دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
«معنای سوم کلمات» منتشر شد

کتاب «معنای سوم کلمات» که به آثار مجید رفعتی می‌پردازد، طی روزهای گذشته از سوی انتشارات متن برتر راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «معنای سوم کلمات» نام گزیده‌ای از یادداشت‌ها، گفت‌وگوها و اشعار مجید رفعتی شاعر و استاد دانشگاه است که در تابستان امسال از سوی انتشارات متن برتر چاپ و منتشر شده است.

ناشر در مقدمه کتاب می‌نویسد: «آنتولوژی شعر امروز ایران عنوان کلی مجموعه کتاب‌هایی است؛ شامل گزیده‌ای از یادداشت‌ها، مقالات، گفت‌وگوها و اشعار شاعران امروز ایران که در انتشارات متن برتر تدوین و منتشر می‌شود. این مجموعه بر آن است تا با نشر شعر به همراه اندیشه‌ها و دیدگاه‌های هر شاعر به سهم خود بتواند گامی در جهت اعتلای شعر امروز ایران بردارد»

مطالب این کتاب در چهار بخش تدوین شده است؛ بخش اول تحت عنوان «لذت فهمیدن» گزیده‌ای از یادداشت‌های شاعر درباره شعر مدرن است که در نشریات مختلف از جمله آسمان، تجربه و ... به چاپ رسیده‌اند. در این یادداشت‌ها شاعر از زاویه‌ای خلاقانه و کاربردی و از منظری بدیع به مباحث تئوریک شعر مدرن پرداخته و خوانشی متفاوت ارائه نموده است.

بخش دوم کتاب با عنوان «شاعری، گونه‌ای دگراندیشی است»؛ شامل گفت‌وگوهای شاعر با نشریات مختلف است از جمله مباحث مهم این فصل «نظریه شعر فضا و فضامندی در شعر» است که رفعتی در آن، دیدگاه‌های خود را راجع به شعر امروز مطرح و نظریات نوینی را در این خصوص شرح و بسط داده است.

بخش سوم کتاب با عنوان «پناه‌جویانی که به ساحل نمی‌رسند»، یادداشت‌هایی است که اهالی هنر و ادبیات راجع به شعرهای مجید رفعتی نوشته‌اند.

بخش چهارم و پایانی کتاب، گزیده‌ای از سه مجموعه شعر او با نام‌های «همه چیز عادی است»، «دوئل دو صندلی خالی» و «اشد ملاقات» است که در ده سال گذشته در نشر چشمه منتشر شده‌اند.

شاعر در بخشی از گفت‌وگو با ماهنامه سرمشق در طرح نظریه «فضامندی در شعر» می‌گوید: «به‌زعم من، شعرِ فضا ضرورت زمانه است. شعر ما سال‌هاست گرفتار تقابل دوتایی فرم و معناست و همان­‌طور که دریدا می‌­گوید، در چارچوب تقابل‌­های دو­تایی همواره یکی در مرکز می‌نشیند و دیگری به حاشیه رانده می‌­شود. یکی از ضرورت‌­های طرح شعر فضا عبور از همین دوآلیسم فرسوده­ فرم و معنا از یک سو و در مرکز بودن فرمالیسم از سوی دیگر است. در واقع، فرم -که روزگاری برای سرنگونی اسطوره‌ معنا و خصلت عملکردی و ارجاعی شعر، قد علَم کرده بود- اکنون خود به اسطوره‌ای چنان سخت و گسترده تبدیل‌ شده و تعریفی چنان حداکثری یافته که هر نظرگاهی را یا از آنِ خود می‌کند و یا نادیده می‌گیرد.»

این مجموعه می‌تواند افق‌های تازه‌ای را در مباحث تئوریک شعر آزاد در دهه‌های آینده بگشاید و امید است مورد اقبال جدی مخاطبان شعر امروز واقع شود.

کتاب «معنای سوم کلمات» در 201 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به‌ بهای 50 هزار تومان از سوی انتشارات متن برتر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها