پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
برای کانون به صرفه نیست کتابی را بدون نیازسنجی با شمارگان بالا منتشر کند

حامد میرزاحسینی،مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، می‌گوید مشکلات صنعت نشر مانند گرانی کاغذ و کاهش تقاضای مردم برای کتاب، روی چاپ کتاب‌های کانون هم تاثیرگذار بوده و در این شرایط برای کانون به صرفه نیست کتابی را بدون نیازسنجی با شمارگان 15 هزار نسخه چاپ کند و همه در انبار و قفسه‌ها خاک بخورند.

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره علت کاهش تعداد کتاب‌های تالیفی چاپ نخست کودک و نوجوان در سال 97 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: در سال گذشته رویکرد ما برای کتاب‌های تجدید چاپی تغییر نکرده بود، رویکردمان برای تولید کتاب‌های چاپ اولی تغییر کرد و در سال 97 حدود 24 عنوان کتاب چاپ اولی داشتیم.

حامد میرزاحسینی، افزود: البته ما از نظر تعداد شمارگان کتاب‌هایی که منتشر کرده‌ایم، افت نداشته‌ایم این افت مربوط به تعداد عنوان کتاب‌های تالیفی چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان است، که هم به دلیل تغییر مدیریت انتشارات کانون در سال‌ گذشته و هم تغییر سیاستگذاری در تولید کتاب بود. اما در سال جدید 70 عنوان کتاب چاپ اولی داریم که تا دو ماه آینده منتشر می‌شود.

تبدیل کتاب‌های تجدید چاپی به چاپ نخست!
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: متاسفانه در دوره قبل حدود 60 عنوان از کتاب‌های تجدید چاپی کانون به کتاب‌های چاپ اول تبدیل شده بود و وارد سیستم نشر کانون شده بود. ما آن‌ها را از نظر سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سیستم خودمان دوباره اصلاح کردیم و به سیستم قبلی و چاپ‌های قبلی برگرداندیم. براین اساس تعداد چاپ‌های اولمان از نظر عنوان پایین آمد ولی از نظر تیراژ تولید کتاب که شامل کتاب‌های تجدید چاپی هم می‌شد، افزایش داشتیم.

وی درباره علت کاهش شمارگان کتاب‌های کودک کانون در طول سال‌های گذشته گفت: طبیعتا مشکلات صنعت نشر مانند گرانی کاغذ و کاهش تقاضای مردم برای کتاب، روی چاپ کتاب‌های کانون هم تاثیرگذار بوده است. در این شرایط برای کانون به صرفه نیست کتابی را بدون نیازسنجی با شمارگان 15 هزار نسخه چاپ کند و همه در انبار و قفسه‌ها خاک بخورند.

میرزاحسینی در ادامه توضیح داد: در سیستم جدید کتاب‌ها را در سه چاپ دو هزار و 500 نسخه‌ای چاپ می‌کنیم. چاپ اول و دوم را به کتابخانه‌های کانون می‌فرستیم که غیرقابل فروش هستند و چاپ سوم هم در فروشگاه‌های کانون عرضه می‌کنیم و سپس براساس تقاضاهایی که از فروشگاه‌های کانون دریافت می‌کنیم چاپ‌های بعدی را منتشر می‌کنیم. در زمینه کتاب‌های مرجع هم به همین شکل عمل می‌کنیم یعنی ابتدا چاپ نخست را با دو هزارو 500 نسخه منتشر کرده و به صورت غیرقابل فروش به کتابخانه‌های کانون می‌فرستیم تا مربیان بازخورد و میزان استقبال از آن‌ها را بررسی کنند. سپس بر اساس آن چاپ‌ها بعدی را منتشر می‌کنیم. بر همین اساس سال گذشته کتاب «پاپر» محمد میرکیانی 17 بار تجدید چاپ کردیم و «فصل پنجم سکوت» 12 بار تجدید چاپ شد.

افزایش 10 درصدی کتاب‌های کانون
وی درباره افزایش قیمت کتاب‌ها نیز توضیح داد: از جایی که در کانون پرورش فکری افزایش کتابخوانی برای مهم است نه سود حاصل از فروش کتاب، تفاوت محسوسی در قیمت کتاب‌ها نسبت به سال گذشته نداشتیم و در کتاب‌های چاپ جدید حدود 10 درصد افزایش قیمت داشتیم.

این مقام مسئول درباره عدم فعالیت فروشگاه‌های کانون پرورش فکری در سطح تهران توضیح داد: بجز دو فروشگاه در تهران و فروشگاه‌های شهرستان‌ها سایر فروشگاه‌های کانون پرورش فکری در سطح تهران تعطیل است به دلیل اینکه در دوره جدید مدل اداره فروشگاه‌های کانون را عوض کرده‌ایم. چون در بررسی دوره‌های قبل، متوجه شدیم که مدل اداره فروشگاه‌ها نه به نفع مردم است نه به نفع کانون. ما مجبور بودیم جنس را به قیمت بالایی بخریم و با قیمت گران‌تری بفروشیم و فقط برای فروش کتاب‌های خودمان خوب بود.
 

میرزاحسینی افزود: در سه سال قبل این فروشگاه به بخش خصوصی واگذار شد و از نظر مالی با موسسه‌ای که کار اداره فروشگاه‌ها را برعهده داشت به مشکل برخوردیم. مانده بدهی فروشگاه‌هایمان خیلی زیاد شد مثلا برای یک سال 9 میلیارد تومن مانده بدهی داشتیم و خوب اداره نمی‌شدند و کتاب‌ها خوب عرضه نمی‌شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کانون در سال گذشته این ضرر را با فروشی که به پخش‌های مختلف کتاب کودک داشته، جبران کرده است، گفت: آثار کانون در جاهایی که کانون قبلا اصلا حضور نداشت مانند شهرکتاب‌ها و باغ کتاب عرضه شد. براین اساس بیش از 600 عنوان کتاب در باغ کتاب تهران و همچنین فروش‌های آنلاین در شهر کتاب آنلاین و هدهد ارائه شد و حضور غیرفروشگاهی کانون خیلی بیشتر شد.

آغاز کار فروشگاه‌های کانون از مردادماه
براین اساس در سال 97 حدود 700 هزار نسخه کتاب را برای مسابقه دانایی توانایی آموزش و پرورش  به بچه‌ها فروختیم. از نظر تعداد نسخه‌های فروش کتابمان در سال گذشته افزایش داشتیم و از نظر ریالی سه برابر سال قبل بود که فروشگاه‌های کانون باز بودند و توانستیم بیشتر از سه سال گذشته کتاب به دست مخاطبان برسانیم.

به گفته وی، فروشگاه‌های کانون درحال واگذاری به بخش خصوصی است تا هزینه‌ای از نظر ریالی برای کانون نداشته باشد و کیفیت هم افزایش یابد.

میرزاحسینی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی می‌توانیم شاهد گشایش فروشگاه‌های کانون و آغاز به کارشان باشیم، گفت: آغاز به کار فروشگاه‌های کانون در تهران به شکل جدید از مردادماه شروع می‌شود و فروشگاه شهرک غرب و وزرا با دکور و ظاهر کاملا متفاوت، آماده می‌شوند و قطعا هرکسی وارد فروشگاه شود، می‌گوید، می‌ارزید که یکسال این تغییرات و جابجایی‌ها به طول بیانجامد.

مدیریت و مدل ارائه کتا‌ب‌ها در فروشگاه‌های کانون کاملا تغییر کرده است
مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری، افزود: علاوه براینکه در سیستم جدید فروشگاه‌ها، مدیریت و مدل ارائه کتا‌ب‌ها کاملا تغییر کرده است، ساعت کار فروشگاه‌ها که قبلا تا پنج عصر بود و بسیاری از مخاطبان که شاغل بودند نمی‌توانستند از امکانات فروشگاه‌ها استفاده کنند، در سیستم جدید مانند سایر فروشگاه‌های کتاب تا ساعت 10 شب باز است. همچنین مدل ارائه کتاب‌ها هم تغییر کرده و نشست‌های رونمایی، معرفی، جشن امضا و دعوت از نویسندگان آثار در فروشگاه‌ها برگزار می‌شود، این اتفاق‌ها شاید در دوره‌های قبل در کانون انجام می‌شده ولی الان در فروشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه از فروش آن لاین کتاب‌های کانون به صورت مستقیم خبر داد و گفت: تا دو ماه آینده نرم‌افزار فروش آنلاین کتاب را راه‌اندازی می‌کنیم که هم در قالب اپلیکیشن و هم وب‌سایت جدید فروش به صورت ای بوک راه‌اندازی می‌شود و هرکسی که بخواهد می‌تواند محصولات کانون را مستقیم از این طریق تهیه کند.
 

تلفیق تخته سیاه با بازی و فیلم و کتاب
میرزا حسینی همچنین به غرفه کانون در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و افزود: امسال غرفه کانون 90 متر نسبت به سال قبل بزرگتر شده است و 20 عنوان کتاب هم نسبت به سال قبل بیشتر شده و خیلی تغییر نکرده ولی از نظر حجم کتابی که به نمایشگاه آورده‌ایم افزایش داشته‌ایم و براین اساس فکر می‌کنم فروش بیشتری هم داشته باشیم.

وی افزود: مدل طراحی غرفه‌‌ها را نیز کاملا تغییر دادیم. در سال‌های گذشته مدل طراحی غرفه، به صورت کتابخانه‌ای‌بود و برای امسال با تیم حرفه‌ای مذاکراتی داشتیم و تلفیق تخته سیاه مدرسه را با بازی، فیلم و کتاب تلفیق کردیم و در طراحی لحاظ کردیم تا بچه‌ها حس مدرسه را احساس کنند و حس بازی کردن به همراه کتاب خواندن را تجربه کنند. علاوه براین مدل چینش کتاب‌ها را هم تغییر داده‌ایم و این تغییرات در فروش کتاب‌مان تاثیر داشته است.

حضور مربیان کارآزموده در غرفه کانون
میرزاحسینی همچنین حضور مربیان کارآزموده در غرفه کانون را غنیمت شمارد و گفت: امسال از مربیان تخصصی و آشنا با کتاب‌های کودک و نوجوان ارائه شده، استفاده کرده‌ایم و  12 مربی به صورت ثابت در غرفه انتشارات کانون حضور دارند که متخصص کتاب هستند و هر سوالی که مخاطبان درباره کتاب‌های کانون داشته باشند، می‌توانند به طور کامل پاسخ دهند و درباره محتوای کتاب‌ها صحبت کنند و به نظر من این کار در فروش کتاب تاثیر به‌سزایی دارد زیرا مخاطب سردرگم نمی‌شود و با راهنمایی‌هایی که از مربیان دریافت می‌کند، به راحتی می‌تواند کتاب مورد نظرش را انتخاب کند.

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری، درباره تغییر نرم‌افزار فروش کانون نیز توضیح داد: نرم‌افزار فروشمان را تغییر داده‌ایم و به روز و دقیق شده و به راحتی می‌توان به آن مراجعه کرد. براساس این نرم‌افزار پروفروش‌ترین آثار ما تا به حال کتاب‌هایی مانند «جزیره بی‌تربیت‌ها» نوشته شهرام شفیعی، «به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند» به نویسندگی و تصویرگری مو ویلمز با ترجمه‌ زهرا احمدی، «غازی که نمی‌خواست غاز باشد» اثر پیتر هوراچک و ترجمه نورا حق‌پرست، «جزیره هزارداستان» نوشته‌ ادوارد پکارد با ترجمه شهین‌دخت بهزادی، «خشم قلمبه» داستان مهارتی به قلم و تصویرگری میری دلانسه با ترجمه‌ سیدمحمدمهدی شجاعی به همراه دو کتاب «جزیره هزارداستان» و «به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند».

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها