سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
درختی که 13 سال از عمر 100 ساله‌‌اش محصول می‌دهد

گیاه قهوه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و اکنون در بیش از 70 کشور دنیا کشت می‌شود. با این‌که درخت قهوه می‌تواند تا 100 سال زندگی کند، اما تنها بین سنین 7 تا 20 سالگی محصول می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قَهوه یک نوع نوشیدنی گرم مطبوع است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شده گیاه قهوه به‌دست می‌آید. گیاه قهوه، بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از 70 کشور دنیا و در درجه اول مناطق استوایی قاره آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقا، کشت می‌شود.
 
از تأثیرات مثبت قهوه بر سلامتی می‌توان به قدرت آنتی اکسیدانی، پیشگیری از پارکینسون، کاهش آسیب‌های کبد، کاهش احتمال ابتلا به سنگ صفرا و کلیه و کاهش احتمال ابتلا به نقرس اشاره کرد. کافئین موجود در قهوه بر موفقیت شغلی و افزایش هوشیاری و توجه تأثیر دارد. همچنین براساس تحقیقات، کسانی که در طول زندگی قهوه می‌نوشند، دیرتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.
 
از مضرات قهوه نیز می‌توان به تأثیر بر افزایش فشار خون، پوکی استخوان، خواب نامطلوب، رفلاکس گوارشی و کاهش جذب آهن اشاره کرد. گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تأیید نشده، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به 1 تا 2 فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند، باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.
 
«دایرةالمعارف قهوه؛ اطلاعات مهم برای دوستداران قهوه» تألیف نازنین‌زهرا قلی‌زاده و محمد قانعی در 11 بخش «قهوه و کشاورزی»، «قهوه و تاریخ»، «قهوه و اقتصاد»، «قهوه و نوشیدن»، «قهوه و چشیدن»،‌ «قهوه و شیمی»، «قهوه و سلامتی»، «قهوه و زیبایی»، «قهوه و شخصیت»، «قهوه و فرهنگ» و «قهوه و جنسیت» را بررسی می‌کند.


 
درختی که بدون وقفه رشد می‌کند
«نام «دانه قهوه» تنها یک دروغ است، چراکه قهوه یک هسته است. شما به‌طور معمول دو عدد از این هسته‌ها را درون هر میوه گیلاس‌مانند گیاه قهوه پیدا خواهید کرد. از آنجایی که درخت قهوه بدون وقفه در حال رشد است، دیدن همزمان شکوفه‌ها، میوه‌های کال و میوه‌های رسیده قهوه روی یک درخت به‌هیچ وجه عجیب نیست. با این‌که درخت قهوه می‌تواند تا 100 سال زندگی کند، اما تنها بین سنین 7 تا 20 سالگی محصول می‌دهد. یک درخت قهوه به‌طور میانگین سالیانه 5 کیلو شکوفه قهوه یا در واقع 1 کیلو دانه قهوه تولید می‌کند. تمامی قهوه‌های صنعتی جهان در منطقه‌ای به نام کمربند قهوه تولید و پرورش دده می‌شوند. درختان قهوه این ناحیه در خاک حاصلخیز، آب‌وهوای معتدل، باران مکرر و آفتاب کافی رشد می‌کنند.»
 
در بخشی از این کتاب اشاره شده که بیش از هزار ترکیب شیمیایی در قهوه وجود دارد، اما کافئین اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. کافئین در واقع سمی گیاهی به نام آلکالوئید است که گیاهان برای از بین بردن حشرات خود از آن استفاده می‌کنند. این ماده در بدن انسان، جایگزین آدنوزین بر روی دریافت‌کننده‌های آن می‌شود و در نتیجه این اثر، فرد احساس خواب‌آلودگی نمی‌کند. به عبارتی دیگر، هنگامی که ماده شیمیایی خواب توسط کافئین مسدود شود و آدنوزین به ذهن نرسد، انسان هوشیار شده و احساس خستگی ندارد.
 
میزان تأثیرات کافئین بر سیستم بدنی انسان، بسته به مقادیر دوز مصرفی آن متغیر است و هرچه کافئین بیشتری مصرف شود، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. حدود 15 تا 45 دقیقه پس از مصرف کافئین، این ماده در خون به بالاترین سطح خود می‌رسد و از طریق خون و بافت‌های بدن جذب می‌شود. بیشترین مصرف کافئین در جهان مربوط به صنایع دارویی می‌باشد و استفاده از آن در جهان به‌طور گسترده‌ای وجود دارد.
 

چرا Black Ivory گران‌ترین قهوه دنیاست؟
همان‌طور که می‌دانید مصرف قهوه در جهان روند روبه‌ رشدی را طی می‌کند و روزبه‌روز روش‌های مختلفی در روش تهیه و سرو آن به‌دست می‌آید. تعدد در این روش‌ها و گوناگونی انواع قهوه، باعث تغییر در قیمت آن‌ها می‌شود. در ادامه این گزارش، 10 نوع از گران‌ترین قهوه‌های موجود در جهان را بررسی می‌کنیم.
 
Starbucks
«استارباکس» به‌عنوان یک شرکت تجاری توانسته است تصویر خوبی در بین مشتریان خود ایجاد نماید. عطر و طعم این نوع خاص قهوه اسیدی، آجیلی و میوه‌ای و خوش‌طعم است و تقریبا هر پوند (450 گرم) آن به قیمت 24 دلار به فروش می‌رسد.
 
Mi Esperanza
هندوراس به کشوری معروف در زمینه قهوه تبدیل شده است و این به دلیل استقبال گسترده مردم و علاقه‌مندان قهوه از «می اسپرانزا» در سراسر جهان است. دلیل استقبال از این قهوه، عطر و طعم تند، آجیلی و میوه‌ای شدید است که بعد از خوردن به‌جا می‌گذارد. اخیرا قیمت این نوع قهوه به 35 دلار در هر پوند رسیده است.
 
Los Planes
این قهوه در کوهستان‌های السالوادور به وسیله شخصی به نام سرخیو تیکاس، کاشت و برداشت می‌شود. این مزرعه خانوادگی بوده و از پدر سرخیو به او ارث رسیده است. این قهوه توانست در سال 2006 مقام دوم و در سال 2011 مقام ششم را در مسابقات برترین قهوه در دنیا کسب نماید. این قهوه با قیمت 40 دلار برای هر پوند خرید و فروش می‌شود.
 
Fazenda Santa Ines
این قهوه در کشور برزیل تولید می‌شود. عطر و طعمی شیرین و تقریبا میوه‌ای دارد. به دلیل رشد این قهوه در کوهستان‌های مانتیکورا و مراقبت‌های خاصی که در روند پرورش این قهوه اعمال می‌شود، طعم خاص غیرمعمولی پیدا کرده است و با قیمت 50 دلار به‌ازای هر پوند به فروش می‌رسد.


Jamaican Blue Mountain
این قهوه در ارتفاع بیش از 5000 فوت (1500 متر) سطح دریا و در کوهستان‌های جاماییکا در جایی که بارش فراوان باران بر آن تأثیر بسیاری می‌گذارد، پرورش داده می‌شود. شاید دلیل قیمت بالای این محصول که تقریبا 50 دلار برای هر پوند است، عطر و طعم ملایم این قهوه باشد و افرادی به دنبال آن هستند که نمی‌توانند طعم‌های شدید قهوه را تحمل کنند.
 
Molokai
برکسی پوشیده نیست که جزیره هاوایی، بهترین مکان برای رشد و پرورش قهوه در کشور ایالات متحده می‌باشد و عجیب نیست که انواع گوناگونی قهوه از این منطقه برداشت شود. قهوه Molokai با فرایند خاص و توجه ویژه‌ای که در روند کشت این محصول انجام می‌شود، توانسته جایگاهی در بین علاقه‌مندان قهوه پیدا کند که قیمت هر پوند این قهوه را به 51 دلار رسانده است. عطر و طعم این قهوه کارملی، میوه‌ای و کمی متمایل به علفی می‌باشد که تقریبا اسیدی است و انتهای طعم آن در دهان، به طعم شکلاتی نیز گرایش دارد.
 
St. Helena
جزیره سنت هلن در 1200 مایلی غرب آفریقا و در میان اقیانوس اطلس واقع شده است. شهرت این جزیره به دلیل زندانی بودن ناپلئون بناپارت در آن می‌باشد. بناپارت که خود شیفته قهوه بود، در این جزیره به پرورش قهوه پرداخت و از آن زمان تاکنون مردم این جزیره راه بناپارت را ادامه دادند و به تولید قهوه پرداختند. قیمت آن تقریبا 79 دلار به‌ازای هر پوند است.


Kopi Luwak
لواک یک نوع جانور شبیه به گربه و سمور است. در کشور اندونزی گیلاس قهوه را به این نوع حیوان می‌خورانند و طبق اثراتی که آنزیم معده لواک بر روی دانه‌های قهوه ایجاد می‌کند، طعم تلخ آن‌را از بین می‌برد. این قهوه به‌ازای هر پوند 160 دلار قیمت دارد.
 
Hacienda La Esmeralda
این قهوه در بهترین مناطق پاناما تولید و برداشت می‌شود. این محصول به دلیل نحوه کشت بسیار ویژه‌ای که دارد، توانسته است از سال 2004 به مدت 13 سال، مقام اول مسابقات کاپینگ جهانی را به خود اختصاص دهد. قیمت این قهوه به‌ازای هر پوند 350 دلار می‌باشد.
 
Black Ivory
در شمال کشور تایلند، شرکت Black Ivory گیلاس قهوه عربیکا را به فیل می‌خوراند و با گذشت قهوه از سیستم گوارش این حیوان، دانه‌ها دارای عطر و طعمی بهتر می‌شوند. این نوع قهوه به‌ازای هر پوند 500 دلار قیمت دارد.
 
نخستین چاپ «دایرةالمعارف قهوه؛ اطلاعات مهم برای دوستداران قهوه» در 336 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 70 هزار تومان از سوی انتشارات ابر سفید راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها