چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
بلاک‌چین؛ راهی مطمئن پیش روی صنعت نشر

تقی‌یاره معتقد است؛ تحقیقات نشان داده است که بلاک‌چین‌ها ابزار بسیار مهمی برای ناشران خواهد بود چراکه قابلیت ردگیری تبادلات را دارد و با اطمینان بیشتری می‌توان در دنیای فناوری و نشر فعالیت کرد.

فتانه تقی‌یاره؛ مدیرگروه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و عضو شورای علمی پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ظرفیت‌های فناوری برای پیشبرد اهداف نشر گفت: با توجه به اینکه تولیدکننده اصلی محتواها که نویسندگان هستند، آگاهی‌شان درباره اهمیت فناوری‌ها و پلت‌فرم‌ها برای پر کردن شکاف میان ناشران و دنیای الکترونیک می‌تواند نقش‌آفرین باشد.
 
وی افزود: وقتی صحبت استفاده از صنعت و فناوری در جامعه می‌شود، درواقع کاربرهای اصلی اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند. برای مثال در بخش آموزش‌های آنلاین که نزدیک به یک دهه طول کشید تا کابران و به طور مشخص استادان دانشگاه را مجاب به استفاده از این امکانات برای تسریع روند تدریس‌شان کنیم که شیوع کرونا در واقع دانشگاهیان را مجبور به استفاده از فناوری‌ها کرد.
 

 
انتخاب با نویسنده است
تقی‌یاره گفت: در حوزه نشر هم هر چقدر ناشر دارای بلوغ الکترنیکی باشد تا زمانی که نویسندگان به این سمت حرکت نکنند، اقبال زیادی رخ نمی‌دهد اما به اعتقاد من سهم نوسندگان در این جریان تعیین کننده است. برای مثال نزدیک به دو دهه پیش استیفن کینگ نخستین نویسنده‌ بود که الکترونیکی شدن را وارد فضای نویسندگی خود کرد؛ وی یک فصل از کتاب خود را در قالب ایمیل به مخاطبان پیشین خود عرضه کرد؛ چراکه تصمیم داشت به صورت مستقیم با آن‌ها در تماس باشد.
 
این استاد دانشگاه در عرصه فناوری تاکید کرد: اهالی فناوری هدف‌شان این است که اهالی نشر سوار بر فناوری‌های طراحی‌شده بروند و استفاده لازم را ببرد. در کل بلوغ الکترونیکی نویسندگان بسیار مهم است. با توجه به شرایط کرونایی اقبال بیشتری شده است.
 
فناوری همیشه پاسخگو بوده است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا به لحاظ فناورانه در شرایطی هستیم که ناشران و نویسندگان به خیال راحت‌تری دل به استفاده از ابزار فناوری بسپارند؟ گفت: ابتدا در این بحث موضوع اعتماد میان ناشر و نویسنده مطرح می‌شود که برای پیشبرد استفاده از فناوری اعتماد میان دو طرف امری لازم است؛ اما موضوع دیگری که مطرح می‌شود نماد اعتماد الکترونیکی است که مردم بدانند اگر گروهی در فضای وب و الکترونیکی فعالیتی می‌کنند قابل اعتماد هستند.
 
وی افزود: اعتماد آنلاین در دنیای مجازی دارای مدل متفاوتی از اعتمادی است که شاید تا کنون شناخته‌ایم و برای پیشرفت در بهره‌گیری از فناوری در نشر یا هر صنعت دیگر باید این اعتماد وجود داشته باشد.
 
آینده نشرالکترنیک از آن بلاک‌چین است
تقی‌یاره درباره اهمیت بلاک‌چین‌ها در صنعت نشر گفت: به اعتقاد من اگر بخواهیم به آینده نگاه کنیم بلاک‌چین پلت‌فرمی است که در آینده‌ای نزدیک به شدت مورد استفاده دنیای نشر خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که بلاک‌چین‌ها ابزار بسیار مهمی برای ناشران خواهد بود چراکه قابلیت ردگیری تبادلات را دارد و با اطمینان بیشتری می‌توان در دنیای فناوری و نشر فعالیت کرد.
 
وی ادامه داد: در واقع ناشران و نویسندگان می‌توانند با استفاده از بلاک‌چین مسیر تبادلات خود را بازبینی کنند و در دسترس داشته باشند. اگر نشر بخواهد به سمت الکترونیکی شدن برود، باید پروژه‌هایی از سوی کارشناسان نشر تعریف شود که معماری ویژه نشر بر اساس بلاک‌چین طراحی و توسعه دهند و در این صورت شاهد خلق پلت‌فرم‌های جدید و کارآمدتری خواهیم بود.
 
تقی‌یاره گفت: این فرایند هنوز در سطح دنیا شناخته شده نیست و بیشتر موضوعات تحقیقات پژوهش‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و شاید هنوز هیچ ناشر یا هیچ کشوری در صنعت نشر خود به بلاک‌چین روی نیاورده است و چون نمونه‌ای نداشته است در دانشگاه تهران موضوع پژوهشی در سطح دکتری است.
 
به گفته تقی‌یاره؛ می‎‌توان گفت امروزه فناوری می‌تواند نقش بسیار مهمی در حل معضلات نشر هم به لحاظ اقتصادی و هم از نظر پیشبرد اهداف فرهنگی ایفا کند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه روحیه نویسندگی به گونه‌ای است که اغلب نویسندگان دوست دارند در خلوت و تنهایی دست به قلم شوند و به اعتقاد من و بر اساس برخی گفته‌ها از سوی این قشر بودن در شرایط قرنطینه امری دشوار نبوده است. حال اگر اهالی فناوری پلت‌فرم‌هایی را طراحی کنند که باعث شکل‌گیری ارتباط مطمئن‌تر و امنی میان ناشران با نویسندگان شود قطعا صنعت نشر بیشتر پذیرای فناوری‌ها خواهند شد. در واقع  وقتی نویسندگان و ناشران نگران از دست رفتن دارایی معنوی خود نباشد و این اطمینان را دنیای فناوری به آن‌ها بدهد قطعا باید شاهد اتفاقات خوبی در این مسیر باشیم.
 
تقی‌یاره گفت: باید گفت غربی‌ها راحت‌تر پذیرفته‌اند که به سمت الکترونیکی شدن بروند، شاید ما شرقی‌ها همیشه دلمان می‌خواسته که ارتباطمان رو در رو باشد و همین عامل باعث شده سرعت کندتری داشته باشیم.
 
 
ناشران حق دارند نگران مالکیت معنوی خود باشند
وی درباره مهم‌ترین ابعاد فناوری و توجه مهندسان به آن تاکید کرد: فناوری دارای دو بعد است و متفکران ما به حق نگران آسیب‌های آن هستند. باید بپذیریم که شمار زیادی از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مانند مهندسان بیشتر به دنبال منافع فناوری بودند و توجه چندانی به آسیب‌های آن نداشتند؛ بنابراین اهالی نشر یا هر قشر دیگری که می‌خواهند در این زمینه  نوآوری داشته باشند به حق باید نگران و ضعیت مالکیت مادی و معنوی خود باشند.
 
وی افزود: مهندسان و صاحبان فناوری این روزها باید توجه و حواسشان بیشتر بر آسیب‌های فناوری باشد تا اقبال بیشتری از نمودهای تکنولوژی از سوی دیگر صنایع به ویژه صنعت نشر شود.
 
به گفته تقی‌یاره امروزه نیازمند پژوهشی از سوی دانشگاهیان هستیم که با توجه به تبادل اطلاعات و ارتباط میان ذینفعان نشر از جمله ناشران، نویسندگان، ویراستاران و حتی چاپخانه‌دارها، از طریق بلاک‌چین پلت‌فرمی طراحی شود که همگی بتوانند در بستری امن به فعالیت خود بپردازند. باید گفت ظرفیت و پتانسیل آن وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها