شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
مطالعه نسخه دیجیتال آثار شهید مطهری در ماه رمضان فراهم شد

سایت مرکز نشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری (انتشارات صدرا) برخی از کتاب‌های شهید مطهری را به مناسبت ماه رمضان با تخفیف ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری، دسترسی به همه آثار استاد شهید مطهری در ربات تلگرامی به آدرس @motahari_bot  فراهم شد. براین اساس، امکان سفارش نسخه چاپی آثار استاد مطهری و ارسال رایگان به سراسر کشور، خرید و دانلود نسخه دیجیتالی آثار، دسترسی به فهرست موضوعی آثار و معرفی و تهیه آخرین آثار منتشر شده استاد مطهری، فراهم شد.

همچنین بنا بر اعلام انتشارات صدرا، دانلود نسخه دیجیتال آثار مناسب مطالعه در ماه مبارک رمضان تنها با پرداخت ۱۰۰۰ تومان برای هر یک از کتاب‌های زیر به عنوان پیشنهاد ویژه به مناسبت ماه رمضان در نظر گرفته شده است:

کتاب «جاذبه و دافعه علی(ع)» مجموعه‌ای است از چهار سخنرانی استاد شهید مطهری که در حسینیه ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتی درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسان‌ها به طور خصوص مطرح شده است. در بخش اول ضمن اشاره به نقش مثبت عشق و محبت در سازندگی فرد و اجتماع و بیان نمونه‌هایی از تأثیر این عامل سازنده در تاریخ اسلام، جاذبه علی(ع) ـ که همواره دل‌هایی را به سوی خود کشیده و می‌کشد ـ و فلسفه آن و فایده و اثر آن مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می‌کرد و دور می‌انداخت، تشریح شده است. در این بخش ریشه پیدایش خوارج، عقاید انحرافی آنها و نیز چگونگی انقراض این فرقه بیان شده است. در پایان کتاب ثابت شده که علی(ع) شخصیتی دونیرویی بوده‌اند و هرکس که بخواهد در مکتب ایشان پرورش یابد و مطابق الگوی اسلام علوی تربیت شود، باید دونیرویی باشد، یعنی هم جاذبه داشته باشد و هم دافعه.
 

«صلح امام حسن(ع)» بخشی از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(ع) اثر استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقه‌مندان آثار استاد شهید، به صورت مستقل نیز چاپ شده است.
 

مجموعه 14 جلدى «آشنايى با قرآن» سلسله مباحث تفسيرى استاد شهيد مطهرى در سال‌هاى قبل از پيروزى انقلاب اسلامى است كه عمدتاً بين سال‌هاى 1350 تا 1357 شمسى انجام شده است. جلد اول اين مجموعه مقدمه و پيش‌درآمدى بر اين سلسله مباحث محسوب مى‌شود كه در آن به مسائلى همچون زبان قرآن، مخاطب‌هاى قرآن، عقل از ديدگاه قرآن و...پرداخته شده است. در مجلدات بعدى تفسير آياتى از برخى سور قرآن از جمله حمد، بقره، انفال، توبه، نور و تقريباً جزء سى‌ام قرآن انجام شده است. ويژگى ممتاز اين مباحث، توجه به مسائل و موضوعات فكرى و اجتماعى روز در حين تفسير آيات قرآنى است كه موجب تازگى و زنده بودن اين مباحث شده است. ويژگى ديگر بيان روشن و روان آن است.
 

«آزادی معنوی» مجموعه‌ای است مشتمل بر ۱۵ سخنرانی از استاد شهید  مطهری که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف ایراد شده‌اند و وجه مشترک همه آنها این است که موضوع آنها مسائل معنوی و مربوط به خودسازی و تزکیه نفس است، اگرچه در خلال سخنرانی‌ها گاه به مسائل اجتماعی نیز اشاره شده است. مطالعه این کتاب، گذشته از این‌که خواننده را با بُعد معنوی شخصیت استاد شهید مطهری آشنا می‌سازد، او را گام به گام به سوی خودسازی و تقوا حرکت می‌دهد و در واقع یک سلوک معنوی است. برخی از موضوع‌های طرح‌شده در این کتاب عبارتند از: آزادی معنوی، عبادت و دعا، هجرت و جهاد، بزرگی و بزرگواری روح، مکتب انسانیت.
 

«سیری در نهج‌البلاغه» مجموع مقالات متسلسلی است که در سالهای ۵۱ ـ ۵۲ شمسی در مجله «مکتب اسلام» توسط استاد شهید مطهری به رشته تحریر درآمد و سپس به صورت کتاب به دست چاپ سپرده شد. این کتاب دارای یک مقدمه و هفت بخش است. استاد مطهری در مقدمه به نحوه آشنایی خود با نهج‌البلاغه و وجه تسمیه کتاب - که حاکی از سیر و گردشی در این اقیانوس عظیم و بیکران معرفت و معنویت است - اشاره می‌کند. مهمترین موضوع‌های بحث‌شده در این کتاب عبارتند از : نهج‌البلاغه و اندیشه‌های کلامی، تلقی نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه.
 

«داستان راستان» (دو جلد) شامل ۱۲۵ داستان برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر توسط استاد شهید مطهری است. قهرمان داستان‌ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت‌های بزرگوار علمی و فقهی هستند. این داستان‌ها علاوه بر آنکه عملا می‌تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا می‌شود.
 

«حکمت‌ها و اندرزها»  مجموعه‌ای است دوجلدی و مشتمل بر مقالاتی از استاد شهید مطهری که در سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ هجری شمسی برای یک برنامه عمومی آشنایی با فرهنگ اسلامی و برای ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر در آمده است و بیشتر مطالب آن درباره راه و رسم زندگی و دستورات اسلام در این باب است. کتاب مذکور که بعد از شهادت استاد به چاپ رسیده است، در مقایسه با سایر آثار استاد از یک سو شبیه به کتاب بیست گفتار است و از سوی دیگر به کتاب داستان راستان شباهت دارد.
 
برخی از عناوین مباحث طرح شده در این کتاب عبارتند از: بردگان و آزادگان، ارکان سعادت بشر، ایمان و عمل صالح، خواری معصیت و عزت طاعت، حقیقت زهد، دشمنان عقل، روش سیاسی علی(ع)، قلب سلیم، فقر روحی و فکری، تعصب باطل، تعارف‌های دروغین.
 

«عبادت و دعا» شامل چهار سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره «عبادت و دعا» است که در رمضان ۱۳۹۰ قمری (مطابق با آبان ۱۳۴۹ شمسی) در حسینیه ارشاد تهران ایراد شده است. این گفتارها در کتاب «آزادی معنوی» اثر آن متفکر شهید که بعد از شهادت ایشان منتشر شده به چاپ رسیده است ولی نظر به این که درخواست‌های مکرر برای انتشار آن به صورت مستقل وجود داشت، به صورت رساله حاضر نیز منتشر می‌شود. به مناسبت ماه رمضان و شب‌های قدر نسخه الکترونیکی این کتاب رایگان ارائه می‌شود.

                         
 
«توبه» فصلی از کتاب آزادی معنوی است که در قطع جیبی منتشر شده است. این کتاب شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره «توبه» است که در رمضان ۱۳۹۰ قمری (مطابق با آبان ۱۳۴۹ شمسی) بعد از سخنرانی‌های «عبادت و دعا» در حسینیه ارشاد تهران ایراد شده است. این دو گفتار در کتاب «آزادی معنوی» اثر آن متفکر شهید که بعد از شهادتش منتشر شده به چاپ رسیده است، ولی نظر به این که درخواست‌های مکرر برای انتشار آن به صورت مستقل وجود داشت، به صورت رساله حاضر نیز منتشر می‌شود. نسخه الکترونیکی این کتاب به مناسب ماه مبارک و شب‌های قدر رایگان در اختبار مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
                       

«عدالت از نظر علی(ع)» شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری در موضوع عدالت است تحت عنوان «عدالت از نظر علی(ع)» و «تفاوت‌های بجا و تفاوت‌های بیجا». این دو گفتار قبلاً در کتاب «بیست گفتار» منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشت و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شد.
 
                       

کتاب‌های یادشده در انتشارت صدرا (مرکز نشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری) منتشر شده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت این نشر نسخه چاپی این آثار را سفارش داده و در سراسر ایران دریافت و یا نسخه الکترونیکی آنها را دانلود کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها