یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کتابی‌ که به شما می‌گوید همیشه در‌ زمان حال و‌ بی‌ریا زندگی ‌کنید

كتاب «ظرف‌اندیشی و ذهن‌آگاهی» به شما می‌آموزد تا چگونه دوباره به بازپروری ضميرتان در هر لحظه از زندگی بپردازيد به طوری كه تنها به لحظه اكنون فکر كنيد و از شما دعوت می‌کند كه آگاه و صادقانه با ذهن آگاهی با رفتار نيک و بی‌ريا با انسان‌ها زندگی كنيد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «ظرف‌اندیشی و ذهن‌آگاهی» نوشته علی کیهانی استاد دانشگاه اوهایو آمریکا مبتنی بر علوم رفتاری، كرداری و رفتارگرایی است كه شاخه‌ای از علوم ‌پزشکی بوده و به بررسی تفکرات و رفتارهای بيمار می‌پردازد. این اثر در زمستان سال جاری روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

حامد کریمی، ویراستار علمی کتاب در گفت‌وگو با ایبنا گفت: اين كتاب مخاطبان را به دنيايی دعوت مي‌کند كه بتوانند بياموزند چگونه صادقانه با زخم‌های نهفته در ذهنشان كه به ضمير و وجودشان رخنه كرده است روبرو شوند و می‌كوشد راه خودسازی و رهايی از آسيب‌های وارد شده در زندگي را به آن‌ها نشان دهد.

وی افزود: در واقع دردهای مزمنی كه زخم آن پس از سال‌ها در فکرتان باقی مانده است و اگر بدان توجه نشود مانند موريانه در وجودتان رخنه می‌کند و شما را از درون به تحليل می‌برد و آسيب‌های ذهنی شما را عميق‌تر و دردناک‌تر می‌کند. اين دردهای فکری مزمن مبتنی بر علوم رفتاری، كرداری و رفتارگرایی است و به مرور زمان می‌تواند بیمار را وارد دنيای سياه افسردگی شديد کند.

کریمی با اشاره به رویکرد اساسی کتاب گفت: اين كتاب به شما می‌آموزد تا چگونه دوباره به بازپروری ضميرتان در هر لحظه از زندگی بپردازيد به طوری كه تنها به لحظه اكنون فکر كنيد و از شما دعوت می‌کند كه آگاه و صادقانه با ذهن آگاهی با رفتار نيک و بی‌ريا با انسان‌ها زندگی كنيد.
 

به گفته کریمی؛ همواره يکی از اصول زندگی كردن آگاهانه و بی‌ريا اين است كه هر زمان هر كاری كه انجام می‌دهيد تماما به آن فکر كنيد. هميشه در زمان حال باشيد. صحنه‌سازی نکنيد و همواره راستگو و اميدوار باشيد. سعی كنيد قدر سلامتیتان را بدانيد و آگاه باشيد كه همه چيز می‌تواند به سرعت چشم بهم زدن تغيير كند.

وقتی از دستان پزشک هم کاری بر نمی‌آید
وی درباره روش‌های بیان شده در کتاب «ظرف‌اندیشی و ذهن‌آگاهی»
خاطر نشان‌ کرد: روش زندگی در لحظه بر اساس آرامش روانی و كم كردن فشار عصبی برای بيمارانی كه پزشکان برای آنها كاری نمی‌توانند انجام دهند تهيه شده است. اساس روش برای تغيير شيوه فکری و سوق دادن آن به لحظه اكنون است.  
اين شيوه ی درمانی در كلينيک بهداشت روان در بيمارستان ماساچوست ايجاد شده است. اكنون در  بيش از 720 مركز، روش كاهش فشار عصبی بر اساس زندگی همراه با ذهن آگاهی در بيمارستان‌های آمريکا و ساير مراكز دنيا به اجرا در آمده است.

وی افزود:  اين روش در مورد بيست هزار بيمار آزمايش شده است. نظريه‌هايی كه از مشاهدات بالينی به دست آمده است نشان می‌دهد كه اكثر بيماران توانسته‌اند حالت عصبی خود را بهتر كنترل كنند. شروع كار كلينيک در سال 1979 است و در آن، شیوه كم كردن فشار عصبی بر اساس زندگي آگاهانه در لحظه (living Mindful) آموخته می‌شود. در واقع تجربه چندين سال آموزش زندگی در لحظه كه همراه با بررسی‌های روانی و روانشناسی است به صورت خدمت‌رسانی فکری به كسانيکه با فاجعه‌ای ناگهانی برخورد داشته‌اند در دستور كار درمانگرها قرار گرفته است.

این پژوهشگر با اشاره به مثال‌هایی گفت:  از دست دادن فرزند، اطلاع يافتن ناگهانی از ابتلا به سرطان، حوادث و انواع بيماری‌های مزمن كه در هر سنی می‌تواند برای هر انسانی اتفاق بيفتد مواردی از اين دست است. هر فاجعه  ناگهانی می‌تواند انسان را وارد بحران روانی شديد کند. روش زندگی در لحظه با ذهن آگاهی بر اساس برخورد با حوادث زندگی به همراه هوشياری و بيداری است و اين نوع زندگی به كسانی كه دچار فاجعه  ناگهانی شده‌اند امکان می‌دهد كه بتوانند فشار عصبی وارد بر خود را كاهش دهند. البته اين شيوه نمی‌تواند جايگزين پزشکان باشد بلکه به كسانی كه دچار يک فاجعه ناگهانی می‌شوند می‌آموزد كه چه راهی را برگزينند تا اين فاجعه تمام زندگيشان را دگرگون نکند.

روحی سالم در بدنی سالم
وی افزود: روش زندگی در لحظه يک روش بديع مبتني بر علوم رفتاری، كرداری و رفتار گرائي است كه شاخه ای از علوم  پزشکی بوده و به بررسی تفکرات و رفتارهای بيمار می‌پردازد. به عبارت ديگر اين روش بر پايه بررسی روانشناختی بيمار با توجه به انديشه‌ها، تفکرات و عقيده‌های او بنا شده است. بديهی است كه هم شرايط بدنی فرد و هم شرايط روانی و فکری او، هر دو می‌تواند بر روی بيماری وی تاثير داشته باشند. تاثير تفکرات ممتد و مخرب تا بدان حد است كه می‌تواند يک ناراحتی ساده روانی را به صورت يک بيماری حاد در‌آورد.

وی‌ در تشریح روش‌‌‌ زندگی در لحظه گفت: روش زندگی در  لحظه به شما می‌آموزد كه ممکن است هرگونه فاجعه‌ای در هر لحظه از  زندگيتان اتفاق بيفتد. زندگی همراه با آرامش در صورتی امکان دارد شما بتوانيد صميمانه به زندگی عشق بورزيد. اگر عشق به زندگی كم شود شما دچار بيماری روانی خواهيد شد. روش زندگی در لحظه هرگز نمی‌گويد كه  دوران پيری پيش نمی‌آيد بلکه شما را قادر خواهد ساخت تا با لبخند به  
آغوش دوران پيری برويد و آمادگی برای مرگ برايتان آسان شود.

وی‌ گفت: در حقيقت زندگی در لحظه به شما می‌آموزد كه ترک اين دنيا برای همه الزام است تا از  زجر پيری و فرسودگی بدن خود نجات يابند‌‌. اما تا لحظه آخر بايد خوب زندگی كرد. تسليم شدن به مرگ نبايد باعث فشار عصبی برای عزيزان شما شود و فاجعه ناگهانی را به صورت يک زندگی جديد درآورد بلکه بايد برای فاجعه، ختم گرفت و ختم برابر است با پايان بخشيدن به گذشته و شروعی دوباره در آينده.

کریمی با اشاره به به بخشی از کتاب که به نشانه‌های زندگی در اکنون می‌پردازد، گفت: اصل روش زندگی در لحظه آنست كه به آينده فکر نکنيم. بايد به آنچه كه زندگی قسمت ما كرده است تسليم شويم ولی نبايد به اين بهانه كه آينده برای يک پيرمرد، كوتاه است دست از شادی امروز برداشت بلکه بر عکس بايد هرچه زودتر به هرگونه فاجعه ناگهانی پايان بخشيد. شما اگر راز زندگی طولانی را از يک انسان كهنسال بپرسيد متوجه خواهيد شد كه راز او در زندگی لحظه به لحظه است. چنين‌ فردی بسياری از فرزندان و يا نزديکان  خود را در طول زندگی طولانی خود از دست داده است. او به زندگي عشق ورزيده كه توانسته است از تمامی فاجعه‌های زندگی با لبخند گذر کند. 

گفتنی است  این اثر از سوی انتشارات آفتاب گیتی روانه کتابفروشی‌ها شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها