سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
ویروس کرونا نمی‌تواند عاشقان کتابخوانی را مغلوب کند

کتابدار آبادانی می‌گوید: عاشقان کتابخوان عضو کتابخانه‌ها را، با پویش کتابخوانی در فضای مجازی و دادن شکوفه‌های امید بهاری به مغلوب کردن ویروس کرونا می‌بریم.

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، این روزها همه با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و در حال شکست این ویروس هستند، اما در این میان بعضی‌ها نقش پر رنگ و حساس‌تری ایفا می‌کنند. همچون کارکنانی که با توجه به شرایط پیش آمده هر چند نمی‌توانند در محل کار خود حضور داشته باشند، اما خانه نشینی نمی‌تواند آن‌ها را منفعل کند. کتابداران علاقه‌مندی که تعطیلی کتابخانه‌ها موجب قطع ارتباط آنان با اعضای کتابخانه‌ها نشد. بلکه انگیزه شان را دو چندان کرد که زنجیره ارتباطی را در قالب فضای مجازی با اعضای همیشگی کتابخانه شان دنبال کنند.

احمد ربیعی 32 سال اهل آبادان و کتابدار کتابخانه عمومی «شهدای اروند» 9 سالی است به عنوان کتابدار در این کتابخانه فعالیت می‌کند. او تاکنون موفق شده 5 عنوان کتاب شامل زن فلسطینی زیر چکمه‌های اسرائیل اشغالگر، فلسطینیان 48 نمود نژاد پرستی صهیونیسم، دیوار حائل شاخص تمدن صهیونیسم ، بازکاوی عملکردهای صهیونیسم و جنایت اسرائیل بر علیه ملت را ترجمه و توسط نشر قبله اول به چاپ برساند. وی به همراه دیگر کتابداران در این روزها تلاش کرده تا پویش کتابخوانی مجازی را برگزار کند.
 

 
کتابدار آبادانی درباره این پویش می‌گوید: وقتی که از ارتباط حضوری با اعضا محروم شدیم احساس کردیم نمی‌توان عاشقان کتابخوانی را برای فراهم نبودن این شرایط رها کرد؛ به همین علت تصمیم گرفتیم پویش کتابخوانی در فضای مجازی را تشکیل دهیم.

ربیعی اضافه می‌کند: در فضای مجازی آپ‌هایی چون وات ساپ، تلگرام و اینستاگرام با این که پیام رسان‌های خوبی هستند ولی کافی نیستند  به همین دلیل هر شب نشست نقد و بررسی کتاب را در اسکایپ با حضور 7 تا 10 نفر برگزار کرده و اعضایی که فقط واتس آپ دارند در جلسات تصویری چهار نفره بررسی کتاب شرکت می‌کنند. هر روز هم خوشبختانه استقبال بیشتر می‌شود اما متاسفانه امکان حضور جمعی وجود ندارد.

این مترجم خوزستانی ادامه داد: در این شب‌ها کتاب‌هایی با عناوین تحف العقول اّبن شعبه حرانی، تکلیف است برادر شهید حسین همدانی، من او از رضا امیر خانی توسط گروه سنی بزرگسال بررسی شده است. در شرایط جدید سعی کردیم فضای مجازی را به مانند حضور مستقیم اعضا قلمداد کرده و از آن لذت ببریم.

کتابدار کتابخانه «شهدای اروند» سلیقه نسل جدید کتابخوان را جذاب‌تر از نسل پیش دانسته و بیان می کند: هر چند درگذشته تعداد کتابخوانان بیشتر بود اما نسل جدید به دنبال خواندن مفیدتر هستند. تنوع کتاب‌های موجود زیاد است و به جرات می توان گفت برای همه سلیقه‌ها کتاب در کتابخانه موجود است و اطلاعات زیاد اعضا کتابداران را مجبور کرده تا پا به پای آنان خود را به روز کنند.

ربیعی برگزاری مسابقه نقاشی مجازی برای کودکان در کنار جلسات کتابخوانی را از فعالیت‌های دیگر این کتابخانه برشمرده و عنوان کرد: تاکنون تعداد 50 نقاشی از کودکان علاقه‌مند با موضوع کرونا به دست ما رسیده است.

وی تعداد اعضای این کتابخانه را ۲۰۰۰ عضو و اعضای فعال را  600 تن بیان کرد.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    سلام.آقای ربیعی یکی از بهترین و فعالترین کتابداران در سطح ملی است.ایشون فردی فعال،اهل مشورت،دلسوز،آشنا با فضای مجازی،خلاق و کلا خصیصه یک کتابدار نمونه را داراست.یکی از بهترین خصایل نیکو ایشان کتابخوان بودن و کتابدوست بودن ایشان است.همین خصیصه مثبت او را در کارهای تحقیقاتی_پزوهشی موفق کرده .همواره علم را با عمل پیش برده و پیشبرد این دو یعنی علم به همراه عمل از وی چهره ای فعال و موفق در کارهایش نشان داده.با آرزوی توفیقات روزافزون برای این همکار جوان و با اراده. محمدعلی فرهادی.مسئول کتابخانه فرهنگ آبادان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها