دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
به ستاره‌ها شلیک نکنیم/ داستان آتش‌بس جنگ در کریسمس 1914

جان هندریکس، در کتاب «شلیک به ستاره‌ها» که با ترجمه طاهره آدینه‌پور منتشر شده، داستان آتش بس جنگ در کریسمس سال 1914 را برای کودکان و نوجوانان روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «شلیک به ستاره‌ها» اثری است از جان هندریکس، نویسنده و تصویرگر آمریکایی کتاب کودک که داستان آتش بس جنگ در کریسمس سال 1914 را برای کودکان و نوجوانان به تصویر می‌کشد و با روایت ماجرایی واقعی به نوجوانان از بیهودگی جنگ و عطش انسان‌ها به صلح و پایان دادن به درگیری‌ها می‌گوید.
 
ماجرای کتاب، نامه یک سرباز انگلیسی به نام چارلی به مادرش است که خاطره‌ای عجیب اما واقعی از نخستین کریسمس جنگ را برای او روایت می‌کند، آن هم زمانی که فاصله او تا نیروهای آلمانی تنها ۳۰  قدم بوده است. شبی که نیروهای آلمانی در خط مقدم درختان کوچک کریسمس را روشن می‌کنند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند و صبح فردا با پلاکاردی که روی آن نوشته شده «کریسمس مبارک» به سربازان انگلیسی سلام می‌کنند. به این ترتیب، افسر انگلیسی با افسر آلمانی دست می‌دهد.
 
روایت چارلی از کریسمس، چشم‌انداز روشنی از علت‌ها و نتیجه‌های نهایی جنگ بزرگ یا همان جنگ جهانی اول نشان نمی‌دهد و بیشتر به دیدگاه ضعیفان و درماندگان در جنگ می‌پردازد. میلیون‌ها انسانی که به هیچ یک از نیروهای دو طرف جنگ تعلق نداشتند اما بی‌رحمانه در چنگال جنگ گرفتار شدند و در پی روزنه‌ای برای صلح هستند.
 
هندریکس در یادداشتی که در پایان کتاب آمده، با اشاره به اینکه رخداد‌های آمده در در این داستان واقعی هستند، توصیف‌های چارلی را برگرفته از نامه‌ها و مصاحبه‌هایی عنوان می‌کند که از سربازهایی گرفته شده که آن روز آنجا بودند و می‌نویسد: «در 25 دسامبر سال 1914 در طول کیلومترها سنگر در نزدیکی مرز میان بلژیک و فرانسه، گروه‌هایی از سربازان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی به شکلی خودجوش دست از جنگ کشیدند و با هم کریسمس را جشن گرفتند.»

این نویسنده معتقد است رخداد آتش‌بس استثنایی کریسمس در جنگ جهانی اول مثالی ماندگار از انسان‌هایی عادی است که کاری فوق‌العاده انجام می‌دهند.
 
انتشارات علمی و فرهنگی، کتاب «شلیک به ستاره‌ها» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 44هزارتومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها