یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
«سایه‌باز» نویسنده آبادانی در قفسه کتابفروشی‌های بوشهر

نخستین مجموعه داستان زهره زنگنه‌‌ یوسف‌آبادی، فیلمنامه‌نویس و داستان‌نویس آبادانی ساکن بوشهر با نام «سایه‌باز» ازسوی نشر «کتاب اترک» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این مجموعه شامل هفت داستان کوتاه به نام‌های «کوچه‌های خالی»، «تصویرهای شکسته»، «هفت آسمانم، دریاست»، «میزگرد»، «قرص‌های زرد»، «بوی نا» و «سایه‌باز» است.

مجموعه داستان «سایه‌باز» راوی جهانِ انسان‌های تنها در دالان پر پیج و خم زندگی است که گاه در نبرد با رسوم، باورها و قضاوت‌های سطحی‌نگرانه در دریا سرگردان می‌شوند و گاه محبوس در زندگی شهری، هویت و خویشتن خویش را گم می‌کنند.

زنگنه در این اثر با تاسی از تجربه زیسته خویش، پرتره‎ چشم‌نوازی را از اقلیم جنوب و فرهنگ و باورهای مرسوم این آب و خاک به نمایش گذاشته و با زبانی پاکیزه، سلیس و روان به روایت قصه‌هایی پرداخته است که برای مخاطب تازگی دارند. همچنین وی در این مجموعه داستان با خلق تصاویر زنده، جاندار و خلاقانه، تبحر خود را در تصویرگری به رخ کشیده است.

در ادامه قسمتی از داستان «هفت آسمانم، دریاست» را از مجموعه داستان «سایه‌باز» می‌‌خوانیم:
«... زنی لپر و گنده گیسم را در مشتش می‌گیرد و کشان کشان می‌بردم پشت صخره. مثل بره‌ای رام، دنبالش قدم برمی‌دارم. لج می‌کند و قدم‌های بزرگ‌تر برمی‌دارد تا سرم توی دست‌هایش کشیده شود. صدای مرغ‌های ماهی‌خوار را می‌شنوم. گوشم از خنده‌های ماهوک خالی شده. همهمه‌ی مردم وسط امواج گم می‌شود و شرپ شرپ آب می‌پیچد توی سرم. بدنم خراش برداشته. صدای مردها از پشت صخره شنیده می‌شود: خناس از جزیره دور شو...»

یادآوری می‌شود، زهره زنگنه یوسف‌آبادی متولد آبادان و ساکن بوشهر است. وی تحصیلکرده رشته سینما، فیلمنامه‌نویس، فیلمساز، مدرس بازیگری، نویسنده و داستان‌نویس است. زنگنه با ورود به کارگاه داستان‌نویسی حوزه هنری آبادان به نوشتن علاقه‌مند شد و در سال ۸۸ با سکونت در بوشهر به عضویت گروه «جنوب داستان» به مدیریت مهدی انصاری، نویسنده، منتقد سینما و فعال فرهنگی بوشهری درآمد و نوشتن داستان کوتاه را به‌صورت جدی آغاز کرد.

وی در این سال‌ها موفق شده است عناوین برگزیده بسیاری از رویدادها و جشنواره‌های معتبر داستان‌نویسی کشوری نظیر جشنواره چراغ مطالعه، نارنج (جهرم)، آیات (کرمان)، پایتخت پنجره‌ها (آبادان)، جشنواره مینودر، جشنواره ادبی بزرگداشت روز بوشهر، نخستین جشنواره ملی خلیج فارس (یاسوج)، و... را از آن خود کند. افزون بر این، برخی از آثار وی در مجلات تخصصی داستان کوتاه نظیر «گلستانه» و پایگاه‌های اینترنتی داستان مثل «داستان شب»، «فیدیبو» و... منتشر شده است. وی پس از ۱۳ سال نخستین مجموعه داستان خود را به نام «سایه‌باز» منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها