شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
پنج کتاب، سهم پرفروش‌های شهر کتاب در حوزه تاریخ در نیمه اول آذرماه

کتاب‌های «ما چگونه ما شديم»، «یاداشت‌های عراق»، «از هاشمي تا روحاني»، «اقتدارگرايي ايراني عهد قاجار» و «دايره‌المعارف مصور تاريخ مافيا» عناوین کتاب‌های پرفروش تاریخی در نیمه اول آذرماه امسال در فروشگاه مرکزی شهر کتاب را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پرفروش‌ترين كتاب‌هاي حوزه تاريخ، روانشناسي، فلسفه، داستان، شعر، دفاع مقدس، كودك، نوجوان، دين و عرفان، هنر، علم و آموزشي و همچنین پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در نيمه نخست آذرماه سال جاري در فروشگاه مركزي شهر كتاب اعلام شد که از آن میان پنج کتاب به حوزه تاریخ اختصاص داشته است.

ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران از نگاه «صادق زیباکلام»

کتاب «ما چگونه ما شدیم» (ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران)  کتابی‌ است از صادق زیباکلام که در آن مساله عقب‌ماندگی ایران به طور خاص و عقب‌ماندگی شرق در برابر غرب (اروپا) به طور عام مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب را انتشارات روزنه منتشر کرده ‌است.

«از کجا شروع کنیم»، «ایران چگونه جایی است»، «از صعود تا نزول»، « تاثیر هجوم قبایل بر ساختارها و نهادهای اجتماعی ایران»، «خاموش شدن چراغ علم» و «شرق و غرب: تماس یا تقابل» شش فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند که نویسنده در آنها به تشریح عوامل عقب‌ماندگی ایران پرداخته است.

چاپ اول کتاب «ما چگونه ما شدیم» در بهار ۱۳۷۴، چاپ دوم در بهار ۱۳۷۵، چاپ سوم در بهار ۱۳۷۶ و چاپ چهارم در بهار ۱۳۷۷ منتشر شد. این کتاب تا سال 1392 به چاپ بیستم رسیده و سه بار ویرایش شده ‌است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «یکی از مسائلی که در رابطه با عقب ماندگی ایران در قرن نوزدهم مطرح است فقدان یا غیبت بنیان‌های علمی است. در ایران عصر قاجار نه کسی به دنبال علوم جدید است و نه اساسا کسی از وجود علوم و دانش‌های مدرن آگاهی دارد. بنابراین یکی از مسائل در نگارش «ما چگونه ما شدیم»، موضوع خاموشی چراغ علم در ایران قرن نوزدهم بود. این که چه شد چرا و چگونه شد که ما از ابوعلی سینا رسیدیم به دیوارهای مخروبه مدرسه حاج میرزا حسن رشدیه تبریز. من سعی کردم بفهمم چرا و چه شد که بعد از عصر فارابی و ابن اسینا نه فارابی در ایران متولد شد و نه ابوعلی سینای جدیدی پا به عرصه گذارد. بنابراین باید با اندیشه و جریانات فکری مسلمین آشنا می‌شدم. از اینجا به بعد بود که وارد دنیايي می‌شدم که تا پیش از آن فقط نام‌هایش را شنیده بودم...»
 
کتاب «ما چگونه ما شدیم» در 480 صفحه - وزيري (شوميز)، چاپ 20 سال 1393 در دو هزار نسخه و بهای 24 هزار تومان توسط انتشارات روزنه به بازار کتاب عرضه شده است.

مشاهدات عینی برنده جایزه نوبل از کشور عراق

کتاب «يادداشت‌هاي عراق» براساس مشاهدات عینی «ماريو بارگاس يوسا» نویسنده پرویی  و برنده جایزه نوبل به عراق به رشته تحریر درآمده و حاوی مدارک و اسنادی ارزنده از عملکرد نیروهای ائتلاف در حمله به این کشور است که خواننده با خواندن این کتاب می‌تواند از تجربه عراقی‌هایی که به نوعی موفق شده بودند از دیکتاتوری رژیم صدام جان سالم به در ببرند، آگاه شود و قضاوت درست‌تری نسبت به آنچه در عراق اتفاق افتاد داشته باشد.

«ماريو بارگاس يوسا» در دوران حمله آمریکا به عراق که منجر به سقوط صدام شد، سفری کوتاه به عراق داشت. این کتاب مجموعه مقالاتی است که او همان سال برای نشریه «ال پائیس» نوشته بوده است. این کتاب همراه با عکس های مورگو یوسا، دختر نویسنده منتشر شده است.

در برشی از فصل اول یادداشت‌های عراق این طور آمده است: «عراق، آزادترین کشور جهان است؛ ولی از آنجا که آزادی بدون نظم و قانون هرج و مرج است، در ضمن خطرناک‌ترین کشور جهان هم هست. نه گمرکی هست و نه مأمور گمرکی «حکومت موقت ائتلافی» که پل برمر ریاست آن را به عهده دارد، تمام عوارض و مالیات‌هایی که بر واردات اعمال می‌شده، لغو کرده است...»

چاپ نخست کتاب «يادداشت‌هاي عراق» نوشته ماریو بارگاس یوسا و ترجمه فریبا گورگین در 164 صفحه، رقعی و بهای هشت هزار و 500 تومان از انتشارات مروارید در سال 93 بوده است.

«از هاشمي تا روحاني»، راوی سیاست خارجی ایران در پرتو نظریه‌ سازه‌انگاری

«از هاشمی تا روحانی» عنوان کتابی است به قلم علی باقری دولت‌آبادی و محسن شفیعی که توسط انتشارات تیسا منتشر شده است. این کتاب در پنج فصل به بررسی سیاست خارجی ایران در پرتو نظریه‌ سازه‌انگاری می‌پردازد. سازه‌انگاری یکی از رویکردهای نظریه عام انتقادی است که مفروضه‌های هستی شناختی خردگرایی درباره روابط بین‌المللی و سیاست خارجی را به چالش می‌طلبد.

در یادداشت پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «در تحلیل‌ها و تبیین‌های صورت‌گرفته درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عمدتا از مبانی نظری جریان خردگرا استفاده شده است. در این اثر کوشش شده تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد سازه‌انگاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که «چه عواملی در تدوین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران موثر است؟» و «آیا امکان استفاده از رویکرد سازه‌انگاری برای تحلیل دوره‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دوره هاشمی رفسنجانی تا روحانی وجود دارد؟»

چاپ نخست کتاب «از هاشمی تا روحانی» در 384 صفحه، رقعي (شوميز) - در یک‌هزار و 200 نسخه و بهای 21 هزار تومان توسط انتشارات تيسا در سال 93 روانه بازار کتاب شده است.

بررسی رفتار ایرانیان در «اقتدارگرايي ايراني عهد قاجار»

در كتاب «اقتدارگرايي ايراني در عهد قاجار» به رفتار ايرانيان در عهد قاجار در چارچوب عنوان‌هايي چون «ضعف در ايجاد حفظ روابط پايدار»، «تمايل در بر هم زدن توافق‌ها»، «عصباني شدن سريع»، «ناسازگاري در کار تشکيلاتي مطرح» اشاره شده و تأثير اين رفتارها در منظومه اقتدارگرايي عهد قاجار ايراني در يک بررسي تطبيقي مفهوم کانوني که در چهار قرن اخير براي خروج از اقتدارگرايي مطرح شده، در ميان کشورهايي چون ژاپن، چين، آمريکاي لاتين و ايران مورد مقايسه قرار گرفته است.

كتاب با نگارش مقدمه‌اي از دكتر محمود سريع‌القلم (استاد دانشگاه شهيد بهشتي) در پنج فصل تدوين شده است. «مباني ساختاري، رفتاري و مديريتي نظام‌ اقتدارگرا»، «انحطاط صفويه، سقوط زنديه و ظهور قاجاريه»، «تداوم نظام اقتدارگرايانه در عصر قاجار»، «خروج از اقتدارگرايي و يك بررسي مقايسه‌اي» و «متغيرهاي دخيل در عقب‌ماندگي و اقتدارگرايي» فصول این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: « اقتدار‌گرایی ایرانی برخلاف آنچه که بعضی تصور می‌کنند، ضرورتا یک پدیده دولتی نیست بلکه در ناخودآگاه فرهنگ عمومی، جاری و فعال است. نه تنها عامه مردم بلکه قشر عظیمی از تحصیل‌کرده‌های ایرانی اعم از اساتید دانشگاه، مهندسان و پزشکان، خصایص اقتدارگرایی را بدون آنکه خودمعترف باشند در افکار و رفتار خود حمل می‌کنند. از این رو، خروج از اقتدارگرایی با ترجمه چند کتاب، برگزاری تعدادی میتینگ سیاسی و ایراد سخنرانی به دست نمی‌آید.»

چاپ نخست کتاب «اقتدارگرايي ايران در عهد قاجار» در 227 صفحه رقعی با جلد سخت و بهای 20 هزار تومان توسط انتشارات فرزان‌روز در سال 93  روانه بازار کتاب شده است.

«دايره‌المعارف مصور تاريخ مافيا»، گریزی بر دنیای مخوف مافیا

در این کتاب روایتی ساده، گیرا و مستند از سیر تاریخی پدیداری و گسترش مهم‌ترین سازمان‌های بزهکار جهان و شیوه‌های کاری آن‌ها، از زمان شکل‌گیری تا قرن بیست و یکم آمده است. دراین اثر سرگذشت مافیای ایتالیایی، مافیای آمریکایی، مافیای روس، یاکوزاهای ژاپنی، ثلاثی‌های چینی و کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر را بازگو می‌کند.

«دايره‌المعارف مصور تاريخ مافيا» که توسط «فرانک شنتی» به نگارش درآمده و «الهام شوشتری» آن را ترجمه کرده، در چهار فصل به معرفی مافیا پرداخته است. «ریشه‌های مافیا»، «در آغاز قرن بیستم»، «به سوی قرن بیست و یکم» و «هزاره جدید» بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در مقدمه مترجم در ابتدای این کتاب آمده است: «امروز، بزهکاری سازمان یافته پدیده‌ای بین‌المللی و فرامرزی است که بسیاری از دولت‌ها و همچنین نهادهای بین‌المللی آن را تهدیدی برای امنیت جهانی می‌دانند. گذشته از فعالیت‌ فزاینده سازمان‌های بزهکار در حوزه‌های قاچاق سلاح، انسان و مواد مخدر، پیوند و هم‌دستی این سازمان‌ها با تشکیلات سیاسی در بعضی کشورهای جهان، ائتلاف آن‌ها با گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا و توان آن‌ها برای اخلال در فرآیندهای مالی به‌واسطه فعالیت‌هایی همچون پول‌شویی، مانعی جدی در مسیر توسعه و دموکراسی‌سازی و زمینه‌ساز ظهور و همه‌گیری فساد سیاسی، اقتصادی و اداری است.»

چاپ نخست کتاب دايره‌المعارف مصور تاريخ مافيا در 316 صفحه، در قطع رحلي (گالينگور) در پنج هزار نسخه و بهای 35 هزار تومان توسط انتشارات سايان در سال 93 منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها