جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
بررسی جایگاه انسان در «انسان نتیجه کائنات»

کتاب «انسان نتیجه کائنات» نوشته منوچهر طاهرخانی، منتشر شد. نویسنده در این کتاب تلاش دارد تا جایگاه انسان در جهان هستی را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «انسان نتیجه کائنات» نوشته منوچهر طاهرخانی در تلاش برای نشان دادن جایگاه انسان در هستی است.

طاهرخانی در مقدمه این کتاب نوشته است: «هدف از گردآوری و چاپ این مجموعه، تشویق انسان‌های هوشیار است تا به مطالعه بپردازند؛ به‌ویژه افرادی که به مطالعه قرآن ــ که پر از آیات علمی است ــ می‌پردازند. انسان‌ها می‌توانند از طریق آشنایی با قرآن، از وظایف خطیر انسانی خودآگاه شوند و خود و خدای خود را بهتر بشناسند؛ چرا که خودشناسی زمینه‌ساز خداشناسی است.»

نویسنده، این کتاب را در چهار بخش مختصر به رشته تحریر درآورده است. «انسان نمونه کوچکی از عالم کائنات» نخستین بخش این کتاب است. وی این بخش را با شعری آغاز کرده و در ادامه به محاسبات عددی سال نوری پرداخته است.

«پیدایش انسان، این عصاره عالم کائنات» بخش دوم این کتاب را تشکیل می‌دهد. در سطرهایی از این بخش آمده است: «برای شناخت عالم اکبر که هنوز برای بشر امکان آن وجود ندارد، باید به گوشه‌ای از آن توجه کرد، چون مشت نمونه خروار است. قرآن کریم یک کتاب آسمانی محض است. یک کلمه آن زاییده فکر بشر نیست. همه‌اش وحی است از کلام خدای متعال، آفریننده جهان هستی و تدوین‌کننده عالم کائنات و تدبیرکننده نظم میان میلیاردها کهکشان، کرات آسمانی هفتگانه و عرش اعلا.»

«نحوه تکامل انسان» عنوان بخش سوم کتاب حاضر است. نویسنده در این بخش با اشاره به این‌ که خداوند به محض این‌ که به خلقت چیزی اراده کند و بگوید: «باش!»، آن چیز بلافاصله وجود می‌یابد، نوشته است: «بعضی از دانشمندان این‌ طور فکر می‌کنند که خداوند انسان را خلق‌الساعه آفریده، یعنی یکدفعه خلق کرده است. از برخی آیات کریمه قرآن این طور استنباط می‌شود که: برای خلقت انسان، خداوند خاکی را انتخاب کرد، سپس با آن گل ساخت و با آن گل، آدم را ساخت و از روحش در او دمید و این انسان به وجود آمد که ما هم از زاد و ولد آنها ساخته شد‌ه‌ایم.»

عنوان بخش پایانی این کتاب «تشابه ارگانیسمی انسان با عالم کائنات» نام دارد. طاهرخانی در این بخش به تکوین هستی و انسان پرداخته و نوشته است: «اگر با دقت بیشتری به نظم موجود در گردش کره زمین توجه کنیم، به مسائل بسیاری پی خواهیم برد که انسان با استفاده از این گردش دقیق، زمان را به‌دقت محاسبه کرده؛ یعنی یک بار گردش زمین به دور خورشید (حرکت انتقالی) را سال نامگذاری کرده است ... .»

چاپ نخست کتاب «انسان نتیجه کائنات» در 80 صفحه، با شمارگان هزار نسخه به بهای سه هزار تومان از سوی نشر یونا به بازار کتاب راه یافته است.

برای مشاهده جلد، صفحات آغازین و خلاصه‌ای از این کتاب می‌توانید بر روی نشانی زیر کلیک کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها