چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
حقوق بشر غربی یا اسلامی؟

کتاب «حقوق بشر غربی یا اسلامی» به چهار دلیل برای اثبات و ضرورت دینی بودن حقوق بشر می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ امروزه بسیاری از موازین و مبانی حقوق بشری، غربی هستند. این امر بخاطر رسیدن تمدن غرب به حد عالی از رشد و پیشرفت نیست، بلکه ناشی از گذشته تلخ و تاریک غرب در زمینه حقوق بشر و تداوم آن وضعیت در شرایط حال است. اگر این را مفروض بگیریم که احساس نیاز باعث می‌شود که آدمی و بدنبال آن دولت‌ها در پی چیزی بروند، باید گفت که احساس نیاز غربی‌ها به موازین و مبانی حقوق بشری ناشی از آن بود که این مبانی و آن موازین در غرب، وجود نداشت. وجود نداشتن آزادی‌های مذهبی و قومی در غرب باعث انتشار اعلامیه حقوق بشر در فرانسه و آمریکا شد.

آن چه امروزه باعث شده است حقوق بشر به یک مسأله تبدیل شود، این است که غرب حقوق بشر را که معلول فقدان آن در غرب است به عنوان ابزاری برای مداخله در کشورهای دیگر استفاده می‌کند. به عبارت دیگر کشورهای غربی امروزه چنان وانمود می‌کنند که غرب به چنان مرحله‌ای از توسعه و پیشرفت تمدنی رسیده که در آن تمامی هنجارها و موازین حقوق بشری رعایت می‌شود و این تنها کشورهای غیر غربی هستند که هنوز این هنجارها را رعایت نمی‌کنند و از این رو غرب باید تلاش کند که رعایت حقوق بشر را به عنوان یک ارزش جهان شمول به کشورهای دیگر نیز انتقال دهد.

مولف در «حقوق بشر غربی یا اسلامی» در ابتدا به «مبانی حقوق بشر غربی» اشاره می‎کند و به این می‎پردازد که امروزه هنگامی که حکومت‌ها، فعالان یا اسناد ملل متحد به «حقوق بشر» اشاره می‌کنند، تقریباً به طور قطع، مد نظرشان حقوق بشری است که در قوانین ملی و حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است و نه حقوق به معنای فلسفی و اخلاقی آن.



این کتاب در خصوص «ضرورت وجود حقوق بشر اسلامی» به ضروری بودن مسأله توجه به حقوق بشر اسلامی می‌پردازد. در آنجا که اشاره می‌کند که ادیان وحیانی، منظر اعتقادی تازه‌ای نسبت به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر فراهم می‌آورند. در این میان بنظر می‌رسد ناسازگاری باورهای دین اسلام و مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، ریشه‌های عمیق‌تری دارد و حوزه گسترده‌تری را شامل می‌شود، هرچند که بسیاری از این اختلافات در میان ادیان ابراهیمی، مشترک است.

در این کتاب به چهار دلیل برای اثبات و ضرورت دینی بودن حقوق بشر پرداخته است. بر پایه سه دلیل اول، ناتوانی انسان از شناخت خویش و نیازمندی وی به وحی اثبات می‌شود. دلیل چهارم صلاحیت و توانایی خداوند متعال را در تعیین حقوق بشر اثبات می‌کند.

برای ارزیابی درستی یا نادرستی ادعای غرب در دفاع از حقوق بشر و داعیه‌داری آنها در این زمینه سه شاخصه اصلی در این کتاب ارائه می‌شود که بر مبنای آن به ارزیابی عملکرد و سیاست‌های حقوق بشری دولت‌های غربی و بدنبال آن نهادهای درگیر در مباحث حقوق بشری پرداخته است. درواقع از راه این سه شاخصه به خوبی می‌توان پی برد که کلام و اندیشه‌های امام (ره) در رابطه با حقوق بشر غرب از صحت برخوردار است و واقعیت‌های آن را تأیید می‌کند و نه ادعاها و داعیه‌داری غرب. نگارنده معتقد است برای اینکه بتوان قائل به این بود که غرب به واقع مدافع حقوق بشر است و دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان برایش یک ارزش به شمار می‌رود، در سیاست‌ها و عملکرد حقوق بشری آنها باید سه شاخصه یا ویژگی عینی شامل پایبندی کشورهای غربی به موازین و معیارهای حقوق بشر، یکسان بودن معیارها و موازین حقوق بشری برای همه کشورها و نداشتن سود و منفعت سیاسی برای آنها لحاظ شود.

کتاب «حقوق بشر غربی یا اسلامی»، به همت اندیشکده برهان در 102 صفحه و چهار فصل با همکاری انتشارات دیدمان به قیمت 24 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها