاه‌ها توفیق بسیاری در آشنایی مردم با آثار حوزه دفاع مقدس داشتند. همچنین تا سال گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا، موفق شدیم ۱۰ دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را برگزار کنیم که با استقبال مردم مواجه بود. افزون بر این ما ۶ دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را در مناطق عملیاتی کشور برگزار کردیم.

سردار ناظری حضور ناشران بسیجی ایرانی در نمایشگاه‌های خارج از کشور را دستاورد دیگر سازمان حفظ آثار بسیج در حوزه نشر می‌داند و می‌گوید: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، ناشرانی که در استان‌های مرزی حضور دارند، توانستند در نمایشگاه‌های کشور‌های همجوارمان مثل افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق حضور پیدا کنند. همچنین ما زمینه حضور ناشران را در کشور‌هایی با حوزه تمدنی و زبانی مشترک مثل هندوستان را نیز فراهم آوردیم.

رییس هیات‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس اظهار می‌کند: پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، شهدای زیادی برای آرمان‌های انقلاب اسلامی جان خود را از دست دادند و ما می‌کوشیم حماسه‌های آنان را در قالب آثار مکتوب قدر بدانیم و ترویج کنیم تا بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را به همه مردم برسانیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها