سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
سالانه انبوهی از کتاب‌های ضعیف روانه بازار می‌‌شود

«علی مرادی» شاعر اهل چرام و نویسنده کتاب «بر روی ریل‌های نباید» می‌گوید: متاسفانه توجه چندانی به ظرفیت و پتانسیل هنری آثار صورت نمی‌گیرد و سالانه انبوهی از کتاب‌های ضعیف که حتی اصول اولیه تکنیکی را رعایت نکرده‌اند، روانه بازار می‌شود.

علی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه وبویراحمد گفت: انتخاب یک حوزه برای نویسندگی بر اساس توانایی‌های ذاتی و اکتسابی است و معمولا توانایی ذاتی انسان درصورت کشف، منجر به ایجاد علاقه و تلاش برای کسب مهارت و در نهایت تولید اثر خواهد شد.

این شاعر در خصوص جایگاه شعر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه در استان ما به‌همت پیشکسوتان و تلاش و مطالعه شاعران جوان، استعداد‌های خوب و درخشانی هم در زمینه شعر کلاسیک و هم در زمینه شعر سپید نمود پیدا کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که این شکوفایی‌ها و تلاش‌های مجدانه، استمرار داشته باشد و جوانان هم‌استانی بتوانند با وجود همه حاشیه‌ها و کمبود‌ها، به جریان ادبی کشور ورود موفق و مداومی داشته باشند و استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده بتواند در زمینه شعر درخشانتر از امروز باشد.

علی مرادی که خالق مجموعه شعری با عنوان «بر روی ریل‌های نباید» است، ضمن اشاره به اینکه کتابش که شامل ۳۰ قطعه شعر کلاسیک در زمینه‌های گوناگون  آزاد، آیینی و دفاع مقدس است، در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات فرهنگ مانا و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد چاپ شده است، غیر تخصصی بودن ناشر کتابش را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که در مراحل چاپ کتاب با آن روبرو شده است.
 

مرادی با بیان اینکه این مسئله باعث شد مراحل تصحیح و چاپ کتاب بسیار زمانبر و خسته‌کننده شود، یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سعی در کاهش موانع مختلف چاپ کتاب نویسندگان و شاعران داشته باشد. آنچه که در این بین مهم‌تر است، تغییر نگاه و نگرش محتوایی به آثار از طرف متولیان چاپ، جامعه و حتی بخشی از نویسندگان است.

وی اظهار کرد: علیرغم خیلی از انتقاداتی که نسبت به سخت‌گیری در زمینه ممیزی کتاب‌ها وجود دارد، من اعتقاد دارم که این سختگیری‌ها باید بیشتر شود؛ اما اینکه این سختگیری‌ها در چه زمینه‌ای باشد، مهم است؛ متاسفانه توجه چندانی به ظرفیت و پتانسیل هنری آثار صورت نمی‌گیرد و سالانه انبوهی از کتاب‌های ضعیف که حتی اصول اولیه تکنیکی را رعایت نکرده‌اند، روانه بازار می‌شوند.

این شاعر با اشاره به اینکه همین ضعف محتوایی کتاب‌ها یکی از دلایل پایین آمدن سرانه مطالعه کتاب است، اذعان کرد: البته این مسئله دلایل متعددی دیگری از قبیل وجود منابع جایگزین و در دسترس مثل فضای مجازی، مشغله‌های زندگی و کمبود وقت، مسائل فرهنگی و ... نیز دارد.

مرادی در ادامه  افزود: به نظر من مسئله مطالعه با معیشت مردم ارتباط نزدیک، تنگاتنگ و دوجانبه‌ای دارد؛ چون مطالعه نیازمند وقت آزاد، هزینه تهیه کتاب و حذف فشارهای فکری و عصبی است که مسئله معیشت در همه این موارد مولفه‌ای بسیار موثر است.

به عقیده این شاعر، معیشت بهتر، متاثر از مطالعه بیشتر و افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش در انتخاب نوع زندگی است؛ هرچند مطالعه کار بسیار سختی است و انجام کار سخت نیازمند انگیزه و دغدغه لازم است؛ در زندگی، انگیزه و دغدغه است که ما را به سمت چیزی می‌کشاند و به حرکت و تلاش وا‌می‌دارد و عادت به مطالعه و افزایش معلومات نیز  از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا باید انگیزه سوق دادن ما به سمت کتاب ایجاد شود.

مرادی عنوان کرد: در این شرایط که دغدغه اغلب مردم رفع نیازهای اولیه است؛ طبعاً اولویت با اخبار و گزارش‌های فضای مجازی و رسانه‌های ولو بدون منبع و نامعتبر در رابطه با چگونگی تامین نیازهای آنها خواهد بود.

وی معتقد است: برای حل شدن مشکل مطالعه، نیاز به تغییری بزرگ در یک سیستم پیچیده است و مسئله به این سادگی که بعضی‌ها فکر می‌کنند، نیست.
 
این شاعر در پاسخ به این سوال که در این زمینه چه توقع و انتظاری از مسئولان هست؟، عنوان کرد: اگر منظورتان مسئولان اداری است که چون معمولا بر اساس مناسبت‌های سیاسی منصوب می‌شوند و کمتر از حوزه فرهنگ و هنر هستند، طبیعتا انتظار چندانی از آنها نیست.

وی در توضیح بیشتر این نکته گفت: همانطور که پیش‌تر گفتم هر تلاشی در هر زمینه‌ای نیازمند انگیزه و دغدغه است و کاملا واضح است مسئولانی که به‌صورت سیاسی منصوب می‌شوند، بیشتر دغدغه سیاسی دارند تا دغدغه هنری و این یک مسئله کاملاً طبیعی است.

مرادی افزود: اما جدای از مسئولان، به نظر من همه فعالان عرصه فرهنگ و هنر، در زمینه تولید آثار مطلوب و افزایش ارتباط جامعه با کتاب و کتابخوانی مسئول هستند و باید برای ایجاد تحولی بزرگ در این زمینه تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستاره ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    دقیقا همینطوره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها