جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
دیدن زیبایی‌های دنیا، دل می‌خواهد نه چشم

پیمان قلعه می‌گوید: بعد از خواندن «دنیای ناشناخته من»، دیدگاهتان نسبت به دنیا تغییر زیادی خواهد کرد. مشکلات در برابرتان خیلی کوچک‌تر می‌شوند و طرز فکرتان کاملا تغییر خواهد کرد. این کتاب نه تنها دیدتان را نسبت به دنیا عوض خواهد کرد، بلکه بسیاری چیزها را به شما خواهد آموخت.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- دنیا پر از زشتی و زیبایی، تاریکی و روشنایی و مملو از رنگ و صداست‌ است. اما هر انسانی دنیا را از دریچه‌ای متفاوت می‌بیند و حس می‌کند. در این تفاوت دیدن، گاهی ضعف و قوت بینایی دخیل است و گاهی حس و دنیای درون انسان. شاید برای خیلی از ما این سوال پیش آمده باشد که دنیا از نگاه یک نابینا چگونه به‌نظر می‌رسد؟ این سوال وقتی به ذهن متبادر می‌شود که منظور از دیدن دنیا، تماشای فیزیکی آن با چشم ظاهر باشد، اما وقتی منظور دیدن با چشم درون ودیگر حس‌هاست، دیگر تفاوت چندانی بین یک فرد عادی و یک نابینا وجود ندارد.
 
«دنیای ناشناخته من» روایتی جذاب و خواندنی از زندگی و سفرهای مردی است که از 6 سالگی، دریچه چشمانش به روی دنیا بسته شد. اما او امروز در شهر هامبورگ در کشور آلمان زندگی می‌کند و با همت و اراده‌ای مثال‌زدنی، یک هنرمند و معلم موسیقی است و به 40 کشور دنیا سفر کرده و توانسته آنچه را با چشم دل دیده و با عمق وجودش حس کرده، در قالب یک کتاب بنویسد. کتابی که به بیان خودش بعد از خواندن آن، دیدگاه ما را نسبت به دنیا تغییر خواهد داد.
 
پیمان قلعه، متولد 10 دی‌ماه 1355 در شهر زیبای کرمانشاه است. بخاطر یک شیطنت کودکانه با دوستان در اثر انفجار بینایی خود را از دست داد و از همان لحظه پا به دنیایی ناشناخته گذاشت؛ دنیایی که به بیان خودش، برای او پر از ابهام بود. می‌گوید: «پس از آن در زندگی چیزهایی را تجربه کردم که افراد عادی هرگز تجربه نکرده‌اند. دنیایی کاملا متفاوت که وقتی فکر می‌کنم، از آن ناراضی نیستم. این کتاب بهانه‌‌ای است برای اینکه شما را با دنیای خودم آشنا کنم؛ دنیایی که من با گوش می‌بینیم و شما با چشم. این کتاب روایت زندگی من است. بدون شک بعد از خواندن این کتاب، دیدگاهتان نسبت به دنیا تغییر زیادی خواهد کرد. همچنین از رازهایی آگاه می‌شوید که پیش از این از وجودشان خبر نداشتید و نگاهتان به محیط اطرافتان طور دیگری خواهد بود. مشکلات در برابرتان خیلی کوچک‌تر می‌شوند و طرز فکرتان کاملا تغییر خواهد کرد. این کتاب نه تنها دیدتان را نسبت به دنیا عوض خواهد کرد، بلکه بسیاری چیزها را به شما خواهد آموخت.»


این هنرمند به بهانه انتشار کتاب «دنیای ناشناخته من»، در گفت‌وگویی صمیمانه درباره انگیزه خود از نوشتن این کتاب و شرح زندگی و سفرهایش، سخن گفت. او انگیزه اصلی خود برای تألیف این اثر را اینطور بیان کرد: «هر کس در زندگی باید در حد توان برای دنیای خود کاری انجام دهد. من هم خواستم برای نابینایان دنیا و شاید همه مردم قدمی برداشته باشم تا شاید دیدشان به دنیا عوض شود.»
 
پیمان قلعه که با وجود نابینایی از 16 سالگی آموختن سنتور و در ادامه اُرگ را فراگرفت، امروز خود معلم پیانو است. به نظر این نویسنده، هرکس بخواهد می‌تواند کاری را انجام دهد، شاید به سختی، ولی هر چیزی به سختی به‌دست آید، شیرین‌تر است.
 
او گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند نابینایان دنیا را نمی‌بینند، ولی یک نابینا از زاویه‌‌ای متفاوت و طوری دنیا را می‌بیند که شاید دیگران نتوانند دنیا را ببینند. به حدود 40 کشور دنیا سفر کرده‌ام و سعی کردم نگاهم را از گوشه و کنار دنیا از زاویه‌ای متفاوت در قالب کتاب منعکس کنم. خیلی‌ها از من می‌پرسند که با این شرایط چگونه از سفر لذت می‌برم، چون فکر می‌کنند در سفر فقط باید دید! بیشتر سفرهای من به تنهایی است. اولین جرقه‌های نوشتن این کتاب نیز در سفری که به جزایر قناری داشتم، در ذهنم زده شد. در این سفر یکی از دوستان که از ایرانیان مقیم اسپانیا است پیشنهاد داد که شرح زندگی و سفرهایم را در قالب کتاب بنویسم. از آن زمان در قالب فایل صوتی می‌گفتم و دوستان در قالب تکست پیاده می‌کردند.

 

 
پیمان قلعه، چند هدف اصلی را برای سفر کردن به گوشه و کنار دنیا مدنظر دارد: تفریح، برای همه یک انگیزه و دلیل سفر است. از سویی دوست داشتم آدم‌ها را بشناسم. در این سفرها به چیزهای قشنگی رسیدم و فهمیدم در هرجای دنیا از آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا، فقط محبت و فکر مثبت آدم‌ها مهم است و دیگر مهم نیست اهل کجا باشند. همچنین در این سفرها دنبال کسی می‌گشتم که در کنارش حس خوبی داشته باشم و بتوانم آرامش و همراهی را تجربه کنم. هنوز او را نیافته‌ام، اما به خوانندگان کتابم قول داده‌ام که در کتاب دوم، از همراه و شریک زندگی‌ام بنویسم.
 
این جهانگرد روشندل، به چاپ کتاب به زبان انگلیسی هم اشاره کرد: در حال ترجمه کتاب به زبان انگلیسی هستیم، به این دلیل که حدود 4 میلیارد از مردم دنیا انگلیسی‌زبان هستند و انگلیسی می‌خوانند. ترجمه انگلیسی پس از اتمام کار در خارج از کشور منتشر خواهد شد.
 

برش‌هایی از کتاب «دنیای ناشناخته من»
«نابینا بودن، سودهایی هم در زندگی من داشته... علاوه بر اینکه راحت با دیگران ارتباط برقرار می‌کردم، همیشه بین نابینایان جزو اولین‌ها بودم. با کارهایی که انجام می‌دادم، همیشه در اولویت بودم و برای بقیه جالب بود که یک نابینا چطور می‌تواند این کار را انجام دهد... با وجودی که فردی نابینا هستم، اما با توانایی‌های خود، بارها چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فکری کمک‌حال انسان‌های بینا ازجمله دوست، خانواده، اطرافیان و حتی غریبه‌ها بوده‌ام. نابینا بودن هیچ‌وقت محدودیتی نبوده که بخواهد مرا نگران کند و یا باعث کاهش سرعت پیشروی من در زندگی شود.»
 
«سفر مرا پخته‌تر و پرانگیزه‌تر به زندگی و آینده می‌کند. خودم را با اطرافیانم مقایسه می‌کنم، می‌بینم بعضی از آن‌‌ها همچنان به زندگی در خانه دوران کودکی خود بسنده کرده‌اند و برخی دیگر هم که به کشور دیگری مهاجرت کرده‌اند، در همان‌جا اقامت می‌کنند و حتی فکر سفر به نقطه‌ای دیگر از دنیا را هم نمی‌کنند. اما من با هر سفر راغب‌تر از همیشه برای سفر بعدی آماده می‌شوم و گاه بعضی از سفرها به‌صورت اتفاقی و خارج از برنامه هم برایم رقم می‌خورد... از نکات مهمی که در سفر به سرزمین‌های دیگر آموختم، تفاوت معیارهای اجتماعی و فرهنگی بود. برای مثال می‌توان از زیبایی نام برد. شاخص‌هایی که این طرف دنیا ممکن است مطلوب به‌نظر بیاید، آن طرف و جای دیگری در دنیا به‌عنوان زیبایی محسوب نمی‌شود. تفاوت سلیقه در زیبا دانستن رنگ پوست و یا میزان درصد لاغری در بین کشورهای دنیا متفاوت است.»
 
نخستین چاپ کتاب «دنیای ناشناخته من» در 190 صفحه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات آریا دانش راهی بازار نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • احدی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    با سلام و درود مطالعه این کتاب رو به همه پیشنهاد میکنم عالی بود
  • سپیده قلعه ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    واقعا که عالی بود و برای من این کار خیلی تاثی چندانی در زندگیم گذاشته که معلولیت هیچ وقت محدودیت با خودش همراه نمیاره.
  • Azadi ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    توصیه میكنم كتاب رو به دقت مطالعه كنید به سه جهت: اول امید به زندگی دوم سفرنامه بسیار زیبا به اكثر نقاط جهان شاید كمتر كسی رفته باشد و سوم تجربیاتی كه در اختیار دیگران قرار میگیرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها