پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
تأثیر رنگ‌ها در ازدیاد یا کاهش بازده کارمندان

اهمیت رنگ در ساختمان‌های اداری که کارمندان ساعات زیادی از زندگی‌شان را در آن می‌گذرانند، در ازدیاد یا کاهش بازده افراد موثر است.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فضاهای زندگی، تأثیر انکارناپذیری بر رفتارهای اجتماعی و فردی جامعه بشری دارند. به تجربه ثابت شده که هرچه در راستای تطبیق فضای کالبدی محیط زندگی و کار با علاقه‌مندی‌ها و نیازهای متفاوت انسان گام برداشته شود، به همان نسبت کارکردهای فردی و اجتماعی انسان ارتقاء می‌یابد. در بسیاری موارد، علت رفتارهای ناهنجار فردی و اجتماعی افراد به محیط بازمی‌گردد که در آن زندگی و کار می‌کنند. صرف‌نظر از دیگر عوامل تهدیدکننده رفتارهای انسان که در نتیجه کارکردهایش ارزیابی می‌شود، بسیاری از عملکردهای اداری اشتباه ازجمله فرار از محیط کار، حاضر نشدن به‌موقع در محل کار یا اِهمال‌کاری را می‌توان به فقدان فضای مناسب نسبت داد؛ البته در این میان عوامل دیگری هم تأثیرگذارند.
 
کتاب «کیفی‌سازی آوا و نما: راهنمای طراحی فضاهای تولید و پخش» تألیف آرش قندچی به‌تازگی از سوی انتشارات سروش به چاپ رسیده است. این کتاب در 10 فصل به «اقلیم و تأثیرات آن»، «تأسیسات مکانیکی برودت و حرارت»، «تأسیسات برقی»، «آکوستیک»، «رنگ، تأثیر و کاربرد آن»، «شبکه و استودیوهای تلویزیونی»، «شبکه و استودیوهای رادیویی»، «امور تولید و فنی در تلویزیون و رادیو»، «صدا و سیمای مراکز استان‌ها» و «جمع‌بندی بررسی مشاغل پشتیبانی مرتبط با رسانه» می‌پردازد.


نقش اقلیم و شرایط محیطی در طراحی ساختمان
«در گذشته معماری جهان به‌ویژه تمدن اسلام و ایران، انطباقِ حداکثری محیط‌‌های شاخص معماری و ساختمان‌‌سازی با اقلیم به چشم می‌خورد. این برجستگی چه در داخل و چه خارج از تمدن اسلام و ایران، با شیب زیادی در دوره معاصر به چالش کشیده شده و به مدد انرژی‌های ارزان و بی‌توجهی همه‌جانبه به محیط زیست، ساختمان‌سازی با کمترین توجه به اقلیم پیش رفته است. اکنون موج بازگشت به معماری و طراحی منطبق با اقلیم با مفهوم عمومی اقلیم در داخل کشور و بسیاری نقاط دیگر جهان و نزد دانشمندان این رشته به راه افتاده که امیدواری را به دوستداران محیط زیست و زندگی با محیط بازگردانده است.
 
البته به یُمن توسعه فناوری‌های نو و طراحی خلاقانه مصالح جدید، امکان تطبیق نیازهای روزآمد انسان که در گذشته نه‌چندان دور به فاجعه‌ای زیست‌محیطی تبدیل شده بود، با احترام به محیط زیست و پرهیز از مصرف حداکثری انرژی پدید آمد. برای مثال، امروز استفاده از شیشه یا بنای شیشه‌ای با انواع کامپوزیت‌ها به اندازه یک دهه پیش مذموم نیست و نمی‌تواند منکر آن شد که در سایه تلاش مجدانه محققان و دانشمندان رشته‌های گوناگون، شیشه‌هایی با ویژگی‌های خاص ساخته می‌شود که نه‌تنها عیوب ذاتی شیشه را ندارد، بلکه دارای بسیاری از کیفیت‌های موردنیاز طراحی اقلیمی است.»
 

نیروی رنگ‌ها روی انسان
«رویت رنگ‌ها همواره در رابطه با «طبیعت اشیاء»، «چگونگی تابش نور» و «وضعیت عضو بینایی» است. در تزئین و طراحی فضاها، افزون بر سه نکته فوق، داشتن هشیاری و حساسیت لازم به رنگ‌های اولیه و ثانویه و ثالث، رنگ‌های مکمل و قوانین ترکیب رنگ‌ها، تضاد در رنگ‌مایه‌ها و بینایی لازم است...
 
رنگ‌ها نیروهایی هستند که روی انسان اثر می‌گذارند و احساس راحتی یا ناراحتی، حرکت یا سکون را ایجاد می‌کنند. همچنین، رنگ‌ها نقش مهمی در زندگی عاطفی و معنوی ما ایفا می‌کنند. در رنگ‌آمیزی داخلی و خارجی ساختمان‌ها یا استفاده از مصالح رنگی باید به این نیروها توجه کامل شود. بحث درباره روان‌شناسی رنگ فضای ادرای با توجه به فشارها و حساسیت‌هایی که در نوع کار آن‌ها وجود دارد، بسیار مهم است و باید به آن توجه دقیق کرد. در ساختمان‌های اداری که کارمندان ساعات زیادی از زندگی‌شان را در آن می‌گذرانند، اهمیت رنگ در ازدیاد یا کاهش بازده افراد موثر است. برخی رنگ‌ها مسرت خاطر انسان را افزون می‌سازند و بر سلامت او اثر می‌گذارند. رنگ به‌طور غیرمستقیم از طریق روان‌شناختی در بزرگ یا کوچک کردن ابعاد مرئی اتاق تأثیر دارد. ما می‌توانیم با استفاده از ویژگی‌های رنگ‌ها در داخل اتاق‌های یک ساختمان اداری یا خارج آن، هنگام حرکت در راهروها، سکون و آرامش خاطر را شدت بخشیم.»
 
نخستین چاپ کتاب «کیفی‌سازی آوا و نما: راهنمای طراحی فضاهای تولید و پخش» در 192 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات سروش راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها