چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
مرحوم خسروشاهی زبانش زبان تقریب بود

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی با زبان و ادبیات تقریب آشنا بود، تاکید کرد: زبان مرحوم خسروشاهی زبان تقریب بود و زبان تقریب و دیالوگ را باید آموخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، مراسم رونمایی از نرم افزارهای جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، رونمایی از سایت «راه هادی» و گرامیداشت مرحوم استاد «سید هادی خسروشاهی» با حضور حضرات آیات رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، محمد سعید النعمانی رییس مجمع الفکر الاسلامی و آقایان سید علیرضا حسینی عارف مدیرکل فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سید محمود خسروشاهی مدیر کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی و سید کاظم زعفرانچیلر مدیر دفتر شمالغرب خبرگزاری ابنا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در «کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی» در پردیسان قم برگزار شد.
 
آیت‌الله رمضانی در ابتدای این برنامه، گفت:امروزه شرایطمان واقعا ویژه است، هیچ زمانی به مثل این زمان زمینه برای معرفی اسلام ناب فراهم نبوده، یک فرصت طلایی است و ما این ظرفیت را باید به عنوان فرصت از آن استفاده کنیم، اگر کوتاهی شود این فرصت ممکن است به تهدید هم تبدیل شود، چون خیلی‌ها از تهدیدها می‌توانند استفاده کنند و آنها را تبدیل به فرصت کنند.
 
وی ادامه داد: شهید حاج قاسم می فرمودند که فرصت‌هایی که در بحران‌ها به دست آمده خیلی خیلی بیشتر از فرصت‌های معمولی بوده و خیلی بیشتر می‌توانستیم از آن استفاده کنیم و بهره‌مند شویم. یک فرصت بی‌نظیر به وجود آمده برای حوزه های علمیه، برای آنهایی که نقش تبلیغ اسلام به معنای جامع را از زبان عقل و فطرت دارند. چون زبان عقل و فطرت زبان مربوط به یک دوره نیست، گذشته و حال و آینده، می‌تواند از این زبان استفاده کند. گمان می کنم استاد مرحوم خسروشاهی از این زبان در عرصه‌ بین‌الملل خیلی بهره‌مند شدند و استفاده کردند، چون این زبان، زبان پاسخگوست، یعنی شما از این زبان بهترین استفاده را می‌توانید برای تبلیغ اسلام داشته باشید.
 
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: شما وقتی که آثار مرحوم خسروشاهی را نگاه می کنید، از ایشان به عنوان یک شخصیت جامع بین‌المللی در عرصه‌های مختلف می‌توانید نام ببرید که در حوزه دانش به چنین مرحله‌ای برسند که بتوانند در عرصه بین‌الملل با زبان بین‌الملل حرف بزنند و گفت‌وگو کنند. اینها باید به صورت قاعده در بیاید، نباید استثنا باشد، اما فعلا اینها استثنا هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآور شد: حوزه هم باید در حقیقت نیروهایی را در این سطح و این طراز تقویت کند که بتوانند در این عرصه بین‌المللی با همین زبان عقل و فطرت انسان را با همه ناب بودنش معرفی کنند که دیگر اسلام اموی و عباسی جایی نخواهد داشت، اسلامی که می‌خواهند به آن خشونت نسبت بدهند دیگر جایی باز نخواهد کرد.
 

وی با اشاره به اینکه امروزه برخی از اندیشمندان دنبال مشترکات حداقلی میان ادیان بشری و ابراهیمی هستند، بیان کرد: برخی دنبال یک حداقل‌هایی هستند که بتواند بشریت را به هم متصل کند. به عنوان اصول اخلاق جهانی مثلا، یعنی آنچه پذیرفته شده‌ی همه هست را پیدا کردند. حالا شما با همین ادبیات ببینید در ادیان ابراهیمی چقدر اصول مشترک می توانید پیدا کنید. بین مسلمانان چقدر می‌توانید اصول مشترک پیدا کنید که خیلی موسّع‌تر از پیروان ادیان است. مرحوم آقای خسروشاهی با این زبان و ادبیات آشنا بود. لذا بر اساس باورهایش نه تاکتیک، زبانش زبان تقریب بود و دیالوگ بود، زبان تقریب و دیالوگ یک فن است باید این را آموخت.
 
آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه روی آثار چنین شخصیت‌هایی باید کار کرد، افزود: ما می‌توانیم امثال مرحوم آقای تسخیری و مرحوم آقای خسروشاهی را از عالمان به زمان بدانیم، ادبیات و زبان دیالوگ و گفت‌وگو را می‌دانستند، زبان تقریب را می‌دانستند، الان مثلا تا بحث تقریب را مطرح می‌کنید می‌گویند اصلا این معنا ندارد ما از اصول خودمان برگردیم، کی گفته از حرف‌های خودمان برگردیم؟
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: اگر به درستی این مکتب با مجموعه شاخص‌ها و مولفه‌هایش شناخته شود و زبانش را هم ما بلد باشیم، گاهی با ترجمه هم آدم می‌تواند حرف‌هایش را بزند، اما آن زبان فهم را بلد باشیم که با چه کلماتی می‌توانیم نکته را منتقل کنیم به مخاطب، اگر این باشد، قطعا آینده بشریت آینده‌ی عقلانی و آینده‌ی معنوی خواهد بود، آینده بشریت آینده عدالت خواهد بود، آینده پر از امن و آرامش خواهد بود. بشر با همین عقلانیت و معنویت با یک آرامش درونی و فضای درونی می‌رسد.
 
یادآوری می‌شود در پایان این مراسم از نرم افزارهای جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، و سایت «راه هادی» وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار و اندیشه‌های استاد خسروشاهی به دست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها