چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
رمان «داشتن و نداشتن» همینگوی با ترجمه جدید

رمان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی با ترجمه احسان لامع منتشر شد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- محور داستان «داشتن و نداشتن» ناخدای یک قایق مسافرتی کهنه به نام «هری مورگان» است که همسری به نام مری و دو دختر دارد. داستان رمان داشتن و نداشتن در هاوانای پیش از انقلاب فیدل کاسترو می‌گذرد و زمان دیکتاتوری باتیتسا.
 
در رمان داشتن نداشتن سه مرد تبهکار که ظاهراً وانمود می‌کنند مخالف رژیم دیکتاتوری هستند می‌خواهند از طریق دریا با وسیله‌ای فرار کنند. آن‌ها به هر دری می‌زنند راه به جایی نمی‌برند و نهایتاً سراغ مورگان می‌روند. مورگان فقیر اما بسیار دلاور و خانواده دوست است.
 
هری مورگان به اصرار کمک کار خود می‌پذیرد که این سه تبهکار را با قایق مسافرتی خود ببرد. او که از همان ابتدا نیز بفهمی نفهمی دریافته بود با چه کسانی روبه‌روست تفنگ خود را با فشنگ‌هایی پر به قایق مسافری می‌برد. در قایق زد و خوردی بین همان شخصی که کمک‌کار مورگان است و تبهکاران درمی‌گیرد. دوست مورگان کشته می‌شود اما پس از یک درگیری دیگر مورگان سه تبهکار را می‌کشد و دست آخر خودش نیز کشته می‌شود.
 
50 درصد داستان داشتن و نداشتن با زاویه دید من راوی و از زبان هری مورگان نوشته شده و بخش دوم کتاب محدود به زاویه دید سوم شخص مفرد است. همینگوی در این رمان با تکیه بر کوتاه‌نویسی و پیش‌برد اتفاقات، رمانی نوشته است که یکی از درخشان‌ترین آثار اوست.
 
رمان «داشتن و نداشتن» اثر ارنست همینگوی حاصل تجربیات سفر همینگوی به هاواناست. این کتاب در شمارگان هزار نسخه و قیمت 16 هزار و 500 تومان به تازگی از سوی مؤسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها