سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کتاب کودک در ورطه تکرار و تفریح

حسن فرهادی، شاعر و منتقد ادبی بوشهری به‌بهانه انتشار کتاب «درخت گیسو» اثر خدیجه نظری نویسنده گناوه‌ای، در یادداشتی برای ایبنا، ضمن قابل احترام دانستن این اثر تازه حوزه کتاب کودک، در عین حال، وضعیت آثار در این حوزه را نامطلوب خواند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر - حسن فرهادی:

به دلایلی، در یکی‌ دو سال اخیر بیشتر با کتاب‌های کودک آشنا شده و درگیر بوده‌ام. آنچه امروز در ایران به کتاب کودک مشهور است، شامل نوشته‌هایی است که برای سرگرمی کودک به‌وجود آمده و به دو دسته کتاب‌های کودک تالیفی و کتاب کودک ترجمه تقسیم می‌شود. البته ممکن است در بعضی از این کتاب‌ها به کارکردی‌های دیگری همچون آموزش، پرورش و ... بربخوریم؛ اما وجه غالب این‌ روزهای کتاب کودک که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آن برعهده ناشران است، همان سرگرمی ا‌ست.

افراد نامی قلم و قدم‌زننده در کتاب و ادبیات کودک نیز درگیر همین ناشران هستند و این اواخر به تکرار و تفریح روی آورده‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر صنعت کتاب‌سازی و نشر دارد هم نویسندگان کتاب کودک را مدیریت می‌کند، هم به مخاطبان که دو گروه والدین و کودکان را تشکیل می‌دهند جهت می‌دهد که البته جهت فلش به سمت خانه دیو است.


بگذریم؛ البته اگر نگذریم هم اتفاق خاصی نمی‌افتد، فقط فرصت پرداختن به کتاب «درخت گیسو» از خدیجه نظری را از دست خواهیم داد! در این وانفسای اقتصادی و البته کمی فرهنگی و آنچه بر کتاب کودک می‌گذرد که در بالا ذکر مختصری رفت، چاپ کتاب کودک جسارتی است مثال‌زدنی و باید به خانم نظری برای این جسارتی که به خرج دادند، تبریک گفت. کتاب «درخت گیسو» اولین کتاب خدیجه نظری، نویسنده گناوه‌ای، داستانی ا‌ست تخیلی، برای گروه سنی «ب» که شامل کودکان 6 تا 9 سال می‌شود.

همان‌طور که می‌دانیم در این سن هنوز کودکان به رنگ‌ و‌ لعاب و تصاویر کتاب علاقه‌مند هستند. به‌نظر می‌رسد در کتاب «درخت گیسو» وسواسی برای تصویرسازی و ترکیب ‌رنگ مناسب گروه سنی «ب» نبوده است.

مورد دیگری که باید در خصوص کتاب متذکر شوم، عدم ویرایش صحیح فنی و زبانی- ساختاری است که البته هر دو مورد بالا که گفته شد، دامن‌گیر اکثر کتاب‌های کودک است.

در مجموع کتاب «درخت گیسو» به‌عنوان اولین اثر تألیفی خانم نظری کتابی ا‌ست قابل احترام و قابل پذیرش. این کتاب را با خیال راحت می‌توانید در اختیار فرزندتان قرار دهید تا از آن لذت ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها