یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
آشنایی با ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی در یک اثر دانشگاهی

نخستین چاپ کتاب «ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی» به قلم مشترک علی توکلی گلپایگانی، مرضیه رضا و فرشته آزادی پرند از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی» اثر مشترک دکتر علی توکلی گلپایگانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه استاندارد، مهندس مرضیه رضا، کارشناس ارشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دکتر فرشته آزادی پرند، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در قالب پنج فصل و سه پیوست از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
«مقدمه‌ای بر تجهیزات پزشکی»، «اصطلاحات و تعاریف»، «الکتروفیزیولوژی»، «ایمنی الکتریکی عمومی در تجهیزات پزشکی» و «طبقه‌بندی تجهیزات پزشکی» عنوان‌های پنج فصل کتاب حاضر است.
 
دانشجویان مهندسی پزشکی و کارشناسان تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها مخاطبان اصلی کتاب «ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی» هستند.
 
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «امروزه توسعه تکنولوژی و فناوری در علوم پزشکی باعث تنوع زیادی در تجهیزات پزشکی شده که توانایی انسان در امر تشخیص دقیق و مطمئن‌تر بیماری‌ها و درمان اثربخش آن‌ها را بیش از پیش امکان‌پذیر ساخته است. به هرحال این پیشرفت‌ها با افزایش ریسک و مخاطرات مربوط به خود همراه می‌باشد. امروزه بیماران در تماس با تعداد قابل توجه و افزایشی از تجهیزات پزشکی بوده که به همان نسبت شدت مخاطرات نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. در این کتاب سعی شده است نگاهی کوتاه بر موضوع ایمنی الکتریکی عمومی در تجهیزات پزشکی و الزامات مربوط به آن داشته باشیم.»
 
در نخستین فصل کتاب مواردی همچون مخاطرات الکتریکی، مخاطرات فیزیکی، مخاطرات بیولوژیکی، مخاطرات بهداشتی و مخاطرات کاربردی به‌عنوان مهم‌ترین ریسک‌های تجهیزات پزشکی الکترونیکی معرفی شده‌اند.
 
فصل دوم کتاب به بیان برخی اصطلاحات و تعاریف پرکاربرد در زمینه ایمنی الکتریکی اختصاص دارد. در این‌باره می‌خوانیم: «تجهیزات الکتریکی دارای قسمت‌های کاربردی است که انرژی را به بیمار انتقال داده یا انرژی انتقال داده شده از بیمار را آشکار می‌‌کند و دارای یکی از ویژگی‌های زیر است: الف - حداکثر یک اتصال به منبع تغذیه اصلی مشخص برای آن درنظر گرفته شده است. ب- طبق نظر تولیدکننده برای 1- تشخیص، درمان یا پایش یک بیمار و 2- تعدیل یا تسکین بیماری، آسیب یا ناتوانی استفاده می‌شود.»
 
نویسندگان کتاب در سومین فصل به توضیح و معرفی مواردی مانند پتانسیل غشای سلول، سلول‌های عصبی و عضلانی، پتانسیل عمل، دیدگاه‌های بیولوژیکی و اثرات جریان‌های الکتریکی پرداخته‌اند.
 
«ایمنی الکتریکی عمومی در تجهیزات پزشکی» موضوع محوری چهارمین فصل کتاب است. مولفان در این فصل دیدگاه ایمنی تجهیزات پزشکی را از منظر بیمار، کاربر، محیط و اکولوژی را بررسی کرده‌اند.
 
فصل پایانی کتاب حاضر نیز به «طبقه‌بندی تجهیزات پزشکی» اختصاص دارد. تجهیزات پزشکی الکتریکی براساس مدل‌های مختلفی طبقه‌بندی و نشانه‌گذاری می‌شوند که از جمله می‌توان به الگوهای طبقه‌بندی ریسک عملکردی دستگاه، حفاظت در برابر شوک‌های الکتریکی، حفاظت در برابر نفوذ زیان‌آور آب و ذرات، حفاظت در برابر انفجار، حفاظت در برابر اضافه بار، روش استریل یا ضدعفونی و مدت زمان مجاز کاربردی اشاره کرد.                   
 
نخستین چاپ کتاب «ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 144 صفحه، به بهای 6 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها