یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
تولید محتوا در فضای مجازی یک انقلاب در صنعت نشر است

حسین شکاری معتقد است تولید محتوای کتاب‌محور در فضای مجازی برای تبلیغ، معرفی و یا فروش، انقلابی در صنعت نشر ایجاد کرده‌است؛ فعالیتی که شکل با کیفیت آن البته ارزان هم نیست! تولید محتوای باکیفیت، فعالیت گرانی است.

حسین شکاری، کارشناس تولید محتوای کتاب‌محور در فضای مجازی و مبدع پلتفرم «دوزلی‌بوک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تاثیر‌ تولیدمحتوای کتاب‌محور در فضای مجازی از سوی کتاب‌فروشان، بیان کرد: تولید محتوای کتاب‌محور در فضای مجازی از سایت تا اینستاگرام برای تبلیغ، معرفی و یا فروش، انقلابی در صنعت نشر ایجاد کرده‌است. براساس همین ظرفیت، کتاب‌‌فروشان دیگر دنبال تبلیغات تراکتی نیستند، ناشران هم منتظر خبر فروش کتاب از کتاب‌فروشی‌ها نمی‌نشینند.

وی با بیان این مطلب که فضای مجازی زمینه قابل‌توجهی برای تجارت در حوزه نشر ایجاد کرده‌است، افزود: با توجه به اینکه گشتن در فضای مجازی نیمی از وقت روزانه کاربران را به خود اختصاص می‌دهد، ظرفیت بالایی برای تبلیغات محسوب می‌شود. بی‌توجهی کتاب‌فروشان به ظرفیت‌های فضای مجازی در دنیای امروز یعنی محکوم شدن به شکست. مردم با فضای مجازی زندگی می‌کنند و فعالان حوزه‌های مختلف نمی‌توانند با این دنیا غریبه باشند.        

شکاری، با بیان این مطلب که کتاب‌فروشان باید در فضای مجازی حصور داشته باشند، گفت: کاربران اصلی صفحات مجازی کتاب‌فروشی‌ها، عضو باشگاه مخاطبان آن‌ها هستند. کاربر در این فضاها از آخرین محصولات و یا تخفیف‌ها مطلع می‌شود.

وی سبک و قالب تولید محتوا، همچنین جامعه هدف تولید‌کننده محتوای کتاب‌محور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نخستین گام برای تولید محتوای کتابی در فضای مجازی، شناخت مخاطب است. به‌عنوان مثال؛ تولید انیمیشن، موشن‌گرافی و یا تصاویر رنگی برای مخاطب کودک، اثر‌بخش‌تر است؛ در‌حالی‌که برای معرفی کتاب‌های دانشگاهی، توصیه یک استاد دانشگاه به‌عنوان مرجع مهم است و برای معرفی کتاب‌های عمومی می‌توان سراغ بلاگر‌ها رفت.

طراح پلتفرم «دوزلی‌بوک» اثر شایسته تقدیر در پنجمین دوره جشنواره فیروزه با بیان این مطلب که تجربه ثابت کرده مخاطب، توانایی تشخیص محتوای خوب از محتوای بد را دارد، ادامه داد: نمی‌توان هر نوع محتوایی را به خورد مخاطب داد. برخی محتوا‌ها، تبلیغ منفی است و نتیجه عکس دارد.

شکاری ادامه داد: خوراک این فضا برای کتاب‌فروشان به اعتقاد من از سوی ناشر تامین می‌شود؛ به‌عبارت دیگر کتاب‌فروش بهتر است منتشر‌کننده باشد، نه تولید‌کننده محتوا.  
 
وی با اشاره به اینکه باید بین کتاب‌فروشی‌های سنتی و مدرن در حوزه تولید‌محتوا برای فضای مجازی، تفاوت قائل شد، افزود: بین کتاب‌فروشی‌های بزرگی مانند مجموعه شهر کتاب و باغ کتاب با کتاب‌فروشی‌های سنتی و کوچک در تولید محتوا باید تفاوت قائل شد. کتاب‌فروشی‌‌های بزرگ با در اختیار داشتن نیرو‌ی انسانی متخصص و قدرتمند بدون نیاز به ناشر در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که کتاب‌فروشی‌های کوچک برای دیده شدن وابسته به تولید محتوا از سوی ناشر هستند.

شکاری، تولید محتوا برای فضای مجازی را وظیفه ناشر دانست و بیان کرد: تولید محتوا، برای ناشر به ‌صرفه‌تر از کتاب‌فروش است. بنابراین می‌بینیم، ناشرانِ به‌نام در فضای مجازی با محتوای با کیفیت فعالیت قابل‌توجهی دارند؛ در‌حالی‌که کتاب‌فروش سنتی و کوچک به‌عنوان فروشنده از نیروی‌انسانی متخصص برخوردار نیست و همان‌طور که گفتم، صرفه اقتصادی نیز در این حضور نمی‌بیند اما ناشران حرفه‌ای به تولید انواع محتوا توجه دارند مثل اینکه فیلم کوتاه از گفت‌‌و‌گو با نویسنده و یا ویدئو می‌‌سازند.

این کارشناس تولید محتوای مجازی، ادامه داد: جریان تولید محتوای باکیفیت، تاکید دارم باکیفیت، فعالیت گرانی است؛ بنابراین ناشران سنتی ترجیح می‌دهند به‌جای هزینه برای تولید محتوا، سرمایه را صرف تولید کتاب کنند. البته این سیاست تجاری اشتباه است. برای فعالان حوزه نشر، بهتر است تک محصول خود را به‌بهترین شیوه معرفی کنند تا در بازار‌یابی 50 محصول، ناتوان باشند و تلاشی نداشته باشند.

شکاری با بیان اینکه بازار‌یابی از‌جمله برای کتاب‌فروشی‌ها در فضای مجازی، مقوله‌ پیچیده‌ای است، درباره استفاده از انواع قالب‌های تولید‌محتوا ویژه کتاب‌فروشی‌، بیان کرد: علاوه بر توجه به مخاطب و نوع کتاب‌هایی که در کتاب‌فروشی عرضه می‌‌شود، نمی‌توان فقط بر یک قالب به‌عنوان مثال انیمیشن، فیلم کوتاه، عکس، خوانش کتاب و یا انواع دیگر تاکید کرد. بازار‌یابی بر زمینه فضای مجازی یعنی استفاده از همه این قالب‌ها. نباید فراموش کنیم پایداری و تداوم تبلیغ موجب دیده شدن کتاب‌فروشی و تولد یک برند می‌شود.      

مبدع پلتفورم «دوزلی‌بوک» ادامه داد: در مجموع از بین همه این قالب‌ها به‌نظر می‌رسد، تولید محتوای ویدئویی با استفاده از چهره‌های فرهیخته؛ نه چهره‌های به اصطلاح زردِ فضای مجازی، برای خوانش کتاب، راهبرد مناسبی‌ است.

وی گفت: تولید ویدئو از خوانش کتاب، زمانی موثر است که کتاب‌فروشی، ظرفیت قابل‌توجهی داشته باشد؛ مثل باغ کتاب که در محیط واقعی مخاطبان حضور دارند و همان فیلم در صفحات فضای مجازی منتشر می‌شود؛ در‌حالی‌که استفاده از این راهبرد برای کتاب‌فروشی‌های کوچک چندان جوابگو نیست. بنابراین شرایط محیطی کتاب‌فروشی در انتخاب و تاثیر‌گذاری محتوا موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط