یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
سفر دختری نوجوان به قطب جنوب در تاریکی روشن

داستان سفر مرموز دختری نوجوان به قطب جنوب را در «تاریکی روشن» اثر جرالدین مک‌کارین، بخوانید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «خیلی وقت است که به تیتوس اوتس علاقه‌مندم، از همان نود سال پیش که مرده. ولی این‌طوری نگاهش کنید. من هم نود سال دیگر زنده نیستم و فاصله سنی آن موقع دیگر مهم نیست. تازه در ذهن من که نمرده. از همه چیز با هم حرف می‌زنیم. از اینکه آیا تغییر ناگهانی رنگ مو ممکن است یا اینکه خانواده بهتر است یا دوست و بهترین سن ازدواج چیست: چهارده یا صد و بیست و پنج؟ در گل بیشتر از من می‌داند، ولی در این موضوع به‌خصوص هر دو مثل همیم. او هم ازدواج نکرده – حداقل تا زمان مرگش ازدواج نکرده بود و بعد هم دیگر مگر فرصتی باقی می‌ماند؟»
 
مطلبی که خواندید بخشی بود از کتاب «تاریکی روشن» نوشته جرالدین مک‌کارین، که با ترجمه فرمهر امیردوست از سوی انتشارات پیدایش برای نوجوانان منتشر شده است.
 
به گفته نویسنده، این اثر که برنده‌ جایزه‌ مایکل ال.پرینتز، راه یافته به فهرست مدال کارنگی و جایزه‌ ویتبرد است، در ابتدا «پیاده‌روی دریا» نام داشت چون زمینه داستان در قطب شمال رخ می‌دهد یعنی در خلیج برینگ که بین ایالات متحده امریکا و روسیه قرار دارد و گاهی آنقدر یخ می‌زند که می‌توان رویش بین دو قاره پیاده‌روی کرد.
 
در این رمان، داستان دختر نوجوانی به نام «سیم» بیان می‌شود که «تیتوس اوتس» را که تقریبا یک سده پیش مرده در تخیلاتش زنده نگه داشته است. در خیال سیم، اوتس هم صحبت همیشگی، یار و یاور و مشاور است. سیم آن‌قدر به قطب علاقه دارد که قفسه بالای تختش پر از کتاب‌هایی درباره قطب جنوب و شمال است. علاقه سیم به این موضوع تحت تاثیر اشتیاق زیاد عمو ویکتورش به قطب قرار دارد که بعد از مرگ پدرش به او و مادرش خیلی کمک کرده است. یک روز عمو ویکتور، سیم را به سفری رویایی، به طبیعت وحشی و یخ زده قطب جنوب می‌برد. اما سفرشان به کشاکشی برای زنده ماندن و چالشی در برابر آنچه که سیم دوست دارد تبدیل می‌شود و سیم در مقابل نظریات عمو سیم قرار می‌گیرد.
 
این رمان دارای یک موخره و ۲۳ فصل با عنوان‌های تیتوس، قاب ایستا، قورت‌دادن سیم، رویاها، زیگورد، یخ، گفتگو، دنیا در دل دنیا، تاج خورشیدی، کمی تغییر در برنامه، در دل بریر، گلاستاون، یخ الماس، «من فقط حدس می‌زنم هر مرد چه در سینه دارد.»- اسکات، نگاه به پشت سر، زیرزمین، زخم سر باز، «اگر می‌خواهی خیلی خوشحالم کنی، وقتی می‌زنمت بیفت.»- اوتس، «بین خودمان باشد، اوضاع آن‌قدرها هم گل و بلبل نیست.»- اوتس، «سوراخ چندان بزرگی نیست.»- اوتس، «آه، جنتلمن بود، جنتلمن واقعی، همیشه جنتلمن بود!»- تام گرین، درباره اوتس، آتش و یخ، «از این سفر پشیمان نیستم.»- اسکات، موخره: اسکات جنوبگان، است.
 
نشر پیدایش، کتاب «تاریکی روشن» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 57 هزارتومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها