شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
«معجزه حرکات برای کمر» در پیشخان کتابفروشی‌ها/ از کفش مناسب تا رژیم غذایی

انتشارات هنگام کتاب «معجزه حرکات برای کمر(مشکلات و تنگی کانال نخاعی)» را به بازار کتاب عرضه کرد. در این کتاب تمرین‌هایی برای مشکلات و دردهای کمر به خوانندگان پیشنهاد و آموزش داده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «معجزه حرکات برای کمر(مشکلات و تنگی کانال نخاعی)» نوشته حمید خلیلی از سوی انتشارات هنگام منتشر شده است. در 11 فصل این کتاب درباره «مشکلات دیسک کمر»، «تنگی کانال نخاعی کمری»، «چگونه بخوابیم»، «کفش مناسب چیست؟»، «رفتار حرکتی»، «تغذیه و رژیم غذایی»، «حرکات در آب»، «حرکات در خانه»، «حرکات با توپ فیزیوبال»، «حرکات با دستگاه‌های بدنسازی» و «اشتباهات رایج» نکاتی کاربردی ارائه شده است.
 
علائم و نشانه‌های بیماری دیسک کدامند؟
«علائم و نشانه‌های بیماری دیسک» موضوعی است که در نخستین فصل کتاب درباره آن می‌خوانیم: «آسیب‌های خفیف دیسک معمولاً درد موضعی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به علت صدمه قسمت محیطی دیسک باشد و یا به علت التهاب هسته دیسک که هنوز به مرحله فتق نرسیده است اما به علت فشار ثانویه به اطراف، درجاتی از درد را ایجاد می‌‌کند. این حالت آسیب جدی محسوب نمی‌شود، مگر اینکه با ادامه نیرو‌های غیرطبیعی باعث از هم‌گسیختگی لایه محیطی و بیرون‌زدگی هسته دیسک و فشار به رباط طولی پشتی، نخاع و اعصاب نخاعی گردد که با توجه به میزان فشار به ریشه‌های عصبی حالات متفاوتی از درد را ایجاد می‌کند. در صورت فشار به ریشه‌های عصبی در ناحیه کمر به علت فتق دیسک، درد ریشه عصب یا درد انتشاری ایجاد می‌گردد که می‌تواند تا کل اندام تحتانی امتداد یابد.»
 
از مهم‌ترین مباحث دومین فصل کتاب می‌توان به «علائم و نشانه‌های تنگی کانال نخاعی کمری» اشاره کرد. براساس محتوای این بخش، تنگی کانال نخاعی در کمر ممکن است باعث درد در اندام تحتانی همراه با کمردرد شود. علائم در تنگی کانال ستون فقرات کمری شامل درد، ضعف و سوزن شدن پاها همچنین خستگی، سنگینی، ضعف، احساس سوزن شدن، بی‌حسی و گرفتگی عضلات ساق پا و در بعضی مواقع ممکن است علائمی از مثانه نشان دهد. در تنگی کانال نخاعی کمر وقتی‌که فرد به سمت جلو خم شود، باعث کاهش درد می‌شود.                         
 
چگونه بخوابیم؟
نویسنده در سومین فصل کتاب درباره «چگونه بخوابیم؟» آورده است: «یکی از مهم‌ترین رفتارهای حرکتی در افرادی که از فتق دیسک کمر رنج می‌برند، این است که بدانند چگونه باید بخوابند، زیرا حداقل هر شخصی بیش از هشت ساعت یعنی یک‌سوم عمر خود را صرف خوابیدن می‌کند که می‌تواند اثری چشمگیر در ساختار فیزیکی انسان بگذارد؛ به‌ویژه در افرادی که دچار مشکل فتق دیسک کمر هستند می‌تواند مشکل را گسترش دهد و یا آنکه در بهبودی آن مؤثر واقع شود.»
 
«از چه کفشی استفاده کنیم؟» موضوع محوری چهارمین فصل کتاب است. از پاها می‌توان به‌عنوان قلب دوم نام برد، در حالی‌که بسیاری از ما به ‌فکر روند راه رفتن نیستیم، واقعیت این است که می‌توان آن‌را یک عملیات بسیار ظریف از انتخاب کفش مناسب تا نحوه صحیح راه رفتن دانست. کفش نامناسب می‌تواند در طول زمان منجر به عوارض مختلف مانند فتق دیسک کمر یا تنگی کانال نخاعی شود.
 
نویسنده در فصل پنجم «توصیه‌هایی درباره چگونه ایستادن» به خوانندگان ارائه کرده است.  زمانی‌که شما ایستاده‌اید دقت کنید تا ستون فقرات در حالت طبیعی قرار بگیرد و فشار متعادل بر روی دیسک‌ها باشد. البته ایستاندن طولانی‌ مدت با توجه به فتق دیسک کمر یا تنگی کانال نخاعی شما توصیه نمی‌شود. اگر به‌ دلیل کاری و... مجبور هستید مدتی بایستید پا‌های خود را به‌صورت عقب و جلو قرار دهید و پا‌یی که در جلو قرار می‌دهید را جابه‌جا کنید. پس در ایستادن در این سه وضعیت یعنی ایستادن با دو پای کنار هم، ایستادن با پای راست جلو و ایستادن با پای چپ جلو را مرتباً تکرار کنید.
 
تغذیه و رژیم‌غذایی مناسب
«راهنمایی درباره تغذیه و رژیم‌غذایی مناسب» موضوع بحث در فصل ششم کتاب است. براین اساس توجه به تغذیه در بهبود مشکلات دیسک کمر یکی از مهم‌‌ترین ارکان است، اما اکثراً به‌ آن بی‌توجهی می‌شود؛ بنابراین با مراجعه به متخصصان تغذیه و رژیم غذایی از بهبودی سریع‌تری می‌توان بهره‌مند شد.

در ادامه این فصل اشاره شده که تغذیه نقش بسیار مهم و مستقیمی در سلامت ستون فقرات دارد و در بهبود مشکلات دیسک و تنگی کانال نخاعی نقش مهمی ایفا می‌کند. برای سلامت ستون فقرات، یک رژیم غذایی غنی از کلسیم در رژیم غذایی استخوان سالم مهم است. استخوان‌هایتان را قوی نگه دارید با غذاهایی مانند شیر، ماست کم‌چرب، پنیر، سبزی‌هایی مانند کلم،‌ بامیه،  لوبیا قرمز،‌ آجیل مانند بادام، فندق، گردو و دانه‌های کنجد،‌ ماهی،‌ انجیر و زرد‌آلو،‌ سویا و تخم‌مرغ.

نویسنده در هفتمین فصل کتاب با کمک تصویر، حرکات در آب بدون وسایل کمکی و حرکات در آب با آکوافوم (برگفته از سیستم آکو‌آ جی‌بی در کتاب «نیروی معجزه‌گر در آب (بخش کمر)» را بررسی کرده است.
 
در هشتمین فصل کتاب نیز مانند فصل قبل با استفاده از تصاویر، تمرین‌هایی برای مشکلات دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی از جمله حرکت زانوی خم به طرف داخل،‌ حرکت مچ پا بر روی زانو‌، حرکت گرفتن مچ پا به‌صورت نشسته،‌ حرکت کشش چهار زانو،‌ حرکت چرخش یکطرفه،‌ حرکت بلند شدن به‌صورت چهار زانو،‌ حرکت بلند شدن با زانوی خم،‌ حرکت کشش به جانب، حرکت چرخش یکطرفه به‌صورت چهار زانو، حرکت کشش به عقب به‌صورت چهار زانو و حرکت کشش به‌جلو به‌صورت چهار زانو به خوانندگان پیشنهاد و آموزش داده شده است.
 
حرکات با توپ فیزیوبال و دستگاه‌های بدنسازی
نهمین فصل کتاب حاضر به «حرکات با توپ فیزیوبال» اختصاص دارد. حرکات فیزیوبال به حرکاتی گفته می‌شود که با توپ فیزیوبال برای مشکلات دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی اجرا می‌شود که این حرکات را می‌توانید هم در خانه و هم در باشگاه اجرا کنید. توپ فیزیوبال نوعی توپ بادی با سایز‌های متفاوت است که برای حرکات ورزشی و درمانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که در این کتاب استفاده از این توپ برای بهبودی و رفع مشکلات دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی ارائه شده است.
 
نویسنده فصل دهم کتاب را به «حرکات با دستگاه‌های بدنسازی» اختصاص داده و در آخرین فصل نیز برای «فیزیوتراپی در زمان درد زیاد» توصیه کرده تا از‌ استفاده از کیسه آب جوش در ابتدای درد،‌ ورزش دادن بی‌هدف به کمر، استفاده از وسایل ورزشی داخل پارک‌ها،‌ استفاده از کمربند‌های حمایتی کمر،‌ دست‌کاری و ماساژ‌های سنگین، استفاده از صندلی‌های چرخ‌دار بر روی کف‌نرم،‌ استعمال دخانیات، ‌رفتن در جکوزی، سونا بخار و سونا خشک و راه رفتن در استخر کم‌عمق استفاده شود.
 
نخستین چاپ کتاب «معجزه حرکات برای کمر(مشکلات و تنگی کانال نخاعی)» با شمارگان 500 نسخه در 130 صفحه، به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات هنگام به بازار نشر عرضه شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها