سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
علیزاده: «پیاده‌راه‌سازی» خیابان انقلاب باعث رونق بازار کتاب خواهد‌شد/ کتابفروشان اجرای این طرح را مطالبه کنند

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، درباره ارائه طرح «سنگفرش کردن و پیاده‌راه سازی» خیابان انقلاب، گفت: اجرای این طرح با ایجاد فضایی آرام برای پیاده‌روی، استراحت و همچنین ایجاد فرصتی برای تأمل و مطالعه، موقعیت مناسبی برای خریداران کتاب فراهم می‌کند و باعث رونق کسب و کار کتابفروشان می‌شود.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- حمید بهشتی: این روزها خیابان انقلاب تهران که به عنوان بزرگ‌ترین پایانه کتاب و بازار نشر کشور شناخته می‌شود، شاهد اجرای طرحی با عنوان «پیرایش و حذف زوائد بصری» بوده که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در حال اجراست. در ادامه اجرای این طرح، مدیرعامل این سازمان  از ارائه طرح «سنگفرش کردن و پیاده‌راه سازی» در حدفاصل چهارراه جمالزاده تا چهارراه ولیعصر خبر داد.

خبرگزاری کتاب ایران در گفت‌وگویی با عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی به دلایل ارائه و جزئیات اجرای این طرح و همچنین تبعات احتمالی آن بر کسب و کار کتابفروشان خیابان انقلاب، پرداخته است.
 
ارائه طرح «سنگفرش کردن و پیاده‌راه سازی خیابان انقلاب» از کجا و بر اساس چه ایده‌ای شکل گرفت؟
سازمان زیباسازی بر اساس وظایف خود، با همکاری شهرداری‌های منطقه 11 و 6 کار پیرایش و حذف زوائد بصری چهارراه جمالزاده تا چهارراه ولیعصر را با حذف تابلوهای غیر استاندارد فروشگاه‌ها و یکسان‌سازی آنها، جمع‌آوری عناصر زائد از این مسیر و اقداماتی دیگر آغاز کرد.

اما در ادامه اجرای این طرح و با توجه به ظرفیت فرهنگی این محدوده و بررسی‌هایی گسترده‌ای ما، به این نتیجه رسیدیم که این محدوده ظرفیت پیاده‌راه سازی و تبدیل شدن به یک گذرگاه فرهنگی را دارد و بر این اساس سازمان زیباسازی آمادگی خود را برای پیاده‌راه سازی ضلع جنوبی خیابان انقلاب اعلام کرد.

حضور فعال کتابفروشان و ناشران در این محدوده و مراجعه گسترده مردم از مناطق مختلف به این مکان، ما را بر آن داشت تا بر اساس نیاز منطقه و بهبود دسترسی مراجعان و همچنین رونق اقتصادی منطقه، پیشنهاد اجرای این طرح را ارائه کنیم تا در صورت موافقت و تأیید معاونت حمل و نقل و مدیریت شهری، این کار به انجام برسد.
 
آیا تصمیم‌گیری نهایی برای اجرای این طرح انجام شده؟
ما پیشنهاد خود را ارائه کردیم، اما اینکه این طرح جزو طرح‌های مصوب برای اجرا تأیید شده باشد، هنوز ابلاغی به دست ما نرسیده است. چراکه ابتدا معاونت حمل و نقل و ترافیک و مدیریت شهری باید به این جمع‌بندی برسند و بعد به ما ابلاغ کنند.
 
با توجه به تجربه ناموفق پیاده‌راه سازی میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) و مشکلات ایجاد شده برای کسبه آن منطقه، آیا با اجرای این طرح شاهد تکرار این مشکلات برای کسبه این محدوده، به ویژه کتابفروشان نخواهیم بود؟
واقعیت این است که موضوع پیاده‌راه سازی در حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا، اگر چه به از رونق افتادن برخی مشاغل و جابه‌جایی آنها به مناطق دیگر منجر شد، اما باعث رونق بسیاری از مشاغل دیگر در آن محدوده شده است اما این موضوع درباره خیابان انقلاب کاملاً متفاوت است؛ چراکه در حال حاضر همه افرادی که برای خرید کتاب به این محدوده مراجعه می‌کنند، در خیابان‌های اطراف به دنبال جای پارک می‌گردند تا این راسته را به صورت پیاده طی کنند. اجرای این طرح با ایجاد فضایی آرام برای پیاده‌روی و استراحت و همچنین ایجاد فرصتی برای تأمل و مطالعه،  موقعیت مناسبی برای مراجعان فراهم می‌کند و رونق کتابفروشان را نیز بهتر می‌کند.

ما بر اساس نیاز سنجی مناطق مختلف، علاوه بر خیابان انقلاب، پیشنهاد پیاده‌راه سازی در حد فاصل میدان تجریش تا میدان قدس را نیز ارائه کردیم؛ چرا که ایجاد پیاده‌راه می‌تواند هم برای افرادی که برای زیارت و خرید به آن منطقه مراجعه می‌کنند مفید باشد و هم به رونق اقتصادی کسبه آن منطقه منجر شود.
 
با اجرای این طرح یکی از اولین موضوعاتی که به ذهن می‌رسد، مشکل حمل و نقل کالا و به خصوص رساندن کتاب به کتابفروشان است.
تجربه نشان داده که اغلب خیابان‌های معروفی که پیاده‌راه سازی شده‌اند، در ادامه به رونق اقتصادی آن خیابان منجر شده است. نمونه این موضوع را می‌توان به خیابان سپهسالار مشاهده کرد که با وجود این که ظاهراً سنگفرش کردن این خیابان باعث بسته شدن راه عبور خودرو شده است، اما با پیش‌بینی‌های صورت گرفته به قطب فروش کفش در تهران تبدیل شده و کسبه آن محدوده مشکلی هم برای حمل و نقل کالا ندارند.

در حال حاضر اطلاع دقیقی از مکانیزم حمل و نقل کالا در خیابان سپهسالار ندارم، اما با ظرفیت‌هایی که خیابان انقلاب دارد، می‌توان با همکاری سایر نهادهای مرتبط، ملزومات و نیازهای استفاده از مراکز فرهنگی، کتابفروشی بازار و کافی‌شاپ در این منطقه را پیش‌بینی و اجرا کرد.

در ضمن باید توجه داشته باشیم که پیشنهاد ما پیاده‌راه سازی ضلع جنوبی خیابان انقلاب است که اگر مدیریت شهری و معاونت حمل و نقل و ترافیک تصمیم بر اجرای آن بگیرد، عبور و مرور در ضلع شمالی این خیابان همچنان پابرجا خواهد بود و همچنین خط ویژه (BRT) نیز در دو جهت رفت و برگشت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
 
نظرات کسبه این محدوده چقدر در اجرای اهمیت خواهد داشت و آیا از کتابفروشان خیابان انقلاب و همچنین اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این باره نظرخواهی و مشورت خواهد شد؟
بله، قطعاً. نمایندگان اصناف حتماً یکی از اعضای شورای تصمیم گیرنده برای اجرای این طرح خواهند بود. ما در اجرای طرح «پیرایش و حذف زوائد بصری» خیابان انقلاب، جلساتی با کسبه و نمایندگان اصناف داشتیم و از نظرات آنها در اجرای این طرح استفاده کردیم و همین افراد در ادامه و با پایان یافتن اجرای این طرح، از اعضای فعال کمیته صیانت از این محور خواهند بود.

به همین تناسب اگر قرار باشد این طرح به اجرا برسد، بدون شک در جلسات  مختلف، از نظرات کسبه و اصناف مختلف حاضر در این محدوده استفاده خواهیم کرد. البته هنوز جلسه‌ای عملیاتی برای جدی‌تر شدن موضوع «سنگفرش کردن و پیاده‌راه سازی خیابان انقلاب» صورت نگرفته؛ چراکه این موضوع از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، حمل و نقل و ترافیک نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد.
 
با توجه به مشکلاتی که برای کسب و کار برخی از کتابفروشان در اجرای طرح پیرایش و حذف زوائد بصری به وجود آمد، تصور شما نسبت به واکنش این صنف در ارائه و اجرای طرح «سنگفرش کردن و پیاده‌راه سازی خیابان انقلاب» چیست؟
ما از زمانی که موضوع پیرایش و حذف زوائد بصری را در این راسته آغاز کردیم، با مقاومت‌هایی از سوی برخی کسبه رو به رو بودیم. چراکه نداشتن تصوری روشن از اجرای این طرح، به بروز نگرانی این عزیزان منجر می‌شد. اما در ادامه با دیدن نمونه‌هایی از اجرای این طرح و تبعات مثبتی که بر کسب و کار آنها داشت، این نگرانی‌ها از بین رفت.

پس در وهله اول باید با اطلاع‌رسانی درست، تصویری روشن از اجرای این طرح و تبعات مثبت آن در کوتاه مدت و بلند مدت برای کسبه ایجاد کرد و با برگزاری جلساتی توجیهی با کسبه و به خصوص کتابفروشان، اشتیاق اجرای این طرح را در این صنف ایجاد کرد.

تصمیم و تأیید نهایی پیاده‌راه سازی در خیابان انقلاب بر عهده معاونت حمل و نقل و ترافیک است، چراکه اجرا شدن آن تأثیر مستقیمی بر رفت و آمد خودروها در این منطقه خواهد داشت. اگر با اطلاع رسانی صحیح این مطالبه از سوی کسبه و به خصوص کتابفروشان خیابان انقلاب مطرح و پیگیری شود، روند موافقت و اجرای این طرح بسیار تسهیل خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها