دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
برداشتي منظوم از دعاهاي كميل، عرفه و ندبه

چاپ نخست كتاب‌هاي‌ «برداشتي منظوم از دعاي كميل، دعاي عرفه و دعاي ندبه» اثر محمود رزاقي (ارم) از سوي انتشارات خوشه پروين منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين آثار، در بردارنده سه منظومه از دعاهاي شيعي است كه مولف، فصل فصل اين ادعيه‌ها را به صورت شعر سروده است.

محمود رزاقي شاعر اهل‌بيت(عليهم‌السلام) با سابقه چندين دهه فعاليت در حوزه شعر و ادبيات مذهبي، آئيني و تاريخي است كه با استعانت از الطاف بيكران الهي، موفق به منظوم‌سازي گنجينه‌هاي بزرگ اسلامي و انساني شده است كه از آن جمله مي‌توان به منظومه قرآن كريم، نهج‌البلاغه (امام علي"ع")، نهج‌الفصاحه (پيامبر اكرم"ص")، صحيفه كامله سجاديه (امام سجاد"ع") دو هزار حديث از كتاب‌هاي ديگر علي(ع)، غررالحكم و درر‌الكلم به صورت رباعي، برگزيده مفاتيح‌الجنان، سفر عشق: شامل سخنان امام حسين(ع) از مدينه تا كربلا و همراه با آل علي از عاشورا تا اربعين، رساله ‌حقوق امام سجاد(ع)، تماشاي بهاري شامل كارهاي آزاد، كتيبه‌هاي ايراني مشتمل بر اعلاميه و منشور كوروش كبير و منظومه اميركيبر اشاره كرد، كه هفت اثر متاخر به زيور نشر آراسته و در اختيار علاقه‌مندان و شيفتگان آستان مقدس اهل‌بيت(عليهم‌السلام) قرار گرفته است.

تاثيرگذاري ترجمه منظوم در ذهن مخاطب و طرحي نو در جهت ارتقاي فرهنگ والاي اهل‌بيت(عليهم‌السلام) به زبان شيرين پارسي، يكي از انگيزه‌هاي شاعر در جهت به نظم درآوردن اين آثار است.

دعاي كميل
دعاي كميل از ادعيه معروفه است و علامه مجلسي(ره) فرموده كه آن بهترين دعاها است و آن دعاي خضر عليه‌السلام است. حضرت اميرالمومين عليه‌السلام آن را تعليم كميل كه از خواص اصحاب آن حضرت است فرموده و در شب‌هاي نيمه شعبان و در هرشب جمعه خوانده مي‌شود و براي كفايت از شر اعداء و فتح باب رزق و آمرزش گناهان نافع است و شيخ و سيد آن را نقل كرده‌اند و مولف آن را از مصباح‌المتهجد نقل كرده و به نظم درآورده، كه مطلع اشعار آن از اين قرار است: 
             الهي به بيچاره‌اي رحمت آر
                                      كه مانده به درگاه تو شرمسار 
             توانائيت چيره بر هر چه هست 
                                      به پاي بزرگي همه چيز پست 
            به عزت، تويي چيره پايدار 
                                      و بر پاي بشكوه دولت مدار 
            شده پر ز سلطانيت عالمي 
                                      هم آدم به خلقت كم از شبنمي
            به ذاتت بلندي چه كوته نمود 
                                      بقاي تو بر ما فنا مي‌سرود...

دعاي عرفه
دعاي عرفه از جمله دعاهاي مشهور روز عرفه و منسوب به حضرت سيدالشهدا امام حسين عليه‌اسلام است. بشر و بشير، پسران غالب اسدي روايت كرده‌اند كه پسين روز عرفه در عرفات در خدمت آن حضرت بوديم پس از خيمه خود برون آمدند با گروهي از اهل‌بيت و فرزندان و شيعيان با نهايت تذلل و خشوع، پس در جانب چپ كوه ايستادند و روي مبارك را بسوي كعبه گردانيدند و دست‌ها را برابر رو برداشتند مانند مسكيني كه طعام مي‌طلبد؛ دعاي عرفه را خواندند كه نويسنده آن را چنين به نظم درآورده است: 
             ستايش خداوند بخشنده راست 
                                      كه سلطاني‌اش دافع هر بلاست 
              كس از حكم او برنتابد سري 
                                      كه بندد به لطف و سخايش دري
              خدائي‌كه صنعش نظيري نيافت 
                                      و در وسعت جود خود مي‌شتافت
             ز نوهاي اجناس خوش ساز او 
                                      تو از حكمتش باب هر رنگ و بو
             به صنعش خفي نيست هيچ ابتكار
                                      هم انديشه مبهوت نقش و نگار...

دعاي ندبه
مولف كتاب مفاتيح‌الجنان گويد كه سيدبن طاوس در مصباح‌الزائر فصلي در اعمال سرداب مقدس ايراد كرده و در آن شش زيارت نقل كرده و پس از آن فرموده و ملحق مي‌شود به اين فصل دعاء ندبه و زيارتي كه مولاي ما صاحب‌الامر عليه‌السلام هرروز به آن زيارت كرده مي‌شود بعد از نماز صبح، و آن زيارت هفتم حساب مي‌شود و دعاي عهد كه امر شده به تلاوت آن در حال غيبت و دعايي كه آن را بخوانند در وقتي كه از آن حرم شريف مي‌خواهند برگردند. پس شروع كرده به ذكر اين چهار امر. ما هم در اين كتاب مبارك، متابعت آن بزرگوار كرده و اول آن چهار امر، دعاء ندبه است كه مستحب است در چهار عيد يعني فطر و قربان و غدير و روز جمعه بخوانند. رزاقي، دعاي ندبه را اين چنين به شعر برگردانده است:
             ستايش خداوند جانپرورست 
                                      كه عالم از او چهره‌اي ديگرست 
             درودست بر سيد كائنات 
                                      و بر دست آلش كليد نجات 
             الهي سزاوار تو حمد و بس 
                                      و بر ما از آنچه رود هر نفس
             محبان تو بر قضا تن دهند 
                                      چو بر تيغ لطف تو گردن نهند
             وجود از براي تو بي‌غش كنند 
                                      و خود بهر دين تو سركش كنند...

چاپ نخست كتاب‌هاي «برداشتي منظوم از دعاي كميل، دعاي عرفه و دعاي ندبه» هركدام در شمارگان 5000 نسخه، و به ترتيب در 37، 85 و 41 صفحه و بهاي 5000 ريال، 10000 ريال و 5000 ريال راهي بازار نشر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها