چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
اپلیکیشن‌ها در توسعه فرهنگی موثرند

مهدی فیروزان، در نشست «نوآوری در اقتصاد نشر» با تاکید بر جایگاه اپلیکیشن‌ها در توسعه فرهنگی گفت: نگرانم بسیاری از شرکت‌های خارجی گلوگاه‌ها و شاهراه‌ها حوزه اقتصاد کتاب دیجیتالی در ایران را در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست «نوآوری در اقتصاد نشر» و آئین «رونمایی از نخستین کسب‌و‌کار نوآورانه مبتنی بر فناوری در صنعت نشر» سه‌شنبه(17 اردیبهشت‌ماه) با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ مهدی فیروزان، مدیر‌عامل موسسه شهر کتاب؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب؛ حسین ابراهیم‌‌آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی؛ علی‌اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، حسین ابراهیم‌آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛‌ مهدی سعیدی‌کیا، موسس «کتاب پلاس»؛ حامد ساجدی، مدیرعامل شرکت پیشگامان امین‌سرمایه پاسارگاد در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
 
اپلیکیشن‌ها در توسعه فرهنگی موثرند
مهدی فیروزان در پنل «نوآوری در اقتصاد نشر» با اشاره با تاکید بر اهمیت اپلیکیشن‌ها در توسعه فرهنگی بیان کرد: توسعه فرهنگی کشور‌ها به میزان دائره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها و قاموس‌‌های زبان بستگی دارد. احساس می‌کنم باید گفت، توسعه فرهنگی جوامع علاوه براین مولفه‌ها به میزان اپلیکیشن‌ها بستگی دارد.
 
وی ادامه داد: نگرانم بسیاری از شرکت‌های خارجی گلوگاه‌ها و شاهراه‌ها حوزه اقتصاد کتاب دیجیتالی در ایران را در اختیار بگیرند؛ بنابراین از همه جوانان و فعالان عرصه استات‌آپ‌ها خواهش می‌‌کنم به موضوع کتاب و نشر و کار فرهنگ توجه کنند. شاید فعالیت در این عرصه درآمد‌زایی روشنی نداشته باشد اما در جایگاه خودش، ظرفیت بالایی دارد. اگر فضای‌های خالی توسط ایرانی‌ها پُر نشودف دیگران این فضای را پر‌خواهند کرد.
 
فیروزان افزود: برخی از اپلیکیشن‌ها با 40 تا 50 میلیون توان به نتیجه می‌رسند. گاهی یک اپلیکیشن ارزان‌تر از کتاب رنگی تولید می‌شود. اپلیکیشن‌ها علاوه‌براینکه توسعه دیجیتالی شده، کاربری گسترده‌ای را در جامعه ایجاد می‌کند. کاری در تولید اپلیکیشن‌های مرتبط با کتاب انجام نداده‌ایم، در حالی‌که توسعه به آن‌ها بستگی دارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زیرساخت‌های نشر الکترونیکی توجه دارد
حسینی‌پور در ادامه این پنل با اشاره به تعاملی شدن صنعت نشر کتاب گفت: باید با دید مثبت به تحول در حوزه نشر نگاه کرد.
 
وی با تاکید بر نگاه ویژه بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشر الکترونیک افزود: دردوره تصدی دکتر صالحی به‌عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در حال حاضر با حضور دکتر جوادی، نگاه به نشر الکترونیک و زیر‌ساخت‌های این حوزه جدی‌تر در حال پیگیری است.
 
حسینی‌پور بیان کرد: به خرید این نوع کتاب‌های نیز توجه شده که نشان از اهمنیت این عرثه نیزسد مسئولان دارد. وضع قوانین و تدوین آئین‌نامه‌ها با توجه به سرعت  پیشرفت فناوری، به کندی انجام می‌شود. نیازمند افزایش سرعت در این حوزهس هستیم تا بتوانیم خود را دنیا تطبیق بدهیم. به نظر می‌رسد برای تسهیل در فرآیند فعالیت ناشران الکترونیک نیازمند بازبینی آئین‌نامه و مقررات هستیم. در موسسه خانه کتاب آمادگی داریم تا اطلاعات نشر ایران را با تاکید بر پایان دوران حبس اطلاعات، در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.
 


مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به استفاده ناشران الکترونیک از شابک  ادامه داد: شابک از سوی موسسه خانه کتاب برای ناشران الکترونیک در حال صادر شدن است؛ علاوه‌براین در حوزه جوایز کتاب محور نیز به کتاب‌های الکترونیکی توجه شده است.
 
نرخ مطالعه کتاب کاغذی از سال 2017 افزایش پیدا کرده است
ابراهیم‌آبادی در ادامه این پنل بیان کرد: نظام معرفتی، متاثر از تحولات فرهنگی است و حوزه نشر نیز از این تحولات تاثیر می‌گیرد. بسیاری از نشریات معتبر دنیا دیگر در قالب کاغذی منتشر نمی‌شود. از 2017 به بعد نرخ مطالعه کتاب‌های سنتی در حال افزایش است.
 
وی افزود: اگر پلت‌فرم‌ها متحول نشوند دچار نابود خواهد شد به‌عبارت دیگر اگر با ذهن دیجیتال همراه نباشد، از بین می‌رودف بنابراین باید به مدیریت و فهم دیجیتال توجه شود. یکی از آثار تحریم‌ها، کنش اندک ما با کنشگران عرصه دیجیتال است.
 
جایگاه دوم سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ
مسجد‌جامعی در ادامه این نشست گفت: همیشه نسبتی بین جواهر و کتاب برقرار بوده، و کنار گنجینه سلطنتی کتابخانه وجود داشته است؛ گذشت زمان موجب شده تا کتاب‌های کتابخانه سلطنتی ارزش موزه‌ای پیدا کنند. کتاب، کنار جواهرات سرمایه محسوب می‌شد و البته یک تناقضی بین این دو وجود داشته و مصداق آن «آسمان ارباب هنر می‌شکند» یا «تو اهل دانش و فضلی همین گناهت بس است.»
 
وی با مقایسه اقتصاد قابل‌توجه بخش‌های مختلف فرهنگ با اقتصاد کتاب افزود: ظرفیت مبادله در اقتصاد، فرهنگ، هنر و خلاقیت بعد از حجم سرمایه‌گذاری در حوزه نظامی بالا‌ترین رقم را دارد، اما اقتصاد حوزه کتاب به شکوفایی دیگر بخش‌های هنر نرسیده است. در‌حالی‌که منشا سایر بخش‌های هنر در نسبت با اندیشه است که جلوه این اندیشه بیش از هر چیز در کتاب است.
 
مسجد‌جامعی درباره کتاب پلاس ادامه داد: ایده کتاب پلاس، کتاب کاغذی را حفظ می‌کند به‌عبارتی دیگردر قالب این ایده خدماتی ارائه می‌شود که موجب رونق و شکوفایی در حوزه فکر، اندیشه و کتاب می‌شود. کتاب وقتی وارد عرصه استماع می‌شود، به بحث گذاشته می‌شود، منشا گفت‌و‌گو، نقد و خوانش می‌شود و شکل چند رسانه‌ای پیدا می‌کند و زمینه طراوت کتاب و کتباخوانی خواهد شد. این فضا به مدد تکنولوژی‌های نوین ایجاد می‌شود.
 
وی تاکید کرد: بدون عشق، اخلاق، اندیشه و ایده بلند، طراحی این فرم‌‌ها، منشا هیچ اتفاقی نخواهد بود. محتوا از هر قالبی با اهمیت‌تر است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش و تاثیر بخش خصوصی در ارائه و طراحی ایده‌ها و قالب‌های نوین گفت: سال‌ها پیش نخستین مکاتبه برای شابک در ایران از سوی انتشارات امیر‌کبیر به‌عنوان بخش خصوصی انجام شد. منهای بخش خصوصی توانمند، دولت وارد این عرصه شد و بخش خصوصی ادامه‌دهنده این مسیر است. موسسه خانه کتاب در قالب بخش خصوصی توانسته توان و دوام و استقلال فعلی را داشته باشد.
 
ورود بخش خصوصی به این عرصه را به فال نیک می‌گیریم  با توجه به وضعیت کاغذ و کمبود‌هایی که ظاهر استمرار دارد بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی به ظرفیت‌های پیشن اضافه کنیم به نحوی که جایگاه دانش، دانایی و علم همچنان محفوظ باشد و کار‌آمدی کتاب با وجود همه مسائل و مشکلات آسیب‌ نبیند.

شناسا آماده همکاری با جامعه نشر است
در ادامه این برنامه ساجدی، با اشاره به تاثیر‌پذیری زندگی امروز بشر از کاربری‌های فناورانه بیان کرد: برای مجموعه «شناسا» علاوه بر کسب و کار و سود‌آوری، تاثیرگذاری و خلق ارزش نیز اهمیت بالایی دارد.  
وی با بیان این مطلب که برای شناسا خلق ارزش باید بر نوآوری و خلاقیت متکی باشند، افزود: شناسا علاوه‌بر مباحث حوزه سلامت به موضوع سبک زندگی به‌ویژه آموزش مبتنی بر فناوری‌های ویژه کودکان توجه شده است. به نظر می‌رسد در حوزه فناوری‌های مرتبط با فرهنگ، نشر و کتاب ظرفیت‌های قابل‌توجهی وجود دارد.

ساجدی با اشاره به آمادگی جامعه نشر برای نگاه به افق‌های دور در عرصه فناوری‌های نشر ادامه داد: فناوری‌های روز را باید در کنار نگاه عمیق فرهنگی قرار بدهیم و به خلق ارزش مبتنی بر هم‌افزایی برسیم. مجموعه شناسا با هدف ورود به دنیای آینده صنعت نشر به استات‌آپ «کتاب‌پلاس» ورود کرد.  

‌وی با اشاره به آمادگی شناسا برای همراهی و هم‌افزایی با فعالان حوزه نشر، گفت: باید تبدیل و دوران گذار از فضای سنتی به نوآورانه را تجربه کنیم. مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که عاشقانه با حوزه نشر و کتاب درگیر بودند، اما بکارگیری فناوری‌های نوین از‌جمله واقعیت مجازی و ارزش افزوده، فعالان این حوزه را برای ورود به دنیای جدید آینده آماده می‌کند.

شناسا نیاز صنعت کشور به نوآوری را تامین می‌کند          
سیدین با اشاره به همکاری شناسا با دانشگاه‌های بزرگ کشور بیان کرد: شناسا تلاش می‌کند، موضوعات خوش‌آتیه موثر در کسب وکار‌های نوآور  را شناسایی و در مکان‌های موثر جانمایی و حمایت کند.

وی ادامه داد: شناسا با ابزار‌های مالی و توسعه‌ای مختلف از‌جمله صندوق‌های جسورانه و یا پژوهش‌‌فناوری در کسب‌و‌کار‌های منتخب خود سرمایه‌گذاری می‌کند و در مراحل بعدی به چرخه مالی، صنایع و کسب و کار‌های بالاتر می‌رساند؛ بنابراین نیاز صنعت کشور به نوآوری  را تامین می‌کند.        
 
سیدین با بیان این مطلب که شناسا علاقه‌مند به نهاد‌سازی و ایجاد نهاد‌های مکمل است، گفت: شناسا در سه حوزه سلامت،‌ مدیریت منابع طبیعی، انرژی و محیط زیست، و همچنین حوزه سبک زندگی فعال است. در حوزه سبک زندگی، مفاهیم زیادی از‌جمله تکنولوژی آموزشی و تکنولوژی مرتبط با کودک وجود دارد. سرمایه‌گذاری در 60 طرح فناورانه و تاسیس چند آزمایشگاه فناورانه و حالا همکاری با «کتاب‌پلاس» از‌جمله فعالیت‌های شناسا طی هشت سال گذشته است.
 
«کتاب‌پلاس» رقیب ناشران نیست
سعیدی‌کیا با تشکر از  ناشران همراه کتاب‌پلاس گفت: پدر معنوی کتاب پلاس، مهندس مهدی فیروزان است که خیلی خیلی جلو‌تر از ما کتاب‌پلاس را دیدند. مجموعه کتاب پلاس مدیون ناشرانی است که اجازه دادند، نشان «کتاب‌پلاس» کنار نشان تجاری آن‌ها قرار بگیرد. که منجر شده تا راه برای ورود دیگر ناشران به پلت‌فرم «کتاب پلاس» هموار شود.
 
وی ادامه داد: ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان و مروجان کتابخوانی در کتاب‌پلاس، پنل مستقل دارند و می‌توانند مخاطبان خود را جذب کنند. کتاب پلاس، قول می‌دهد با‌هیچ یک از اعضا خود رقابت نمی‌کند و کتاب نمی‌فروشد. کتاب پلاس وارد تجارت ذی‌نفعان خود نمی‌شود بلکه به‌آ ن‌ها کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند.
 
سعیدی‌کیا گفت: کتاب‌پلاس با ایجاد کد برای کتاب، یک هویت دیجیتالی به کتاب می‌دهد. این کد به مولف، ناشر و مروج کتاب‌‌خوانی امکان می‌دهد تا با مخاطب خود در ارتباط باشد. افرادی که به کتاب‌پلاس می‌پیوندند و سعی می‌کنند خریداران کتابشان را به مشترک دائمی تبدیل کنند، در آینده از سود این تلاش بهره‌مند خواهند شد. برخی از ناشران همزمان با برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 5000 هزار نفر از مخاطبان خود را عضو کتاب پلاس کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها