یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
ترس از کرونا هم آدم می‌کشد

مصطفی سلیمانی، نویسنده و مدرس کارگاه‌های خانواده و روانشناسی در قم، معتقد است رفتارهایی مانند خودقرنطینگی محض در شرایط فعلی که ویروسی مُسری به‌نام کرونا در کشور شایع شده است، موجب پدید آمدن چرخه تکرار‌شونده‌­ای از استرس و اضطراب می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - یونس عزیزی: مصطفی سلیمانی نویسنده، محقق و کارشناس ارشد روان­شناسی است. وی علاوه بر کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مدرس کارگاه­‌های خانواده و روان­شناسی نیز هست. با توجه به وضعیت پیش­‌آمده در خصوص ورود ویروس کرونا به کشور و ابتلای بعضی از هم­وطنان به آن، در راستای مدیریت روانی این موضوع برای عبور از این بحران، با او به گفتگو نشستیم که ماحصل آن از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
با توجه به توصیه‌­های پزشکی و هم­چنین اطلاعات غیربالینی و آمار‌‌ی‌ای که این روزها در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ازجمله اینکه خطر مرگ­‌و­میر این بیماری از برخی ویروس­‌های دیگر به مراتب کمتر است، اصولاً چه عواملی را می‌­توان به عنوان تشدیدکننده­‌های ترس، وحشت و اضطراب در جامعه برشمرد؟

با توجه به ناشناخته بودن ماهیت این ویروس و نبود روش درمان برای مبتلایان به آن، طبیعی است که شایعات و اطلاعات غیرتخصصی بسیاری حول این موضوع، ازجانب افراد کم‌­اطلاع یا سودجو وجود داشته باشد. این اطلاعات می­‌توانند به‌راحتی، موجی از اضطراب و وحشت را ایجاد و در اندک زمانی، سطح وسیعی از احساسات نامطلوب را در جامعه گسترده کنند.

از سوی دیگر، در دسترس نبودن اطلاعات موثق و آمارهای درست نیز می‌­تواند یک هراس بزرگ، ناشی از ترس مواجهه با یک اتفاقِ مجهول را در افراد جامعه ایجاد کند. این هراس می­‌تواند به‌راحتی بهزیستیِ روانی افراد را تحت تأثیر خودش قرار بدهد. استرس و اضطراب اگر مدیریت نشوند، می­‌توانند چرخه تکرارشونده‌­ای از استرس و اضطرابِ پیش‌­رونده را به وجود بیاورند که درنهایت، به آسیب جدی به سلامت روانی فرد منجر خواهند شد.
 
گرچه طبیعی است که باید راه­‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و نیز روش­‌های مواجهه و مقابله با آن را جدی گرفت، اما به‌نظر می‌رسد که ترس و اضطراب ناشی از شیوع این ویروس، امنیت روانی مردم را دچار اختلال کرده است. توصیه شما در این­گونه بحران­‌ها چیست؟ افراد چگونه می­‌توانند فضای روحی و روانی خودشان را کنترل کنند تا قادر شوند در یک شرایط مناسب به توصیه‌­های بهداشتی عمل کنند؟

بدیهی است که اولین گام، کسب اطلاعات صحیح و شناخت کافی از چند و چونِ این بیماری است. اینکه چند درصد نرخ مرگ و میر دارد، وضعیت شیوع آن چگونه است، چطور می­‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد و در صورت ابتلا، چه راهکارهایی را باید مد نظر داشت، می­‌تواند مرتبه‌­ای از آرامش را برای افراد فراهم کند.

پس از آن، گام دوم، انجامِ دقیق و وسواس‌­گونه توصیه‌­های صورت گرفته است. رعایت بهداشت فردی تا حد امکان، می‌­تواند این آرامش خیال را در فرد ایجاد کند که تمام کارهایی را که لازم بوده، انجام داده است. درحقیقت، رعایت دقیق بهداشت فردی، تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

در گام سوم، فرد باید توجه داشته باشد که ضمن عمل به توصیه‌­های بهداشتی و روانی، باید ریتمِ طبیعی زندگی‌ خود را حفظ کند. انجام کارهای برنامه­‌ریزی شده‌­ی ضروری، ورزش، خواب و خوراک کافی، حفظ ارتباطات و معاشرت­‌ها با اعضای خانواده، فامیل و دوستان، البته در چارچوب‌های توصیه شده و درنهایت، کمک گرفتن از یک مشاور مجرب، می‌­تواند افراد را از چنین بحران‌هایی به سلامت عبور بدهد.
 
در چنین شرایطی برای کاسته نشدن از جدیت موضوع از یک طرف و کنترل استرس اجتماعی از طرف دیگر، چه باید کرد؟

حفظ جدیت موضوع و کنترل استرس، هر دو در نتیجه آگاهی و شناخت کافی از ویروس می­‌توانند اتفاق بیفتند. اگر افراد از ماهیت واقعی این ویروس، روش‌­های پیشگیری و راهکارهای کمک‌­کننده درمانی این بیماری اطلاعات کافی داشته باشند، بی‌تردید از میزان جدیت و حساسیت ماجرا نیز مطلع خواهند شد. اطلاعات درست و استاندارد، هرگاه با به‌­کار­گیری روش­‌های مقابله با استرس و مواجهه با یک وضعیت فوق‌­العاده همراه شوند، می­‌توانند شرایط را کنترل و مدیریت کنند.
 
چه راهکارهای ساده‌ای برای مقابله با احساسات منفیِ ناشی از شیوع ویروس کرونا، می‌توان پیشنهاد کرد؟

کسب اطلاعات از منابع رسمی و معتبر، انجام توصیه­‌های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی تا حد امکان، اجتناب از انجام رفتارهای غیرمعقول برای مقابله با ویروس و بهره­‌گیری از روش‌­های علمی و تأییدشده برای حل مشکل، استفاده از هوش هیجانی برای سازماندهی احساسات در یک قالب معقول، پرهیز از تمرکز بر نقاط منفی و نگرانی­‌ها، خویشتن­داری، قبول مسئولیت­ در حد توان، بهره بردن از حمایت­‌های اجتماعی و تلاش برای گذر منطقی از مشکل، همگی می­‌توانند راهکارهای مناسبی برای مقابله با احساساتِ منفیِ ناشی از این ویروس و برای برون­ رفت از این بحران باشند.
 

در مقابل، به نظر شما، چه عواملی می­‌توانند به استرس و اضطراب موجود در جامعه دامن بزنند؟

شایعات و اخبار دروغ، روش‌­های پیشگیری و کمک­‌درمانی غیراصولی و غیرتخصصی، رها کردن امور شخصی و برنامه­‌های روزانه، قطع کردن ارتباطات با اطرافیان و به‌عبارت دیگر، دوری­‌گزینی، دنبال کردن بیش از اندازه اخبار، نادیده‌­انگاری و ناچیزشماریِ افراطیِ ماجرا و خوش­بینیِ بیش از اندازه و بی­‌اعتنایی به نکات بهداشتی و هم­چنین، فاجعه­‌سازی از موضوع، بدبینی و وحشتِ بیش از حد و انجام رفتارهای وسواس­‌گونه، از جمله عواملی می‌تواند باشد که استرس موجود در جامعه را در چنین شرایطی بیشتر می‌کند.
 
تا امروز به‌طور مکرر از مردم خواسته شده که در خانه بمانند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند. اما با توجه به اینکه ماندن در خانه و به عبارتی خودقرنطینگی هم ممکن است از نظر روانی به افراد خانواده آسیب وارد کند، چه توصیه‌­ای در این زمینه می‌شود مطرح کرد؟

باید توجه داشت که در بعضی موارد، پیش از آنکه کرونا فرد را از پای دربیاورد، برخی رفتارها، او را از پا خواهند انداخت. خودقرنطینگی محض یکی از همین رفتارهاست. افراد باید بتوانند با توجه به محل زندگی، ساعات خلوت رفت­ و­ آمد و نیز با توجه به روحیه خود، زمان و مکان مناسبی را برای عوض کردن حال و اوضاع و روحیه خودشان در نظر بگیرند. پیاده‌­روی در مکان­‌های خلوت و سالم و ورزش در یک فضای باز و امن، نیز می‌­توانند به‌عنوان توصیه­‌هایی که هر چند روز یک‌­بار باید انجام شوند، در لیست توصیه‌‌های مواجهه سالم با کرونا قرار بگیرند.
 
با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش برمبنای زمان‌­بندی اعلام شده از طریق تلویزیون، از روز شنبه اقدام به آموزش از راه دور کرده است، آیا این نیاز احساس می‌­شود که رسانه‌­ها، به‌ویژه تلویزیون، به سمت ارائه برنامه‌­هایی به‌صورت مدون، و با موضوع آموزش مباحث روان­شناسی برای خانواده­‌ها حرکت کنند؟

صدالبته که آشنایی با روش­‌های برون‌­رفت از مشکلات روانی، مورد نیاز همه افراد جامعه است. نحوه مدیریت استرس، اضطراب، راه­ حل­‌های مواجهه با بحران، روش­‌های مدیریت هیجانات منفی، راه­کارهای ایجاد آرامش برای خود و اطرافیان و هزاران موضوع دیگر از این دست، می­‌توانند با آموزش­‌های مدون از طریق رسانه و تلویزیون، افراد جامعه را به بلوغ رفتاری برسانند.
 
لطفاً در پایان این گفت‌وگو کتاب یا کتاب‌هایی را که خاص موضوع مورد بحث ما هستند، برای مطالعه درباره آن معرفی کنید.

کتاب «آسیب‌شناسی استرس و شیوه‌­های کنترل آن»، مبنی بر اینکه چگونه آرام باشیم، نوشته محمدحسن احمدی؛ «من و زندگی با هیولای درون» (رهنمون‌های تصویری برای مهار جملات اضطراب) از انتشارات سیزده؛ «مدیریت استرس» نوشته ادوارد‌ هالوول؛ «روش‌های ساده مدیریت استرس» از انتشارات تیمورزاده؛ «ده گام تا غلبه کامل بر استرس» ترجمه رؤیا نعمتی و ناشی و همکاران و نیز کتاب «اضطراب» نوشته ژاک لاکان، کتاب‌های خوب و مفیدی هستند که می‌‌توانند در مدیریت استرس و اضطراب بسیار کمک­‌کننده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها